Hästtransport!

Sv: Hästtransport!

*suck* Det ÄR så, som jag sa, titta nästa gång du åker på en dammig väg så ser du vilken väg avgaserna tar eftersom dom åker samma väg som dammet. Titta längst bak på taket på en hästtransport som varit öppen upptill, har du kört på en dammig väg (eller med en bil som svartryker så avgaserna syns) så SYNS smutsen som dragits in.

Har du en bil med taklucka får du samma fenomen (om du inte har transporten efter bilen) Takluckan går inte att ha öppen under färd eftersom avgaserna dras in genom den (Sen beror det på hur känslig man är, klart det GÅR att ha takluckan öppen men särskilt nyttigt är det inte)

Avgaserna sugs in under transporten, och åker upp i "tomrummet" som bildas bakom transporten. Är luckan öppen så fortsätter avgaserna in i transporten. Är uluckan stängd virvlar dom bara bakom tranporten och upplöses sen.

Fråga en fysiker om du fortfarande inte är övertygad. Jag är inte utbildad fysiker och kan inte förklara i tjusigare ordalag, men för den skull är jag inte tappad bakom vagnen, vilket är enligt mig är en jäkla tur eftersom det är där avgaserna kommer upp... :D

Alla gör som dom vill med övre luckan, jag väljer att inte ha den öppen eftersom ventilationen i övrigt räcker till och jag anser det inte vara värt risken att hästarna drar i sig en massa avgaser.

Jenny

Senast ändrad:

Om du inte har luckan öppen så måste du ju ha bra ventilation fram, eller? Det måste ju betyda att avgaserna från bilarna som ligger framför och även de mötandes kommer in till hästen. Ligger du bakom en bil så åker avgaserna över din bil och rätt mot fläkten/ventilationen på din transport. Rätta mig om jag har fel.....

Det är en VISS skillnad i koncentrationen avgaser... :smirk: Sen har jag ventilationen på höger sida transporten, medan de flesta bilar har avgasröret på vänster sida.

Och för övrigt kör jag laglig hastighet, vilket gör att jag ligger aldrig bakom en annan bil... :devil:

Och ja, ventilationen fram räcker till.

Jenny

Jag hörde någon säga att man rekommenderar att ha övre luckan stängd, har man den öppen får man iaf inte ha nån lampa eller så som kan blända :p
Iaf så har jag alltid stängt övre luckan.Förutom när jag flyttade min häst en halv km i skogen ;)

Ännu ett försök att försöka få er att förstå...

Luften bakom transporten cirkulerar eftersom farten skapar ett "vacum" bakom bilen, är luckan öppen fortsätter (givetvis)cirkulationen in i hästtransporten. Luften byts alltså ut hela tiden, men eftersom det kommer "nya" avgaser hela tiden blir inte kvaliteten bättre för det.

Förstår ni nu?! :smirk:

Jenny

_Peplis_ skrev:
Men de flesta svenska äldre modeller av transporter måste ha luckan nedfälld för att uppfylla ventialtionskraven.

Jag åker alltid med den nedfälld såhär på sommaren. Pållan står lungt o stilla, dessutom ser hon ju vad som kommer bakifrån..och hur skulle bilens avgaser kunna tas in?

Har du prövat att åka i en transport med öppen baklucka? Det är som att stå med näsan direkt vid avgas röret.. Prova så får du känna!

jag har alltid med luckan uppfälld.. det kan ju bero på att hästen jag åker med är bakskygg. Om det kör upp en lastbil för nära kan ju hästen få panik och skada sig. Det känns säkrast då. De flesta nya transporter har så pass bra ventilation så det brukar gå bar ändå..

åker alltid med den nere på sommaren.. blir för varmt annars, ponnyn hade nog kollapsat eller nåt..åker sällan under 2 h till tävling och de två senaste var det väldigt varmt att åka upp...blir knäpp på folk som mitt i sommaren tar på hästarna ställer den i transporten och fäller upp luckan..

Apo med stöd från pappa polisen informerar:

Luckan måste inte vara stängd under förutsättning att släpets inre belysning inte är tänd.
Det är detta skrönan och feltolkningen har uppkommit ur.
Ett fordon får inte visa vitt sken bakåt om det inte backar.
Har man släpets inre belysning tänd och kör med luckan nerfälld i mörker blir det ett vitt sken bakåt som kan störa medtrafikanter. Ungefär lika irriterande som människor som kör runt med kupébelysningen tänd.

Men du får köra med luckan nerfälld och din kompis har ingen rätt att skälla ut folk på det viset och hon har definitivt ingen som helst rätt att stoppa folk. Pappa polis tycker det är bättre att ringa hans kollegor på trafikpolisen :devil: fast din kompis kanske är aspirant dit :devil: :devil:

Fast sedan håller jag med om att det är svårt att uppnå kravet på ventilation genom att bara öppna ventiler och eventuella fönster. Kör ofta med luckan öppen sommartid, de gånger jag har haft den stängd har hästen kommit ut plaskvåt och det har inte spelat någon roll om släpet varit modernare eller äldre släp. Ska ärligen erkänna att jag inte funderat så mycket kring avgaserna

Apo

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka