Havre eller kraft?

S

Skaploff

Vad använder/tycker ni att jag ska ha, havre eller kraft till min ponny? Nu har jag havre men det är så jobbigt att mocka hagen när allt bajs ligger utspritt eftersom fåglarna har varit där och plockat ut havren. Min ponny är 15 år.:laugh:

Sv: Havre eller kraft?

Havre är kraftfoder? :confused:

Eller menar du ett foder från företaget Krafft?

Det som ligger närmast havren näringsmässigt är isf Krafft Grund,(för jag antar att du valt havren för att den passar in i foderstaten?) men det kostar en del mer än havre.

Du får väl bestämma om det är värt de extra pengarna för att få lättare mockning. Jag hade nog inte gjort det...:p

Vad mår hästen bäst av?

Har själv en häst som äter väldigt fort. När hon får pellets tuggar hon i sig dem mycket snabbare än havre eller kornkross, så därför får hon inte pellets något mera.

...Nu har jag havre men det är så jobbigt att mocka hagen när allt bajs ligger utspritt eftersom fåglarna har varit där och plockat ut havren.

Så där gör fåglarna hos mig också - men det ser jag enbart som en fördel! Jag behöver aldrig mocka i mina hagar eftersom fåglarna är så duktiga på att hacka sönder gödselhögarna och sprida ut dem. Blir finfin näring till gräset i hagarna! Men du har kanske grushage?

Om du fodrar med hel havre nu, så testa att ge krossad havre istället (om du inte vill gå över till pelleterat färdigfoder). Då följer det ju inte med några hela havrekorn ut när pållen bajsar och då är det inte lika attraktivt för fåglarna att picka sönder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix