Hatar att blki sadlad.

S

saga_lover

Hejsan har ett sto som är ganska så sur när man ska sadla henne.Hon sparkar när man kommer med sadeln hon kan hygga efter en ochså . Hon är inte så gammal.Hon brukar inte att bli sadlad. . Hon brukar spänna sej och i bland så vägrar hon att bli sadlad.Hur ska jag göra?
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Hur gör du när du sadlar?

Kommer snett bakom hästen, slänger sadeln på ryggen på den och drar åt gjorden snabbt? Eller visar hästen tydligt sadeln, lägger på den försiktigt och spänner ett hål i taget?
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Jag gör som man ska alltså går saklta fram och lägger sadeln mjukt på hästens rygg.Spänner gjorden med ett hål i taget. .


Hon gillar inte att man är slaavrig.
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Det kan ju vara så att hästen när h*n skulle vänjas med sadel blev sadelvåldtagen?? Borde kanske ge tråkiga associationer? Eller så har h*n haft en sadel som inte passat? Är du säker på att sadeln ni har nu passar?

Tänker bara på min dam som hatar alla bomsadlar (kunde förut hota om att bita, slå med frambenet efter en osv) medan barbackapadden är helt okey.

Bara lite tankar om vad som skulle kunna vara fel... Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Sadeln passar som den ska. Hon har en mycket hög manke så. Jo jag antar det. Vi får se hur det går kan ju alltid rida barbacka det går bra.
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Måste först säga att när jag läste rubriken så läste jag "Hatar att bli kallad sallad." Fick sitta en stund och fundera på vad tusan det var frågan om. Nåja.

Min kille lägger öronen bak och kan försöka naffsa om man spänner gjorden för hårt. När jag precis köpt honom gjorde han så även när man drog gjorden mjukt, så det är inte helt omöjligt att någon kan ha varit för oförsiktig med sadlingen tidigare och att hästen minns det. Fortsätt att sadla lugnt och fint, dra ett hål i taget, gärna från båda sidorna: ett hål på vänster, ett hål på höger osv så man inte drar allt på samma sida. Låt hästen stå och andas emellan. När jag sadlar brukar jag bara dra så pass att sadeln sitter där till att börja med, dvs den åker inte runt eller hamnar på sniskan om hästen blir rädd och hoppar, efter det låter jag hästen stå där med sadeln på medan jag tar på benskydd, tränsar, sätter på eventuella reflexer/brösta/ländtäcke eller vad jag nu ska ha när jag rider, sen kollar jag gjorden, drar lite till och sen går vi ut.

Brukar även leda hästen en liten stund innan jag sitter upp, så har hästen en chans att andas och sen drar man sista hålet och sitter sedan upp. Iaf min häst är mycket mer tillfreds med det än att man drar allt på en gång.
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Har ni kollat så hon inte har ont?
Har hon ryggproblem så är det ju logiskt att hon protesterar mot sadeln
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Måste först säga att när jag läste rubriken så läste jag "Hatar att bli kallad sallad." Fick sitta en stund och fundera på vad tusan det var frågan om. Nåja.

Min kille lägger öronen bak och kan försöka naffsa om man spänner gjorden för hårt. När jag precis köpt honom gjorde han så även när man drog gjorden mjukt, så det är inte helt omöjligt att någon kan ha varit för oförsiktig med sadlingen tidigare och att hästen minns det. Fortsätt att sadla lugnt och fint, dra ett hål i taget, gärna från båda sidorna: ett hål på vänster, ett hål på höger osv så man inte drar allt på samma sida. Låt hästen stå och andas emellan. När jag sadlar brukar jag bara dra så pass att sadeln sitter där till att börja med, dvs den åker inte runt eller hamnar på sniskan om hästen blir rädd och hoppar, efter det låter jag hästen stå där med sadeln på medan jag tar på benskydd, tränsar, sätter på eventuella reflexer/brösta/ländtäcke eller vad jag nu ska ha när jag rider, sen kollar jag gjorden, drar lite till och sen går vi ut.

Brukar även leda hästen en liten stund innan jag sitter upp, så har hästen en chans att andas och sen drar man sista hålet och sitter sedan upp. Iaf min häst är mycket mer tillfreds med det än att man drar allt på en gång.

??du för nog kolla din oxå;)
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Ska kalla på vetrinären i dag. S och sen så får han kolla igenom henne . Skulle inte förvåna mej att hon har ont i ryggen har även känt att hon ryggar när man känner på ryggen.
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Skulle inte förvåna mej att hon har ont i ryggen har även känt att hon ryggar när man känner på ryggen.

Om hästen ryggar undan när du känner på ryggen så har den ganska rejält ont! :crazy:

Ofta får man ta i lite för att upptäcka lindriga och måttliga problem, medan en häst som är frisk knappt reagerar alls.
Får man en reaktion av obehag, även en liten, så sadlar och rider man inte hästen alls.
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Om hästen ryggar undan när du känner på ryggen så har den ganska rejält ont! :crazy:

Ofta får man ta i lite för att upptäcka lindriga och måttliga problem, medan en häst som är frisk knappt reagerar alls.
Får man en reaktion av obehag, även en liten, så sadlar och rider man inte hästen alls.


Vi borde ha en sån här gilla-knapp på den här sajten precis som på Facebook!!! :P Men jag kör den manuella versionen den här gången då!!

Gilla!!!! Med andra ord... Håller med!!!
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Det kan ju vara så att hästen när h*n skulle vänjas med sadel blev sadelvåldtagen?? Borde kanske ge tråkiga associationer? Eller så har h*n haft en sadel som inte passat? Är du säker på att sadeln ni har nu passar?

Tänker bara på min dam som hatar alla bomsadlar (kunde förut hota om att bita, slå med frambenet efter en osv) medan barbackapadden är helt okey.

Bara lite tankar om vad som skulle kunna vara fel... Hoppas det löser sig!

Har hört om sadeltvång, men sadelvåldtagen ???:p
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Om hästen ryggar undan när du känner på ryggen så har den ganska rejält ont! :crazy:

Fast det där beror väldigt mycket på hur man känner då folk verkar ha väldigt olika uppfattning om hur man palperar en hästrygg.
Får man en reaktion när man långsamt drar längs ryggen samtidigt som man lägger på tryck eller lägger på tryck i sidled över länden så visst indikerar det att hästen har ordentligt ont. Men kör man fingrarna i en frisk hästrygg tillräckligt hårt så kommer man att få en reaktion. Precis som på samma sätt som om någon kör ett finger i "ryggfiléerna" på mig gör det ju ont även om jag inte har ryggproblem från början. Speciellt om människan som trycker dessutom gör det med naglarna:crazy:. En häst som inte reagerar då skulle jag gissa har rejäla fettdepåer som skydd.

Håller dock helt med om att man självklart inte rider en häst som ömmar.
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

Min häst har kissing spines och har visat kraftig sadelgjordstvång ett par gånger. Jag ger alltid en morot innan jag spänner sadeln och spänner gjorden mycket långsamt och försiktigt. Gärna med lite rörelse mellan. Självklart är sadeln köpt och utprovad av sadelmakare samt genomgås med jämna mellanrum!

Nu står han blickstill med öronen framåt när han sadlas, enda gången han vänder huvudet mot mig är när han får sin morot :)
 
Sv: Hatar att blki sadlad.

*KL

Hyr en häst på min ridskola varje vecka, och hon är liknande. Jag går alltid lugnt in, stryker över ryggen med handen och lägger på sadel försiktigt sen. Rättar lugnt till om det behövs och spänner sadelgjorden långsamt.

Hon står alltid med öronen bakåt, tuggar/biter/naffsar alltid på det hon kommer åt (människa/staket/boxdörr) när man lägger på sadeln och/eller spänner sadelgjorden. Så har hon gjort senaste fem åren, trots att hon är frisk, i hennes fall är det ren ovana som sitter i sedan hon i varit öm i ryggen vissa vintrar. Att en häst beter sig så behöver inte alltid betyda att den har ont.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp