Häva köp/dolda fel....

fettso

Trådstartare
För 2 veckor sedan var jag och provred världens mysigaste Islandshäst,hon var verkligen jättefin!
Hon var väldigt lugn och trygg att både rida och hantera,vilket var ett krav då jag var ute efter en lugn och trygg häst till mig och mina barn!
Till saken hör att hon sa sig ha flera andra intresserade på hästen och att jag måste slå till snabbt om jag ville ha henne,så vi lämnade 5000kr handpenning.

Hon berättade för mig att hästen hade en skada på H.B sedan 1,5år tillbaka då hon fastnat i stängsel och slitit av senor m.m.
Men säljaren sa att hästen var fullt frisk och igång efter olyckan och att det enda felet var ett skönhetsfel (överben ).

Vi bestämde att jag skulle hämta hästen kommande helg(förra Lörd pga dåligt väder blev det dock på Söndagen.)Ägaren skulle ordna så att hästen blev vet besiktigad,hon skulle ändå ha ut vet för vaccinationer på Måndagen.
Men Måndag kväll när jag ringde hade hästen ej blivit besiktigad,då ägaren till hästen endast kunde tänka sig en vet som sett skadan innan till att besiktiga.
På Fredagen skulle dock hennes vet på Bollerup kunna besiktigan.
Hon ringer mig på jobbet på fredag kvällen och berättar hur det gått.

"Allt var bra med henne,hon visade bara 1gradig hälta vid böjprov men efter några steg var hon bra,annars bara en avslagen tand som saknar betydelse""Hon ska hålla för daglig vanlig ridning(fritidsridning)men ej hårdare träning tävling,dock lättare tävlingar och träning."

Vi åkte ned på Söndagen 21/1-07 ,resan tog nästan 4h(21,6mil).
När vi kom fram bjöd hon på fika och tog fram gamla bilder där dom red vid havet m.m.
Hon ville läsa upp vet intyget en gång till och sa samma som i telefon,hon utelämnade en hel del.
Men jag litade på henne och läste ej själv kontraktet.
Hon sa att hästen ej gick att lasta utan lina,för då reser hon sig lite.
Men när vi lastade gick hon rakt på utan lina.

Nu har jag haft hästen en hel vecka(wow)hon vilade dom första dagarna för att bekanta sig med omgivningarna.
Igår Fredag 26/1-07 longerade jag henne,för hon verkade så jäkla pigg, hon var istadig i stallet och dansade omkring och jag blev faktiskt lite skärrad(glad att inte mina barn 1,5 och 3år var med).
När jag longerade haltade hon ganska ordentligt H.B och hon liksom hoppade igång i traven,hade ute min syster idag Lördag och hon konstaterade att hästen är ordentligt halt.
På samma ben som den gamla skadan sitter,hon var även svullen från hasen och ner och man kunde inte ens se kotan från insidan.
Jag grät hela vägen hem kan jag säga,läste vet besiktnings pappret så snart jag kom hem,fick en chock.

"Där står att hästen Markerar på H.B i skritt och långsam trav,Markerar H.B vid longering i båda varven,samt 1gradig markering vid böjprov"
Där står också att det bedöms sakna betydelse för angivna användningsområdet,vilket i besiktningsprotokollet står fritidshäst,ej tävling.

Detta har hon INTE talat om för mig,hon sa att hästen skulle kunna ridas dagligen samt tränas och tävlas i lättare klasser.

Hur kan jag gå tillväga för att häva köpet??
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Hej.
Det är tyvärr inte det enklaste att häva ett köp där du köpt häst som visat hälta på gamla skadan vid besiktning.
Du bör rådfråga en hästjurist om råd. Det kan vara så att säljaren drar"öronen" åt sig när de blir inblandade. Förhoppningsvis så har du hemförsäkring som betalar de första kontakterna med juristen.
Det är värt ett försök.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Vad har du betalat för hästen?
Normalpris på en islänning är väl 40 000 - 50 000 kr, rätta mig om jag har fel (jag har bara ägt halvblod :) ). Var köpesumman väldigt låg så skulle du kanske blivit misstänksam redan där. Vet du vad veterinären menade med fritidsridning?
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

I kontraktet står det vad det är för häst,regnr osv.
Veterinär besiktning är ej ifyllt.
Köpeskilling 50.000:-,moms ingår med 10.000.-,handpenning har erlagts med 5000:-

Kunden avhämtar hästen hos säljaren.

Sedan datum och underskrifter.

På baksidan har hon sedan skrivit till:
Hämtas 20/1-07,skall vara vet besiktigad tills dess på köparens bekostnad.
Vaccinerad.Betalning ska vara införd på bla bla
skodd.


Detta är allt som står.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Jag gav 50.000:- för hästen,Enligt henne menade veterinären att vanlig ridning,träning och lättare tävlingar.

Hon visste mkt väl att det var en ridhäst jag var ute efter,jag upplyste henne om att jag ville kunna träna och tävla lättare klasser,hon sa att detta inte skulle bli några problem!!
Hade aldrig köpt en promenadhäst för dom pengarna!!!!!!!
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Dels har jag oerhört svårt att förstå att du köper en häst med engradig hälta för 50.000 kr. Du var ju medveten om detta när du betalade för hästen...
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Men det står i Vetintyget(den delen läste hon upp)Bedöms sakna betydelse för det angivna användningsområdet!
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

"Men jag litade på henne och läste ej själv kontraktet"

Hur naiv får man vara när man köper häst? :confused:
Du har inte en chans att häva köpet när du inte ens brydde dig om att läsa besiktningsprotokollet.
Du kan ju inte hävda dolda fel för allt står ju med i protokollet.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Men det står att hästen ska kunna användas(ridas) i intyget,och hästen kan EJ ridas!!!!!!!!!!!!!!
Vill ej ha fler påhopp tack,då jag redan är ledsen över detta...:cry:

Har två små barn och fick ta lån för att lösa hästen,har ej råd att köpa ngn ny...:(
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Kanske är det ide att ta ut veterinär så fort som möjligt och få det bekräftat att nu är hästen så pass halt att den inte kan ridas. Eftersom det står i vet. intyget att hästen kan ridas. Ju längre tid som går hemma hos dig så är ju risken att säljaren hävdar att hästen inte var så halt innan den såldes.

Kan också tillägga att jag hade förmodligen gått på samma sak som du. Är man inte så van (godtrogen/naiv:cry: ) hästköpare så litar man på människor och tror på vad de säger. Är man sedan förtjust i hästen så talar hjärtat istället för hjärnan.

Har du tagit kontakt med säljaren och berättat hur situationen är med hästen? Kanske är hon så pass OK att hon tar tillbaka hästen. Vissa är ju om inte annat måna om sitt rykte:devil:

Jag lider med dig och hoppas att allt ordnar sig.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Hej det var skönt att läsa ditt svar,som du skriver så blev jag väldigt förtjust i hästen!!:love: Vilket jag fortfarande är tyvärr!
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Låter som hästen är mer halt nu *än att den markerar* som det står i Vetrinärintyget .

Detta är nog din enda chans att du får bevisa att hästen är mer halt än *markering eller mer 1gradigt vid böjprov .
Fråganär dock om det är den Vetrinärbesiktande vetrinären eller säljaren Som är Boven ?

Som sagt var ta ut en egen vetrinär för besikning eller åk till klinik så det verkligen är den gamla skadan som spökar .

Skulle själv åkt till klinik om jag vill häva köpet ,det kanske finns något annat dolt fel och det inte är denna skada som ger hältan .

Du får nog börja där och se vad dessa vetrinärer säger .

Lycka till Mia
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Vad som är tråkigt med det här är att säljaren har påpekat att hästen har en grads hälta och du har utan att pratat med veterinären som utförde besiktningen godkänt besiktningen utan att läsa igenom bes.pappren, betalat hästen o hämtat den. du vet om den gamla skadan, du vet att hästen har en grads hälta men du köper den ändå, jag tycker nog att du skulle ha skrivit in reservation på detta i köpekontraktet.

en kompis till mig ska sälja en häst, hästen visade röntgenförändring på ett ben, veterinären säger till köparen att hon kan inte garantera att hästen kommer hålla för hård träning och tävling i högre klasser. köparen vill ha hästen trots allt o de ska skriva in i köpekontraktet att om hästen inom ett år blir halt pga av detta ska säljaren ta tillbaks hästen för 5000kr mindre än vad den köptes för ( de 5000kr är utrustningen som medföljer som då köparen får behålla). så köparen har ett år på sig å se om hästen håller kan man säga, efter ett år så har säljaren ingen skyldighet att ta tillbaks hästen.

tycker synd om dig samtidigt som du får skylla dig själv lite när du inte tar hjälp av kunnigt folk med större erfarenhet än du själv. du borde ha förstått riskerna med hästen. Undrar även om hästen är försäkrad? har den reservationer på just detta? om du har en försäkring som täcker detta kanske du kan får hästen utdömd å få en del av dina pengar tillbaks? visst låter det kanske grymt men då säljaren uppenbarligen inte bryr sig om hästen så kanske det är bättre att hästen får sluta sina dagar än att den slussas runt som ridhäst som den uppenbarligen inte håller för.

hoppas att allt ordnar sig för dig, lycka till med allt.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Har du hästen försäkrad? Det har ju också betydelse. Är inte vet protokollet utan anmärkning så kan det bli svårt att försäkra hästen. Hur har du tänkt där? Ring och prata med säljaren, det kanske går att lösa.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

om man tar över säljarens försäkring så blir det väl inga reservationer? om såklart det inte redan finns där.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Det där är olika från bolag till bolag. Jag har sveland och när jag köpt ny häst tar de aldrig över en försäkring även om hästen varit utan reservationer utan jag måste lämna in ett vet intyg utan anmärkningar.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Säljaren har fört över sin försäkring på mig,men den ger bara 10.000 i liv och full vet vård.....
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

ok.. med mitt kunde man göra så å samma med min kompis som ska sälja häst, vad man inte kan göra är att försäkra upp livdelen utan ett veterinärintyg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 692
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp