Hästtransport???

Ja, jag fick hem den i slutet av maj (eller om det var början av juni?). Den ser precis ut som din :o, vit med silverstripes :bump:!!! Fast jag har skötardörren på förarsidan istället. Extrautrustning blev det ingen, mer än extra uppbindningsringar. Jag har hel mellanvägg och dörrar bak (de skickade med bommar också om jag skulle ångra mig)

Ännu en fördel är att min pålle älskar att hålla koll genom takfönsterna. Nu istället för att buffa upp skötardörren på mig (pållen är ju stor med ett jättehuvud) kan han se vart vi är genom takfönsterna och jag får plats i skötardörren!

Jo återigen, jag kan knappt beskriva hur nöjd jag är och det är en fröjd att vara ute och köra!!! :D

Det jag har tänkt på ang Christ och de andra galsfibersläpen är att om hästen sparkar i väggen och det blir en spricka så måste ju hela "kåpan" bytas ut och vad kostar då inte det? Det torde bli en dyr historia.

Jag har köpt en boj bravo 216 s -98 som går kanonfint efter bilen, känns knappt att man drar något. Pållen står stadigt och bra i den.

Lycka till med köpet!

Oki....med hjälp av alla er så har jag nog kommit fram till att det blir en boj typad till 1500 kg för de får bilen dra på B-kort...så får jag dessutom lasta 2 hästar isf...*ler*

Va bra att du är nöjd!! :bow: Det är vi (alla inblandade ;) ) också. Dörrarna bak är oustanding. :banana:
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte med kamera, men det får jag väl ta sen...lätt att vara efterklok. :smirk:

Blev det inget fönster? JAg har inte funderat något mer på det, får väl se sen. Va bra att du fick med bommarna också, då kan du ju välja. Nöjd med skötardörren? Skönt att traggla över draget vareviga gång.

Visst har vi en tjusig vagn?! :D :love: :p Tänk va bra det kan bli, om det blir fel ändå :eek: ;)

Öh, två hästar med en totalvikt på släpet på 1500 kg? Vad har du för hästar egentligen?

Det beror på hur stor skadan på släpet blir. Man kan ju laga glasfiberbåtar, så då borde det väl gå med släp också. Mindre blessyrer invändigt tror jag att man kan fixa med Plastic Padding, typ. Annars kan man välja till sparkskydd, fast jag tycker att de ser lite låga ut.

Med dörrar bak - menar du kombiläm eller innerdörrar? Om det är innerdörrar du har - är de smidiga att öppna/stänga eller är det en massa sprintar? Är de stabila så att de håller även om hästen trycker sig mot dem? Kan man ha innerdörrar om man kör brett? Jag har bara sett dörrarna på bild, men då ser det ut som om man hakar i dem i mellanväggens ram när man stänger. Stämmer det?

Till dig som fick med bommar också - behövde du betala extra för det? Pris? Kan du använda dörrarnas fästen i väggarna då eller satte Boj dit separata fästen för bommarna (om du förstår vad jag menar)?

Funderar eventuellt på att köpa mig ett Boj så småningom. Ska bara bli lite mindre fattig först.

undraroxa vad har man for hastar som man kan lasta tva stycken i ett slap invagt pa 1500kg???????

Kalinka har kombilem samt innerdörrar på sitt släp.

Jag har vanlig lem samt innerdörrar. Jag tycker innerdörrarna är rättså smidiga. Det är klart snabbommar som bara hakas i är väl ännu smidigare egentligen... Det är en hake vid hantaget att fästa i mellanväggsramen (som du nämnde) och en sprint ner i golvet. Jag upplever innerdörrarna som väldigt stabila (fast jag har en väldigt snäll häst). Det går förresten även att åka med mellanväggen skjuten åt sidan, för det sitter en stor och grov "hasp"eller "tvärslå" man då kan låsa bakdörrarna med istället.

Jag betalade inget extra för bommarna de skickade med. Det är samma fästen som till dörrarna så det ska bara vara att byta om man önskar :).

Nej, det blev inget öppningsbart fönster för min del. De skulle ju i så fall sätta det i skötardörren och de rekommenderade inte att ha det öppet under färd pga avgaserna och då faller syftet med fönstret, tycker jag. När jag står still på en tävlings/träningsplats har jag endå skötardörren öppen och då är det öppningsbara fönstret (placerat i skötardörren) helt meningslöst för mig. Det är ju bra när försäljarna är ärliga i alla fall :), de hade nog kunnat packa på mig en hel del extrautrustning om de hade velat :crazy:...

Det jag kan tycka kunde varit bra var en fast krubba, eftersom jag alltid lastar själv. Även krubban skulle man dock sätta i skötardörren och då känns som det i så fall som det hade blivit lite trångt. Jag får helt enkelt fortsätta att ge pållen godis själv i en hink (tills jag kommit på en egen lösning).

Att ha skötardörren på förarsidan är för mig helt suveränt (det är ju visserligen vad jag är van vid sedan tidigare)! Hade jag haft den på passagerarsidan hade jag nog retat mig på det och tyckt det var en stor nackdel, men det är ju för att jag, som sagt var, alltid kör själv.

Jo, du kanske hade lite tur att du råkade få fel stripes :D. Silver tycker jag är hur snyggt som helst!!!! :bump:

Bojen är OUTSTANDING tycker jag :) Den har allt du listar upp. Tar du en extrabred kan du lasta tre-fyra islänningar om du tar bort mellanväggen och gör en stor box. Därför har jag ingen infälld sadelkammare, den tar viktig "fölplats" fram :)

Jag har en Boj boogie, nedvägd till strax under 1500kg så jag får dra den med 245:an.

Bestämde mig efter att ha ha åkt med i släpen och låtsas vara häst. Efter det skulle det inte falla mig in att lasta något levande i en Värmlandsvagn eller liknande :o

Köper du en ny så bygger de ju den precis efter dina önskemål, inkl totalvikt.

Kör du bara två islänningar funkar det bra med typ 1460 kg.

Och när jag bytte in mitt gamla Bojsläp fick jag efter 10 år tillbaka exakt det jag köpt den för ny :)

Jo jag har ju kört både med äldre Boj och VV säger ju som så att det sist nämda skulle jag aldrig få för mig att köpa. :angel:

Får nog kontakta en boj handlare. Var och tittade på ST idag men servicen var under all kritik annars har dom släpen också allt jag önskar, fast bara några futtiga tusenlappar billigare(2000).

Hmm...så man kan alltså göra så.
Va bra med tanke på att en isis leder till flera isisar. :D
Kan vara bra att veta att man kan få in flera.

Fast sadelkammare får jag nog ha eftersom jag har hunden med mig överallt. Dvs bagaget rymmer inte sadlar osv när man ska träna / tävla.

Även bra att veta att dom håller sig i pris.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 851
Senast: ako
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Anemone
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 018
Senast: fio
·
Utrustning Har börjat jakten efter en hästtransport som ska köras 2 stora hästar i samt packning. Ge mig gärna tips på släp med stort utrymme...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 033
Senast: MsBlondy92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar