Havre - blodsocker - max prestation?

anhe

Trådstartare
Hur hanterar man den kombinationen? Om man har hårt tränande och presterande hästar, när ska man ge havren/annat kraftfoder i förhållande till prestationen för att inte få en prestationsförsämring på grund av blodsockerfall? Hur stora mängder är rimliga per utfodringstillfälle för att blodsockerkurvan ska funka? Hur gör man, hur tänker man?

Sv: Havre - blodsocker - max prestation?

Hur hanterar man den kombinationen? Om man har hårt tränande och presterande hästar, när ska man ge havren/annat kraftfoder i förhållande till prestationen för att inte få en prestationsförsämring på grund av blodsockerfall? Hur stora mängder är rimliga per utfodringstillfälle för att blodsockerkurvan ska funka? Hur gör man, hur tänker man?

Ca 3-5 timmar efter utfodring av en större mängd kraftfoder kan man räkna med att blodsockernivån sjunker. Detta gäller framförallt när man utfodrar med stärkelserika foder. Hur stora mängder som krävs för att man ska se en märkbar skillnad vet jag inte.

För egen del brukar jag fodra sista ordinarie målet kraftfoder minst 5 timmar före beräknad start (beroende på när på dagen/kvällen hästen startar). Strax innan vi lastar och åker får hästen en mindre giva av kraftfoder (ca 1/2 kg) med tillsatt ca en dl olja för att tillföra extra skonsam energi samt en gnutta e-vitamintilskott. Rätt eller fel låter jag vara osagt men det har fungerat bra hittills iaf. Hö får hästen äta så mycket den vill ända fram till start.

Det där med 3-5 timmar har jag också förstått. Men det borde då finnas något tillfälle där blodsockernivån är i topp - och prestationen också, eller funkar det inte så? Vad händer med blodsockernivån efter de där 5 timmarna, om man inte tillför något mer kraftfoder?

Sen säger du att du ger en mindre mängd strax innan du lastar, det är alltså oberoende av hur långt du har att åka - det vill säga oberoende av hur långt du har till prestationstillfället?

Det där med 3-5 timmar har jag också förstått. Men det borde då finnas något tillfälle där blodsockernivån är i topp - och prestationen också, eller funkar det inte så? Vad händer med blodsockernivån efter de där 5 timmarna, om man inte tillför något mer kraftfoder?
Efter de 3-5 timmarna så normaliseras blodsockernivån. Fodrar du bara ett par timmar innan start är det möjligt att du kan utnyttja den högre blodsockerhalten för en bättre prestation men samtidigt bör man ju inte fodra hästen med större mängder nära inpå arbete. För egen del är detta inget jag laborerar med så jag kan inte säga säkert vad som är bäst här.

Sen säger du att du ger en mindre mängd strax innan du lastar, det är alltså oberoende av hur långt du har att åka - det vill säga oberoende av hur långt du har till prestationstillfället?
Ja, lite så. Startar jag på hemmabanan och hästen går i något av de första loppen så blir det ändå minst 3 timmar innan start. Startar den senare så hinner det ju gå ytterligare tid. Eftersom det rör sig om relativt små mängder foder så ska det nog inte påverka alltför mycket.
Vid starter på andra banor så är det så pass lång restid att 5 timmar hinner gå oavsett.

Syftet med det lilla målet innan avfärd är bara att hästarna ska ha nåt att pilla med innan vi åker, då håller de sig lugnare. Så det är bara rent psykologiskt och inte i något annat syfte...:smirk:

Dock tror jag att tillförsel av extra energi i form av fett är positivt innan tävling. Skonsam energi som inte påverkar blodsockret nämnvärt och ger mindre slaggprodukter i musklerna efteråt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 187
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.