Havre hur mycket?

My Horse and I

Trådstartare
Min häst får ca 1,5 kg havre om dagen men är lite havre het!!Läste någonstans på forumet att man skulle öka giva havre så kunde hästen bli lugn istället!!!Hur mycket skulle det vara till ett hbl ca 165 välfödd?Någon som vet??:):)

Sv: Havre hur mycket?

Det beror ju helt på vad du har för analys på ditt hö? Hur mycket arbetar han, hur gammal är han?

Om hästen blir het pga havren så är det nog smartast att sänka ordentligt eller ta bort den helt.
Enda anledningen jag kan se till att dfu skulle höja för att få det bättre är om kvoten i ditt foder är så knasig att den trots all havre får i sig för lite energi (?). Finns säkert någon som kan förklara det på ett bättre sätt... :p

Enda sättet att få reda på hur mkt du behöver ge är att göra analys på grovfodret.

Man ska inte tro på allt man hör! Att en ökad havremängd skulle göra hästen lugnare håller jag för helt otroligt. Analysera ditt grovfoder och räkna ut en grovfoderbaserad grundfoderstat som du sedan får komplettera med hjälp av ögat.

Sedan är det också så, att visserligen reagerar hästar olika på olika foder, men mycket av temperamentet finns i dem som individer, och man ändrar oftast inte pigghet/slöhet mer än marginellt med foder, även om det så klart finns undantag. Men som sagt, analyserat grovfoder och uträknad, balanserad foderstat med så stor andel grovfoder som bara är möjligt är det bästa för de flesta.

Lycka till!

nja, är alls inte otroligt. Många jag känner har experimenterat helt tvärtom och fått en effekt men inte kunnat tro. Alltså, gett ännu mer havre..och hästen coolat ned. Så allt är inte vad man hör, ibland ser man saker och ting med egna ögon med.

Om man ger hästen, säj 5-6 kg havre borde den rimligtvis få ett stort energiöverskott, och av de bli fet och slö :idea:

Men den metoden är inget jag skulle pröva...

Min häst skulle flippa, han klarar inte ens av två kg groov.
Mitt tips är att kolla upp värdena på ditt grovfoder och sen fundera på att gå över till Krafft Grund istället.

Det låter inte som ett bra sätt att göra hästen lugnare...

Anledningen till att hästar kan bli lugnare/slöare av större havregivor måste ju vara att nedbrytningen av de stora stärkelsemängderna belastar kroppen så att hästen helt enkelt inte orkar lika mykcet som på en mindre havregiva. Plus att den kanske blir fet, och därigenom slöare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 895
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp