Hästutflykt över natten *hur förvara hästen?*

Sv: Hästutflykt över natten *hur förvara hästen?*

Har en medryttare som gärna vill göra en utflykt så de frågade om man kan binda fast hästen vid ett träd över natten.
Det känns ju inte helt optimalt tycker jag, tänkte höra om någon har utflyktat till häst och hur ni isåfall löst övernattningen?:laugh:

Ta med isolatorer som an skruvar in i träd.. Lite tråd.. Och ett min aggrigat som går på batterier.... Så bygger ni uppen liten hage....

Man får inte skruva i träd hur som helst, fråga skogsägaren först.

Vilken lag säger att det är förbjudet att "Hobbla" binda i hopa hästens framben?
Lagen som säger att man inte skall åsamka djuren lidande,i den kan man stoppa in vad som hellst som man "tycker är djurplågeri".
Men finns det en lag som säger exakt att det är förbjudet att knyta samman benen på en häst?

Från djurskyddlagen:
"När du håller en häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att du binder upp den eller fäster en tyngd eller annat hindrande föremål vid hästen. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att du binder ihop olika delar av hästens kropp eller genom att du binder samman hästen med ett annat djur."

Länkar också
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...relsefrihet.4.394d9f45113e42376618000602.html

4 träd o lite elrep , eller ta med några plast stolp..

Aggregat+ batteri väger ju en hel del.. det hade inte jag orkat släpa runt på iaf :crazy:

Om man nu är flera så skulle jag göra en liten hage åt vardera häst- utifall att ngn skulle rulla sig o riva ner tråden:eek:

Hur löser man det med vatten?

nja. Jag skulle nog åka o rekognocera först- göra klart hagar o fyllt på vatten i balja.

Senast ändrad:

Skruva INTE i träd utan att först fråga markägaren. De blir tokiga sen om de ska göra virke eller liknande av träden! Man får inte varken spika eller skruva i träd man inte äger själv.

Vi löser vattenproblemet genom att 1 - såklart ha med vatten till oss själva - och två, ha ihopvikbara hinkar med oss och rider i närheten av vatten så att vi kan hämta från en sjö eller liknande. I sommar rider vi längs mälaren. :)

*kl*

Om det är en planerad rutt, kan man med jämna mellanrum ställa av staket osv längs med rutten någon dag innan.
Och om ni inte kommer till den utsatta punkten en dag, kan det ju vara bra att ha en bilburen vän som kan komma och hämta grejjerna till er.
Hur som helst borde man ha en bilburen vän som kan komma om någon av hästarna gör sig illa eller annan situation uppstår.
har ni ex bara två aggregat, räcker det ju med att den bilburna vännen flyttar dessa allt efter som längs vägen.
Då slipper ni konka på tält och allt annat, och bara njuta av ridturen.

Hur menar du? Att jag "bara" har en häst på rymmen då?:D

Vattenfrågan är intressant, vet inte exakt var de tänkt stanna till men det finns ett antal källsjöar och även mälaren ligger nära på en del ställen så det går nog att ordna. Det finns ju hopfällbara hinkar, funkar det för vatten? Annars är det ju en bra idé att bestämma övernattningsplats i förväg så slipper man ha med en massa saker på hästryggen.

Ta med tråd, ca 50 m och leta upp 4 träd med bra avstånd och formation.... :banana:

Bra förslag:):banana:
mycket bättre att göra så än att låta hästarna stå bundna hela natten.

Låt dem planera sin ritt och sedan kan ni sätta upp mindre hagar de kan gå i!

Det finns ju hopfällbara hinkar, funkar det för vatten?
Jag har bara provat hundvarianten och den håller vatten hur länge som helst (har haft den fylld med vatten en hel dag utan att den läckt. En tjej i stallet har en hästvariant som hon ger foder i till sin åring. Ska kolla exakt hur den ser ut men den håller också vatten utan problem.

Hittade en på h**ks hemsida som är ganska ok. Under "Sortiment Häst" - "Stallet" - "Hinkar".
Men det är inte en sån som hon brukar använda till sin unghäst.

Letar vidare..

Jag har övernattat flera gånger med mina hästar ute i skogen. Då har vi varit nära vatten eller kört dit vatten dagen innan. Då har vi ryttare bott i vindskydd och hästarna har gått i en tillfällig hage. Har antingen bundit upp tråden hårt runt träd eller skruvat upp isolatorer. ( Pappa äger marken).
Jag skulle aldrig binda upp någon av mina hästar under en hel natt, speciellt inte ute i skogen.

Ett tips, om ryttare ska sova i tält / vindskydd ; ha det INTE i hagen tillsammans med hästarna. Har vart med om att nyfikna pollar ska krafsta med hoven och kolla läget. Inte så skönt :p

En fråga: Hur stor hage bygger ni åt hästarna? Hur mkt lina har ni med er? Använder ni en lina eller två?

Vi kommer att ha 3 hästar, 2 st under 160 och en över 170.

Det finns ju hopfällbara hinkar, funkar det för vatten?

På City Gross har de en hopfällbar ''vattenhink''..så den borde hålla för vatten:P Ser ut att hålla tätt iaf, och inte ruskigt dyr..men rätt liten. Fast tillräckligt att få ner nosen i förståss.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka