Hästtransport med fronturlastning

Sv: Hästtransport med fronturlastning

Skall de vara en boogie annars vet jag en för bra pris !

Har inte Rice och Richardson fronturlastning förresten?

Lånade jämt en star trailer rubin med fronturlast förut (en -97) Användes sällan då behovet inte fanns, men får man låna gratis så :D
Den tycker jag är bra! Kan inte riktigt svara för vikterna.

Nu har jag en Kyling orion också med fronturlast. Behovet finns fortfarande inte, men priset var bra så varför inte?
Tyvärr har jag sista modellen utan dämpning på fronturlasten (-96a) så den är ju lite tung, däremot så är dämpningen på backluckan bland det bästa jag varit med om.
En tot. vikt på 1300 kg och en lastvikt på 660 kg. Enaxlad.

HAr just beställt en henra cayenne med front urlastning.. har också problemet med häöst som inte backar! smidioga med den är att man inte behöver lasta in med ramp helelr utan man kan använda ballämmen som både ramp och dörr!! Men har inte fått den än så vet inte hur den är!

Vi har en star rubin med fronturlastning. Har aldrig använt den med nuvarande häst, men förra ponnyn tyckte inte alls om att backa så han använde vi alltid fronten till och han älskade det. sen kan man även se det som en säkerhet. Om transporten skulle välta eller så man på nåt sätt inte skulle kunna få ut den bakåt så kan man öppna fronten.

Nu har vi dock köpt ett sprillans nytt Henra caliber och den har ingen fronturlastning.

De äldre heter ju fortfarande Star eftersom det står Star på dem :D

Varför front urlastning???

Tror inte att en del förstår detta??

Varför ska man utsätta sig själva och hästar för detta med fronturlastning för?? DET ÄR JU LIVS FARLIGT!!

En häst som kastar sig bakåt är mycket bättre än en häst som kastar sig framåt (i värsta fall över sin skötare/ägare)

Man ska ju inte lära hästen att den kan komma ut ur transporten framåt utan bakåt!
Vad händer med denna häst som blir lärd från början att enbart gå in i transporten bak och gå ur fram.
Hästen blir sålt och de nya ägarna har bara en "vanlig" transport utan front urlastning. Hästen går in bak, ägaren kommer i till hästen där fram för att lossa grimskaft, det öppnas där bak och hästen får panik för den har ju aldrig gått ut ur en transport bakåt förut.

En häst som får panik vill fly och vad gör den??
jo, i värsta fall så tar den vägen ut framåt som den en gång blivit lärd, vilket i hästens huvud är det rätta!! Och där i dörr öppningen står den nya ägaren och blir mosad av en panikslagen häst!!

Lär inte hästarna detta! Jag anser att det är ren okunskap och bekvämlighet! Köp hellre en vagn som har div "hjälpmedel" för hästar som kastar sig ut!!

Eller har jag fel??

Ja, jag tycker du har fel. Jag har under alla år ALDRIG varit med om en häst som får panik av att man öppnar bak. Däremot har de varit heta på att komma ut och testat bommen, men aldrig gått framåt.

En häst som är lydig och tränad har inga problem med de situationer man ställer den inför. Att backa ut är inga konstigheter. Det känns väldigt långsökt att en häst skulle kasta sig över bom och handler bara för att den är van vid fronturlastning.

det var ett ganska dumt resonemang tycker ja.:grin:
du kan ju lika gärna bli mosad om hästen flyr bakåt.
mina hästar trivs jättebra med att gå ut ram, det har alla hästar jag har åkt med gjort. de kan backa men vill gärna gå ut framåt.
sen tycker jag att det är mycket lättare att lasta ur en häst och den andra står kvar, just för att den som står kvar inte kan kasta sig bakåt.

men den största anledningen till att jag ville ha ett nytt säp med fronturlasning var att min ena häst får panik när han ska backa ur transporten.
Hos förra ägaren var han med om en trafikolycka och efter det så vägrar han backa, och de tränade inte på det utan vät honom vända inne i transporten och gå ut bak.
och det är inget som jag vill börja träna bort nu efter 5 år..
och jag tycker att det är bra mycket farligare att en häst på 172cm ska vända sig inne i transporten och gå ut...

kl

Jag har en Fautras, det är ingen regelrätt fronturlastning men eftersom dörrarna är så stora framtill så går det utmärkt att gå ut med hästen det hållet om man själv vill eller ha en häst som hellre går ut framåt än att backar bakåt...

Fautras :love:

KL

Jag bara älskar frontutlastning :love: tyvärr har inte mitt släp det men kunde inte få allt :D fick sadelkammare osv istället:D
Men innan när jag lånade släp som hade frontut... så använda jag alltid det. Tycker att det är bra då man kan ibland ta ut fram och ibland bak så får man förhoppningsvis en häst som står still och väntar till man får gå, då den inte riktigt vilken väg det blir idag osv.

Sen som någon skrev att det kan kasta sig osv. tror det är mindre risk att den kastar sig ut ur frontutlasten än vid en bakutlast.
Och heller det då man står väldigt sällan framför hästen när man släpper frontbommen utan du står ju brevid. medans om du ska ta ut hästen bak så när du lossar bommen så står du ju bakom.

Jag har en Kyllinge Apollo med frontutlastning. Nu har jag haft transporten i 4 år men användt frontutlastningen 1 gång. Det gick jättebra att lasta ur och hade gått om plats för hästen att gå ut fram.

Min är en -04:a, med stort fönster vid fronten. Skulle igentligen inte ha det, beställde en vanlig med två öppningsbara fönster fram och plastvägg och fick trävägg och frontutlastning som dessutom kostade 5000:- extra, men vi fick det för samma pris som den vi skulle ha, annars vart han tvungen att skicka tillbaka den till Dabmark och det ville han inte, men jag är supernöjd med min, funderar på att byta upp mig till en Thule m sadelkammare nu istället.

Varför front urlastning???

Tror inte att en del förstår detta??

Varför ska man utsätta sig själva och hästar för detta med fronturlastning för?? DET ÄR JU LIVS FARLIGT!!

En häst som kastar sig bakåt är mycket bättre än en häst som kastar sig framåt (i värsta fall över sin skötare/ägare)

Man ska ju inte lära hästen att den kan komma ut ur transporten framåt utan bakåt!
Vad händer med denna häst som blir lärd från början att enbart gå in i transporten bak och gå ur fram.
Hästen blir sålt och de nya ägarna har bara en "vanlig" transport utan front urlastning. Hästen går in bak, ägaren kommer i till hästen där fram för att lossa grimskaft, det öppnas där bak och hästen får panik för den har ju aldrig gått ut ur en transport bakåt förut.

En häst som får panik vill fly och vad gör den??
jo, i värsta fall så tar den vägen ut framåt som den en gång blivit lärd, vilket i hästens huvud är det rätta!! Och där i dörr öppningen står den nya ägaren och blir mosad av en panikslagen häst!!

Lär inte hästarna detta! Jag anser att det är ren okunskap och bekvämlighet! Köp hellre en vagn som har div "hjälpmedel" för hästar som kastar sig ut!!

Eller har jag fel??

Tycker det var ett konstigt resonemang!
Varför skulle det vara så farligt att gå ur framåt??

Har du provat och jämfört fronturlastning och vanligt släp nog så du vet hur hästarna brukar reagera??

Våra har aldrig varit så lugna, det är fyra hästar som alla åker transport utan oro och står och väntar med spetsade öron på att man ska öppna fram. Lättare att bromsa en häst framifrån, om de är tämjda och välhanterade, än att hålla kvar en häst som vräker sig ut bakåt dit den inte kan se vad som finns och vill ut fortare än ögat för att få koll igen.
Med fronturlastning kan de speja ut och få koll på vad som händer och går ut steg för steg utan stress.

mnin arab var hopplös på att vräka sig bakåt, både vid lastning och urlastning och stod och tänkte bakåt hela tiden på helspänn och väntade på att bommen skulle lossas så hon hade fri lejd bakåt. hon mejade ner baklämmen ett par gånger då vi varit tvungna att lasta med mellanväggen åt sidan och skulle stänga baktill.

men efter att ha fått lastträna ett par gånger i fronturlastningen med öppet släp, gåendes runt några gånger in och ut igen, har hon slutat tänka bakåt och går ända fram i släpet, bjuder framåt, väntar ändå lugnt på att få kliva av och inga tendenser till att gå på folk framåt.

otämjda ouppfostrade och stressade hästar är farliga vad man än kör dom i.
men jag skulle gärna ha ett vidare och ljusare än vårt umesläp. har man tjocka stora hästar är det trångt att komma ut fram. Våra små kommer igenom men det är lite tajt! Man får lotsa dom och gå sakta ut.
Skulle aldrig köpa ett nytt utan fronturl. det har revolutionerat mitt hästskjutsande. ingen skräck för lastning längre!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 310
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: MiniLi
·
Utrustning Letar runt efter en hästtransport och är lite osäker på vilket typ av golv man ska ha. Vad jag vet är att jag inte vill ha trä. Fundera...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: lillan222
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI