Hästtransport???

Vala

Trådstartare
Letar nu transport, har fått hem en massa olika kataloger och varit och tittat på en del olika.

Är inne på en Christ eller Rausch.
Någon som har någon erfarenhet av dessa transporter?

Eller som har andra tips?

Vill ha en släp som inte har högre totalvikt än 1500kg.
(ska dra 1-2 islandshästar)

Kraven jag har är:

Fällbara bommar utifrån
Gummimatta på lämmen
Ljus invändigt
Boggie
Bra ventilation
Ligger stadigt på vägen
mm

Önskemål:
Sadelskåp

Kommer köra med transporten ofta och vill ha en bra transport.
Ska köpa en ny är det tänkt eftersom jag tänkte behålla den länge.

Vill egentligen ha en boj men då hamnar totalvikten genast på 1600kg på boggien.

Alla tips är bra tips.... :)

Jag kollar också lite släp (halvseriöst... :)), och tycker det verkar som att man får "mycket släp för pengarna" om man väljer något av de tyska släpen, jag vet inte, har inte hört varken positiva el. negativa kommentarer. Var först innne på att köpa ett lite billigare "vanligt" märke (typ Dalavagnen,Värmlandsvagnen,Trane mm., men upptäckte väl i princip att mitt gamla Kylinge(-84, dock ganska renoverat) såg ungefär likadant ut på innsidan som dessa vagnar, bara lite större och rymligare längst fram. Hoppas du hittar något bra!
Mvh. Matten

har också tittat runt lite efter nytt släp men jag har även kravet på fronturlastning. När jag får råd så blir det ett Star Diamant/Safir släp. Uppfyller nog alla dina krav. Jag är skeptisk mot aluminium och fiberglasväggar/golv då jag har varit med om olyckor där hästar sparkat sönder väggar och vill kunna byta det själv.

Har du hästar som står lugnt i transporten så kan ju dessa märken vara alternativ. När vi tittade runt på släp så sa faktikt en återförsäljare åt något av de "nyare" märkena att glasfibersläp var inte att rekommendera till hästar som levde om i transporten :)

Mitt nya Boj-släp motsvarar dina krav och är reggat som 1400 kg och det vet jag många Boj som är. Jag är mycket nöjd med släpet som är mycket stadigt att dra. Jag kan varmt rekommendera det.

Oki...fick du det ner typat då eller?
Har du sadelkammare på det?
Boj är ju kanon släp.
Gillar även star släparna men så är det iofs priserna som får mig att fundera på andra märken.

Jag köpte ett nytt boj bravo 216 (vilket jag fick nertypat från 1600kg till 1400 kg) i början av sommaren. Jag hade velat och funderat länge på de olika märkerna som finns på marknaden. Tillslut kom jag fram till att jag skulle satsa på kvalitet och att det var värt några extra kronor...

Jag är så OTROLIGT nöjd med min transport!!! Den rullar hur fint som helst efter bilen. Även om jag har en "liten" bil så känns det knappt att jag har släp efter bilen.

Hästen står så snällt så han trampar inte ens om i kurvorna. Jag har väl hunnit köra honom ca 7 ggr i transporten och han har inte gjort minsta lilla märke i den!

Ska du köpa nytt boj-släp så beställer du den vikten du vill ha, de typbesiktigar det innan leverans. :) Det gjorde vi, har ett boj boggie 1400 kg med utanpåhängt sadelskåp(utedass kallat ;) )!

Nej, det var 1400 från början. Det är valfritt hur man vill ha det, men enligt min försäljare är det standard med 1400 eftersom de flesta bilar/körkort inte kan dra mer. Sedan kan man få dem i högre vikt också om man vill.
Vi har inte sadelkammare, men jag antar att det finns sadelskåp även till Boj.

Hmmm, jag har ingen hundra koll på vad det väger tomt! :o Gissar på några tiotal kg under 700, ska kolla reg.beviset. I så fall får jag med B-kort lasta ca 700 kg. Sadelskåpet är av glasfiber så det är inte så tungt. Får väl ta mig i kragen och kolla för ta ett E-kort blir aldrig av... :crazy:

Det låter ju skitbra! Är också på jakt efter släp, får dra 1450 kg och hästen väger 650. Har B-kort och säger som du, blir aldrig av med E... :smirk:

Jag har mjuk mellanvägg i mitt släp också, det väger ju mindre än ett i helt plyfa. Om man jagar kg... :D

Vilket man ju gör! Det är väl straffet för att man inte kommer iväg och tar det där lilla E-et!

Jag var och kikade pa tyska Bockmann-slap haromdagen och de var mycket fina :). Jag har dock aldrig kort ett sadant sa om det ar nagon som har erfarenhet av dem sa hojta till :idea:.

Vi har nog samma släpmodell och jag har för mig att jag får lasta 720 kg, isåfall väger släpet 68o kg, om det nu inte var tvärtom... :)
Jag ska skriva för BE nu efter sommaren. Det har jag lovat mig själv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 851
Senast: ako
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Anemone
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 018
Senast: fio
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 033
Senast: MsBlondy92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar