Havre - hur servera det?

K

Kalle_Choklad

Knasig rubrik kanske :) för givetvis lägger man det i matkrubban hi hi.

Men vad jag undrar är: Kan jag ge det utan t ex betfor?

Jag har alltid gett havre tillsammans med betfor men funderar på att sluta med det. Men då kan jag inte låta bli att oroa mig för att det kanske fastnar i halsen (foderstrupsförstoppning) om "glidmedlet" tas bort?

Men pålle får även morötter - räcker det för att smörja tror ni?

Vad kan man annars göra om man inte vill ge betfor? :confused:

Sv: Havre - hur servera det?

Har alltid gett havre enskillt, aldrig varit några problem, Tricket är att ge grovfodret först - så att hästen inte kastar i sig havren.

Fast fler ska nog svara så jag inte tar död på din häst =s

Senast ändrad:

Jag har alltid fodrat havre för sig - utan betfor och det har aldrig varit något problem. Fast det beror väl på hur pass glupsk pålle är? Men jag undrar om betfor verkligen skulle göra någon skillnad i tillägg när det gäller havre vs havre/betfor och foderstrupsförstoppning?

Senast ändrad av en moderator:

Ok det låter ju bra :) Det ligger hö i boxen när hästarna kommer in men kraftfodret ger vi efter en liten stund så de hinner tugga lite hö först.

Ger du krossad eller hel havre? De andra i stallet ska byta till ett svindyrt Müslifoder så det blir bara jag som kommer att fortsätta ge havre. Hitills har han fått krossad havre men nu när jag blir ensam om det så kanske jag borde ge hel havre i stället? Jag har för mig att det håller längre än krossad men jag vet inte om det är så? Nån som vet?

Och om jag ger hel havre i stället för krossad - är givan densamma? Eller försvinner en del viktiga "ingredienser" i havren när den krossas? Ska man kanske ge mindre av den hela havren? Förlåt mina korkade :o frågor men jag har aldrig behövt fundera på detta förut :confused:

Hel havre håller längre än krossad pga. att när du krossar havren så försvinner den skyddande hinnan runt havrekornet.
Tänk på att väga fodret, hel havre väger mer per l än krossad, den krossade havre ger mer volym än den hela.

Jag har alltid gett havre tillsammans med betfor men funderar på att sluta med det. Men då kan jag inte låta bli att oroa mig för att det kanske fastnar i halsen (foderstrupsförstoppning) om "glidmedlet" tas bort?

Förstår vad du menar men samtidigt är det bra att ge havren för sig. Hästen behöver tugga den, vilket den slipper då den blöta betforen gör så den slinker ned ändå. Havren kommer ut hel och hästen tillgodogör sig den inte till fullo, svårt att smälta hel havre utan att tugga sönder den om du förstår vad jag menar. Dessutom utsöndras en massa saliv, jättebra för magen, när hästen tuggar och bör smörja strupen tillräckligt.

Vissa hästar har ju bråttom och kan sätta i halsen, jag blandar gärna havren m lucern-strå och betfor, blir lagom fuktigt och hästen tvungen att tugga...:) :bump: Lycka till..

Jag fodrar med "bara" havre och det har nästan alltid gått bra. Den enda gången vi har haft problem med att det har fastnat var när vi ett tag använde svart havre och gav den hel. Efter två dagar insåg vi att vi en kunde ge den "bara" och torr. Annars så har det inte varit några problem alls.

Jag fodrar med endast havre. Dock har jag på lite vatten för att det ska va lite lättare att tugga för honom. och för att han bara slänger runt sin mat annars :p Han har mer mat utanför boxen än i krubban. Men har jag vatten i så äter han det.

Jag har dock morötter i för att det ska va gott oxå :)

Nu är det ju så att, hästar utsöndrar ganska mycket saliv då dom äter...undantaget är väl glupska hästar som sväljer mer än dom tuggar. Men i det stora hela fixar hästar oftast sitt glidmedel själva.

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hej! Jag tänkte testa krafft muskel som tillskottsfoder. Finns det någon som testat och kan ge lite råd? Hur långsamt och hur mkt...
Svar
9
· Visningar
4 745
Senast: Totola
·
Foder & Strö Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: alexia_sm
·
A
Foder & Strö Först lite bakgrund.. Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen...
2
Svar
31
· Visningar
5 414
Senast: asahes
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd