Det är fortfarande inte jämförbart på något sätt.
Men såhär, ponera att du köper ett projekt av mig. Den går inte att lasta och det är problemet. Du frågar mig som ägare 1000 gånger gällande lastningen. Du får också veta att nånstans tillbaka har hästen rest sig men såldes pga ryttaren inte klarat av den. Detta skall då vara många år sen bedyrar jag det är inget problem idag.
Du får hem en häst som reser sig, du får också kontakt med en skolklass av tidigare ägare som haft hästen som ganska nyss där den rest sig och skadat ryttare allvarligt, ryttare på en betydligt högre nivå än du. Många problemlösare har funnits och hästen har likväl detta betende. Som den haft många år. Detta är inte längesedan. Du får också till dig att jag vetat dessa olyckor och själv blivit varnad men valt allt inte berätta det för dig.
Påhittad story men ganska jämförbar. Så där står du med en häst med ett helt annat problem problem än vad du köpte. Du köpte den i tron att den var snäll att rida och att den skrämt nån som unghäst. Eftersom du är duktig på att lasträning och noga överväger hästens problematik känner du att detta löser du. Men nu står du med en häst du kan lasträna men är totalt ordidbar. Själv svarar jag dig att ”men de månaderna jag haft den har den alltid varit snäll, jag visste alla varningar jag fått ang att den reser sig och skadat ryttare men det var inte viktigt att du fick veta”.
Nu har du en jämförbar situation
Här gör du själv en jämförelse med lastning, du säger att i ditt hypotetiska fall är lastning grundproblemet som anges av säljaren. Och jag har aldrig sagt att lastningsproblem = stegringar i ridningen. MEN jag säger att du om hästen ”bara” har lastningsproblem och ingen av de många ägarna tidigare rätt ut det, borde du insett att något mer har gjort att den haft så många hem, och iallafall kontaktat dem. Så nej, jag tycker uppenbarligen inte att mitt resonemang har noll logik.Jag ville ha pappret på försäljning framför mig vilket jag inte hade just då eftersom jag var på jobbet.
Nej, om jag köper en häst som är svårlastad är det inte synonymt med att den har en lång historik av stegringar fram till dags läge. Noll logik där.
Var kan kan läsa exakt vad som ingår i undersökningsplikten?
Om du läser grundfrågan så är det just det jag vill ha svar på. Eftersom jag valt att inte lägga ut allt här vilket var ett mycket bra val så var inte heller det frågeställningen.
Undersökningsplikten finns inte strikt definierad att du ska ha kollat detta och detta enligt en checklista, utan som någon tidigare sagt undersöka varan (hästen) så att den förväntas uppfylla dina önskemål. Om rätten avgör om du har uppfyllt din undersökningsplikt eller ej kan ju bara rätten avgöra, men du har som sagt saker som talar emot dig.