Havandeskapspenning!

Nillizan

Trådstartare
När skickade ni in ansökan om havandeskapspenning. Ska på UL nu i veckan, men får inte moderskapsintyget förrän om 14 dagar. Tänkte skicka in alla papper och intyg på samma gång, har ju hört att de tar väldigt lång tid på sig.
Har tänkt att gå i maj. Hur lång tid brukar FK ta på sig att ta ett sådant beslut?

Sv: Havandeskapspenning!

Skickade in allting så fort jag fick moderskapsintyget (var på UL i v.19 och fick sen moderskapsintyget av min BM när jag var där i v.20-21) det gick ganska snabbt för mig att få HPn beviljad för de sista 60 dagarna, fick inte hem något papper utan ringde dem för att höra hur det gick med mitt ärende, då saknades de en sak från min arbetsgivare så jag fick hem det pappret igen så fyllde han i de som saknades och så skickade jag det direkt till min handläggare. Det var ganska bråttom och hon tyckte jag var knäpp som fortfarande jobbade så mitt ärende med ytterligare 30 dagar HP fick gå före så hade jag det klart inom 1 vecka. Totalt kanske de tog 4-5 veckor.

Men detta var 2 år sen! Och nu har ju FK problem med långa handläggningstider så räkna med minst 5 veckor.

/PMM vars make var sjukskriven 24/10 - 7/11 och de ärendet är fortfarande inte påbörjat!!! :eek:

vi va på info om det i veckan, och det tar upp till 5 veckor att få beslut om du uppfyller kraven, och sedan sa han att det kunde ta upp till 7 veckor innan de betalade ut(är du ute i god tid så är det nog inga problem) :/ jag får ej söka pga jag studerar, även fast vi har apu nu och jag kunde inte få omplacering till ett lättare arbete. så jag får sitta hemma o försöka få tiden o gå nu.....

för mig gick det ganska fort, även om det strulade lite med papprena, mitt jobb fick komplettera lite för vissa saker var inte skrivna som försäkringskassan ville, men sen var det snabbt fixat =) hade också hört att det kunde ta väldigt lång tid....

wopps då e det hög tid att söka om det nu, tänkte gå ner lite i tid i början av april, är beräknad till den 28/4...men hoppas jag kan jobba halvtid till ca 10 april kanske.

För min del tog det nog 4 veckor...

Vad har du för jobb? De är hårda som bara den numera, om man inte har särskilda besvär av graviditeten.

Jag skickade in alla papper i slutet av maj förra året.. Skulle gå på HP i mitten av augusti. Veckan innan jag skulle gå fick jag mitt beslut men då hade jag ringt o tjatat en hel del veckorna innan..

Så mitt tips är skicka in papprena så fort du bara kan och när det börjar närma sig, ring o tjata!!!

Jag skickade det rekomenderat med mottagningsbevis när jag hade fått moderskapsintyget, så att de inte skulle kunna säga att de inte hade fått det. 10 dagar senare ringde handläggaren till jobbet och sa att jag hade fått det beviljat, så det gick fort.

Blev mycket positivt överraskad då andra på mitt jobb inte hade fått det beviljat innan de gick på ledighet. Dock har alla fått beviljat i slutändan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur lång tid tar det innan den post man skickat till FK är registrerad som mottagen hos FK? FK vill ha mitt samtycke till en grej och...
2
Svar
24
· Visningar
1 603
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar