Havandeskapsförgiftning

turbofling

Trådstartare
Ni som drabbats av det, vad var dom första tecknen på det och när började det?

Jag var hos barnmorskan idag och hade lite äggvita i urinen, jag har också högt blodtryck (men det var varit högt sen inskrivningen och inte stigit). Barnmorskan tyckte inte att jag behövde vara orolig nu men vara uppmärksam på tecken som huvudvärk. Jag är i v. 29 nu.

Sv: Havandeskapsförgiftning

Jag hade också högt blodtryck, ca 90 i undertryck, redan vid inskrivningen (som iofs var sen, nästan fjärde månaden). Sedan steg det sakta men säkert och till slut fick jag även lite äggvita i urinen runt v 28. Blev inlagd i v 30 och förlöst i v 32+5.

Fick aldrig några typiska symtom typ huvudvärk, ögonflimmer osv. Mådde kanon hela tiden, förutom att jag blev nervös såklart. Inte ens morgonen innan akutsnittet, då jag hade blodtryck 210/120... fast då fick jag förstås bara ligga blickstilla. :D

Fick äggvita i urinen och högt blodtryck.
Men kände inte direkt av det

Vad läskigt om man inte känner några symtom, jag ska till barnmorskan igen den 15/1 och mycket kan ju hända till dess. Har ni gått på extra kontoller?

Det känns lite som jag letar symptom nu, men det är svårt att veta vad som är normala saker och vad som kan vara allvarligare. Tex är mina vader ordentligt svullna men det kan dom ju vara ändå men det kan också vara tecken på hf.

Hur mycket äggvita är farligt (jag hade +1) och vid vilket blodtyck ska man bli orolig? (jag har haft 130/80 och 140/70 som högst).

Vad läskigt om man inte känner några symtom, jag ska till barnmorskan igen den 15/1 och mycket kan ju hända till dess. Har ni gått på extra kontoller?

Det känns lite som jag letar symptom nu, men det är svårt att veta vad som är normala saker och vad som kan vara allvarligare. Tex är mina vader ordentligt svullna men det kan dom ju vara ändå men det kan också vara tecken på hf.

Hur mycket äggvita är farligt (jag hade +1) och vid vilket blodtyck ska man bli orolig? (jag har haft 130/80 och 140/70 som högst).

Gränsen för högt blodtryck går vid 140/90. Jag hade emellanåt lite äggvita i urinen under min graviditet med enligt BM berodde det troligtvis på lite flytningar. Ca 1 v innan bf fick jag havandeskapsförgiftning med äggvita som vid ett test visa +1 och vid ett annat (dagen efter) +3 och hade ett blodtryck på 150/100 och så hade jag lagt på mig mycket vätska och därav ökat i mycket i vikt på kort tid.

En tanke som slog mig när jag läst nu är att för några veckor sen gick jag upp 4 kg på bara 2 v (trots normal mat och motion), sen har jag stått helt still nu i 2 v efter det. Är det något jag behöver oroa mig för?
Kan jag göra något nu för att undvika att få hf eller kommer det om det kommer ändå? Vad beror egentligen hf på?

Jag hade preklampsi HEELP när jag var gravid.Det är en form av hf. Mina symptom var att jag samlade på mig massvis med vatten och fick jätte ont i höger sida av hela kroppen, men framförallt i en halvmåne runt magen. Visste då inte vad som var fel, men åkte in o kolla (hade varit på mvc bara några dagar innan utan att de tyckte det var något fel) Blev inlagd o sedan förlöst med akut kejsarsnitt efter 3 dagar. Var då i v29+3.
Barnmorskan från mvc ringde och bad om förlåtelse att hon inte lyssnat på mig...

Gah, blir ju lite orolig när ni skriver såna här läskiga saker!

Var in till akuten i söndagsnatt då jag hade så gruvligt ont i magen. Urinprovet visade på lite äggvita och jag låg på 87 i undertryck (om det nu heter så, kollade längre upp i tråden ;)) vilket gynläkaren påpekade var väldigt nära gränsen för "för högt" och man kunde då börja misstänka HF. Dock är ju jag bara i v 20 nu så det skulle inte vara aktuellt än men jag skulle prata med min BM för att kolla upp det bättre så snart som möjligt.

I och med helgerna så drar det ut på tiden och nu blir jag ju riktigt orolig.

Preeklampsi är ju havandeskapsförgiftning. Det heter ju egentligen så. Preeklampsi kan utvecklas till eklampsi, vilket är livshotande.

En tanke som slog mig när jag läst nu är att för några veckor sen gick jag upp 4 kg på bara 2 v (trots normal mat och motion), sen har jag stått helt still nu i 2 v efter det. Är det något jag behöver oroa mig för?
Kan jag göra något nu för att undvika att få hf eller kommer det om det kommer ändå? Vad beror egentligen hf på?

Undvika att få det är svårt men det du kan (och måste göra om du har hf) är att vila. Mycket och helst liggande. Jag fick åka in på kontroller varannan dag och ibland blev jag kvar ett tag. Skitjobbigt var det. Jag kände mig inte sjuk annat än lite huvudvärk ibland men det var tufft psykiskt att åka till sjukhus och inte veta om man blev kvar eller fick åka hem.

Det du ska vara uppmärksam på är huvudvärk som inte går över, yrsel, illamående, flimmer framför ögonen och svullnad i kroppen.
Drick mycket, vila och tänk på att försöka hålla blodtrycket nere.
Inget stress, tungt arbete osv

ja, men preeklampsi HEELP är en typ av hf.
Det finns ju olika typer av preeklampsi.
Och de är olika farliga. Den jag hade utvecklade sig mycket snabbt efter förlossningen och blev då livshotande.

Gah, blir ju lite orolig när ni skriver såna här läskiga saker!

Inte meningen att skrämma dig. Det är bara några få procent som får hf och ännu färre som får de värre typerna. Ingen fara att oroa sig för något som inte skett ännu.;)
Lycka till vidare med graviditeten.

HELLP är väl ett syndrom som visar sig i samband med havandeskapsförgiftning, inte att det är en annan form av HF. Kan även visa sig före symptomen på HF.

Jag hade 105 el 110 som mest i undertryck. Jag hade inte särskilt mkt huvudvärk, däremot hade jag molvärk i epigastriet ut mot höger sida. Jag var sjuuuuukt svullen, ffa i ansiktet och om händerna. Jag såg helt grotesk ut! Jag kunde knappt prata för att mina läppar var så svullna. Jag fick en blodtrycksmedicin som jag mådde piss av och inte hjälpte nåt!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka