Häva köp/dolda fel....

Sv: Häva köp/dolda fel....

ok, inte mycket att hämta där då. oj vad jag känner mig inte finkänslig.. det som är tråkigt är att man får lära sig den hårda vägen. du kommer ju garanterat aldrig göra om det är igen men det är ju en tråkig situation du befinner dig i nu.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Ja och eg var 50.000 dessutom för mkt pengar,har hamnat i en svår ekonomisk situation...Kan ju inte köpa ngn ny pålle...:(
Är åter vid datorn imorgon kl.09.00
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Vill inte strö mer salt i såret men att ta lån för att köpa häst är aldrig att rekomendera om man inte har en snäll förälder som lånar ut räntefritt dvs. med banklån medföljer ränta så det blir ju inga 50.000kr utan mer man betalar tillbaks. men jag förstår att det är lätt att rykas med om man hittar en häst man blir förtjust i!

köpte en häst i höstas som jag tänkte ha tills mitt sto har fått sitt föl, fått de avvant å hon e i tävlingsform igen å sen sälja den nyköpta hästen, nu e jag så förtjust i henne att jag inte vill sälja henne, 3 hästar kommer att bli för tufft ekonomiskt, tur är väl att man har en snäll sambo som täcker upp för ens smarta idéer. tur är väl att man inte har lån på någon av dem men det räcker med utgifter ändå. så jag är inte så ekonomisk heller.

hoppas verkligen att du finner ett sätt för att få köpet hävt!
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Jag häpnar över ditt handlande. sent att vara efterklok men.....
du kollade inte vetintyget, du godkände att säljarens egna veterinär skulle sköta besiktningen, du gav 50 000 kr av lånade pengar för en skadad häst som bara var försäkrad i 10 000 kr?!?!?

Det låter som att du gravt brustit i din undersökningsplikt och det brukar inte vara till köparens fördel när det är så.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Hmm, det låter inte positivt....

Det har ju stått om något liknande i tidningarna nyss. Det fanns en länk om det på Buke. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=727276

Försök få ta i hjälp så snart som möjligt... kontakta förra ägaren. Fast risken är att denna gjort det med flit och också läst tidningarna.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Men det står att hästen ska kunna användas(ridas) i intyget,och hästen kan EJ ridas!!!!!!!!!!!!!!
Vill ej ha fler påhopp tack,då jag redan är ledsen över detta...:cry:

Har två små barn och fick ta lån för att lösa hästen,har ej råd att köpa ngn ny...:(

Men är du säker på att hästen inte bara har belastat benet litet extra i samband med transporten hem till dig, det var ju ändå ganska långt.

Hältan på bakbenet kanske är övergående och det faktiskt kommer att gå att rida den. Skrev du inte att veterinären sagt att den håller för ridning och lättare tävling, var det inte det du ville ha även om jag tycker att det låter mycket att köpa en sådan häst för 50 000.

Varför var den bara försäkrad för 10 000 kr förut?
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Hon sa att hon hade alla hästarna i 10.000kr liv för att hon hade så många att det blev för dyrt annars....
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

*KL*

Jag är ingen jurist, men jag har otroligt svårt att de hur du ska kunna häva köpet faktiskt, tyvärr =/ Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt.

Det är alltid lätt att vara efterklok, och lätt att göra fel. Tyvärr måste man då stå sitt kast sen i de fallen.

För det första så undrar jg om du valde veterinär eller om säljarens veterinär besiktigade? Har du övht pratat med besiktigande veterinär?

Sen, det som ligger dig allra mest i fatet är att du HAR skrivit under ett kontrakt, och därmed GODKÄNT det. Att du inte läste igenom kontraktet är inte bara obegripligt, utan också något du så att säga nu måste stå för. Du har godkänt veterinärbesiktningsintyget och kontraktet.

Finns det något i kontraktet om att hästen ska kunna A1-försäkras utan reservationer? Det eller ev att hästen är betydligt sämre än veterinärintyget anger är dina enda 'chanser' att klara dig ur det här =/
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Det där är olika från bolag till bolag. Jag har sveland och när jag köpt ny häst tar de aldrig över en försäkring även om hästen varit utan reservationer utan jag måste lämna in ett vet intyg utan anmärkningar.

Nja, kompisen sålde nyss en Svelandförsäkrad häst, där köparen utan problem kunde ta över försäkringen som den var, utan vetintyg. Så det stämmer inte alltid (hästen var dessutom för rasen ganska högt försäkrad)
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Hej!
Jag tycker att det ligger i köparens intresse att kolla att alla handlingar stämmer speciellt veterinärbesiktnings intyg!!Självklart ska man också delta vid besiktningen och helst själv välja vet.
Man ska ALDRIG lita på någons ord i dessa sammanhang.
Betalar man dessutom så mycket pengar för en häst så vill man väl inte köpa en häst som är halt vid böjprov?
Jag tycker ändå lite synd om dig som råkat ut för detta... kanske pga av bristande kunskap i häst affärer,men man får ju lära av sina misstag tyvärr!!
Tror att det blir svårt att häva köpet efterssom du själv mottagit bes. intyg samt skrivit kontrakt då du även hört säljaren säga att hästen var 1 gradigt halt vid böjprov.
Önskar dig lycka till!
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Ok, jag har väl fått bolagets mest nitiska handläggare...där är det nya vet intyg som gäller. Och det gäller även om jag säljer en häst och den nya ägaren vill ha hästen försäkrad i samma bolag - ett nytt vet intyg ska in.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Ok, jag har väl fått bolagets mest nitiska handläggare...där är det nya vet intyg som gäller. Och det gäller även om jag säljer en häst och den nya ägaren vill ha hästen försäkrad i samma bolag - ett nytt vet intyg ska in.


Även om inte nya ägaren vill göra några som helst ändringar i försäkringen? (Då kräver ju alla bolag intyg)

Men jo, handläggarna är ju individer och 'svaren' skiljer sig åt. När jag köpte fullblodet så innan jag ens hittat 'hästen jag ville ha' så ringde jag Agria och frågade om jag fick ridhästförsäkra ett fullblod direkt från banan, och vad som krävdes etc. Den jag pratade med då tyckte att det går att försäkra in utan vetintyg vid låga livsummor, men då får man reservationer på benen. För att de skulel försäkra benen också krävdes vetintyg med böjprov + arbetsprov.

Nu hade jag ingens om helst plan på att köpa ngt som inte gick igenom vetbesiktning, men när jag då hittat damen jag ville köpa, och hon gått igenom vetbes (med böjprov och arbetsprov) och jag ringde för att försäkra henne så frågade de ju om vetintyg, jag sa jajamensan, det är redan på väg med posten till er. Hursom, dagene fter fick jag ett brev (ett sådant som går ut automatiskt) där det förklarades att de krävde vetintyg och hade sådant inte kommit in inom X dagar så annulerades hela försäkringen.

Dvs 'i verkligheten' så gick det inte att försäkra ens ett öra på hästen utan vetintyg, vilket ju är en väldigt stor skillnad mot vad den 'första' personen jag pratade med sa. Nu påverkade det ju inte mig minsta lilla, de fick ju vetintyget samma dag, det var inga konstigheter med det och hon är försäkrad utan res i A1. Men tänk om jag trott på första personen liksom..

Så, ska man vara helt säker ska man ju kolla två ggr, med två olika personer, just för att olika handläggare tycks ha helt olika åsikt. (Samma de ggr jag höjt valackens försäkring, han står i Sveland, första ggn behövde jag bara skriva på en hälsodeklaration och själv intyga att han var fullt frisk, andra gången krävde de vetintyg. Första höjningen var betydligt större än andra.. Det var två olika handläggare)
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Hur det går i det här fallet beror helt och hållet på vilken status som köpare och säljare har.

Så om du har köpt som privatperson vilket det låter som så hänger det på vad säljaren är. Är hon också privatperson så är det kört för dig som köpare för då har du själv brustit grovt i den undersökningplikt medan säljare juridiskt även om kanske inte moraliskt uppfyllt sin upplysningslikt mer än väl.
Det du skulle ha gjort är att du skulle ha beställ, betalat och varit med vid veterinärbesiktningen. Ställt frågor till veterinären om allt som du själv inte riktig förstår m m. Då hästen har en skada och säljare upplyst om detta skulle den också utredas vid besiktningen speciellt som hästen visade hälta av den. Det kan aldrig bli ett dolt fel för både du och säljaren vet att den finns.

Är säljaren däremot företagare/momspliktig vilket avtalet med specifierad moms tyder på är det en annan lagstiftning som gäller och då ska hästen gå att använda till det som står i avtalet. Gör den inte det så ska säljaren ta tillbaka den, byta ut den eller "laga" den på sin bekostnad. Samma lagstiftning som gäller som om du köper en TV, diskmaskin eller något annat. Den ska fungera och säljare få se till att den gör det.
Det du ska göra i det här fallet är att reklamera hästen så fort som möjligt till säljaren och för din egen skull göra en egen veterinärundersökning av skadan. Men rent juridiskt så är det upp till säljaren i det här fallet att bevisa att hästen inte har något fel. Vilket blir svårt med det veterinärintyg som du har där det står om hälta och att den markerar.

Om nu säljaren ändå är privatperson och inte näringsidkare så ska du inte betala moms. Så då har du rätt att få tillbaka de 10 000 som du betalat i moms och hästen får kanske då ett mer normalt värde.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köp/dolda fel....

När jag har köpt häst har jag ena gången fått skicka en kopia på veterinärintyget och den andra gången fått frågan om jag haft ett giltigt vet.intyg. Båda gångerna har jag haft hästarna kvar i samma bolag (två olika).

Jag använder alltid de förtryckta kontrakten när jag köper häst och fyller i att jag ska kunna A1-försäkra i köpesbeloppet utan reservationer. Genom den klausulen har jag en gång kunnat lämna tillbaka en häst om inte kunde reserveras utan reservationer.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Jag har en häst med liknande skada som din. Har inte för avsikt att sälja den men om jag hade det skulle jag ge samma information som din säljare gjort. Tror också det skulle bli ungefär samma vet utlåtande. Jag tycker nog att du fått tillräcklig info från säljaren, hon har inte dolt ngt för dig. Kan inte se att du skulle ha några möjligheter att häva köpet annat än om säljaren skulle vara välvillig.

Sen kan man tycka att priset är högt om inte hästen har ett högt avelsvärde – har den det kan det t o m vara billigt.

En häst som haft en omfattande mjukdelsskada på ett ben har lätt att bli svullen om den står still och ibland om den ansträngs hårt och plötsligt. Jag skulle låta den vara ute så mkt det går helst i lösdrift och ha en lång uppvärmning på ridturerna innan jag fattade snabbare tempo. HH
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Precis vad du skrev tänkte jag också! Ha ut hästen så mycket som möjligt! Sedan är ju frågan hur islandsvan veterinären var om hästen verkligen markerar i skritt och trav...Men om du vill ring till säljaren och hör efter om de vill ta tillbaka den omgående- vill de inte det får du väl börja bli glad över din häst!

Du får väl börja och kolla vad den klarar. Du har ju faktiskt köpt hästen för du gillar den. Börja skritta ut på rakt spår är den inte halt i skritt fine- efter ngra dagar- kolla ev ömhet innan och efter ridning självklart. svarar den ok lägg in mer trav eller tölt pass fortfarande på rakt spår efter skritt uppvärmning. Dina barn är ju så små så de kommer ju att nöja sig med skritt ett tag...

Går allt bra smyger du ju in voltpass efter skrittuppvärmning ute efter väg...om du gillar att arbeta på volt annars är det ju bara att fortsätta längs plogade vägar, men kasta inte in handduken nu utan gör det bästa av situationen.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Säljaren har fört över sin försäkring på mig,men den ger bara 10.000 i liv och full vet vård.....

Står det något om hältor i försäkringen? För om man har löst ut den biten, vaddetnuheter, "användbarhet" i försäkringen så blir det vet. vård och 10 000 liv kvar, jag undrar om säljaren inte har gjort det redan och inte sagt något till dig?

Tycker synd om dig verkligen :cry: men rent juridiskt har jag svårt att se att du har ett ben att stå på. Säljaren har upplyst dig om att hästen är halt och har berättat för dig att veterinären anmärkte på det. Enda tvistefrågan är OM hon sa till dig att den skulle hålla för lättare tävling eller ej och det finns bara ditt ord på det, inget bevis; det står fritidsridning ej tävling svart på vitt i vet intyget (som du borde själv läst och som det finns bara ditt ord på att du inte har läst). En jurist som stod på hennes sida skulle nog säga att du har brustit i din "undersökningsplikt" som köpare. Så där tror jag att du ligger illa till faktiskt.

Återstår att sätta ett moraliskt tryck på säljaren att hon ska ta tillbaka hästen för att den inte håller för det hon sa.

Lycka till :banana:
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Står det något om hältor i försäkringen? För om man har löst ut den biten, vaddetnuheter, "användbarhet" i försäkringen så blir det vet. vård och 10 000 liv kvar, jag undrar om säljaren inte har gjort det redan och inte sagt något till dig?

Då finns det reservationer i veterinärvården med. Och det sitter en triangel på hästens bakdel ;)
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Mitt råd till dig är att INTE ge dig in i någon rättslig tvist eftersom risken är mkt stor att du får ÄNNU större skulder! I och med att du har brustit i undersökningsplikten såpass grovt så är chanserna minimala att du kan häva köpet.

Jag har gjort en liknande sak för rätt många år sen, ett IDIOTISKT köp där jag inte provred hästen p g a dåligt underlag och hade så himla brått att köpa den där hästen jag blivit förtjust i att jag trodde på näringsidkarens ord om hästens ridbarhet samt varför den hade skrapsår på bakbenen...
Den hästen gick t o m igenom besiktningen, med en liten anmärkning om skrapsåren. Det visade sig sen att hästen var oridbar, kunde inte ens ha sadel på ryggen och gud vet vad de hade gjort med hästen vid den förmodligen misslyckade inridningen.

Jag anlitade advokat med specialitet hästjuridiska frågor, han sa att det var solklart att jag hade en chans att häva köpet, han använder hela min rättshjälp plus en hel del till, jag förlorade köpesumman, fick betala dyra vet räkningar efter otaliga undersökningar då jag trodde att den hade något kroppsligt fel. Jag betalade några månaders uppstallning och träning hos en känd beridare som senare skrev ett intyg på att hästen ej var ridbar och hade reaktioner som tydde på någon form av tidigare trauma. Jag hade ett färdigskrivet kontrakt där det stod att hästen var lämplig som familje/fritidshäst och att användningsområdet var ridhäst.

Hela kalaset gick lös på en 150.000 kr allt som allt och den enda som blev rikare var advokaten och säljaren. Så VAR försiktig och tänk dig för innan du ger dig in i tvist, det är många som säger att du har rätt till osv men det är ingen annan än du som ev står där i slutändan med ännu högre skulder.

Man skäms över sin dumhet och är förtvivlad självklart men tänk över noga vad du gör.
 
Sv: Häva köp/dolda fel....

Men jisses... ursäkta mig men om du inte läser veterinärintyget innan du skriver på papper och betalar hästen får du faktiskt skylla dig själv. :smirk:
Och jag skulle heller inte låta säljaren välja veterinär, då kan man som köpare anses ej ha uppfyllt sin undersökningsplikt.

Lessen, men jag tror du står där med den där hästen nu. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 692
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp