Hästtjuvar i skåne?

Sv: Hästtjuvar i skåne?

*KL*

Dom här varningarna dyker ju upp varje sommar, typ samma bilar varje år.

Hos oss är hovslagarna extra utsatta- 2 av stallets har vita skåpbilar- kanske bäst att inte låta dom sko mer. Och vad är än värre, det är slitna skåpbilar och de åker runt bland stallen..

Nej, såna här varningar tror jag inte ett dugg på.

/Lavinia, som aldrig varit med om eller känner någon som faktiskt fått sin häst stulen, det finns så myket enklare saker att stjäla -tex sadlar.

Är det någon som fått sin häst stulen eller nästan stulen här i nv Skåne?

Men varför är det så svårt att ta död på rykten? Jag skriver ju att jag pratat med polisen och de inte har några som helst uppgifter om hästtjuvar. Polisen kollade alla sina datalistor när jag satt mitt emot honom vid hans skrivbord. Vad mer behöver du för att förstå att det är lögn?

Men varför är det så svårt att ta död på rykten? Jag skriver ju att jag pratat med polisen och de inte har några som helst uppgifter om hästtjuvar. Polisen kollade alla sina datalistor när jag satt mitt emot honom vid hans skrivbord. Vad mer behöver du för att förstå att det är lögn?

Var har jag skrivit att jag tror det är just hästtjuvar i farten? Jag undrade bara var rykten kan ha kommit från, om det är någon som nästan fått sin häst stulen - ertappat någon i hagen t.ex, så är det inte säkert att det anmälts.

kl

det kan lika gärna komma från en sån enkel sak att ett par stalltjejer har sett en "skum vit skåpbil" köra sakta förbi en hage, och sen drar fantasin iväg...

kl

det kan lika gärna komma från en sån enkel sak att ett par stalltjejer har sett en "skum vit skåpbil" köra sakta förbi en hage, och sen drar fantasin iväg...

Jovars! Hästägarna till medryttarhästen såg ju en skum bil köra förbi, jag vet inte hur de förknippade den med att vara ute efter att stjäla och ev. slakta deras hästar. När jag kör förbi en hästhage så sänker jag ibland farten för att titta på hästarna, förstår inte vad som är så skumt med det. Däremot skadar det inte att plocka undan grimma och grimskaft om de ligger i direkt anslutning till hagen.

Ja herregud!

Vi hade en mystisk gubbe som smög runt i stallet där jag var som yngre. Jag skrev värska påhittade uppsatsen om honom, han var både hästtjuv och pedofil i mina ögon..

Det visade sig att han hade en dotter på ridskolan brevid och promenerade runt i omgivningarna istället för att titta på hennes lektion...

/Lavinia
kl

JaMin tidigare granne fick sitt föl stulet förra året, tror jag det var.
Det hände förmodligen under lördags kvällen.
På morgonen sprang stoet förtvivlat i hagen och gnäggade.
Det fanns fler hästar i hagen men endast fölet var borta.
Den återfanns aldrig, rasen ardenner.
Inte i skåne dock utan småland.
Så visst kan det hända men jag tror inte det är så vanligt att jag går och oroar mig för mina hästar.

Ja de flesta som kör sakta förbi en hage är ju bara turister eller söndagsåkare som tycker det är mysigt att åka runt på landet...

Jag bor längst in på en väg och det händer relativt ofta att det kommer bilar som vänder och kör ut igen. Och jag kollar ju alltid efter vem det är! Men det finns en gräns mellan att vara uppmärksam och försiktig, och att vara hysterisk.

Skönt att fölet inte hade skurits! Som tur är så brukar det finnas andra förklaringar i de allra flesta fall där folk tror att någon skurit hästarna. Även om det tyvärr händer, alla minns väl stackars lilla Silver. :(

Ja herregud!

Vi hade en mystisk gubbe som smög runt i stallet där jag var som yngre. Jag skrev värska påhittade uppsatsen om honom, han var både hästtjuv och pedofil i mina ögon..

Det visade sig att han hade en dotter på ridskolan brevid och promenerade runt i omgivningarna istället för att titta på hennes lektion...

/Lavinia

haha en sån hade vi på vår skola, en riktig pedolfil som blev anmäld för att ha filmat genom fönstren i tjejernas omklädningsrum, jagat ett gäng tjejer med sin hund m.m. Ju längre det höll på desto värre blev det. När det till slut blev anmält (efter att ett par tjejer fick för sig att han hade filmat dom i omklädningsrummet) och polisen fick tag i mannen visade det sig att han alltid gick över skolplanen med sin hund... Och tjejerna kom fram till att dom kanske inte blivit jagade av hunden, för den var ju kopplad, men hade faktiskt skällt lite när dom sprang förbi.. Inte heller var dom säkra på att någon faktiskt filmat dom, för det hade ju varit mulet och dom hade inte sett ordentligt, men en av tjejerna hade sagt att det stod en gubbe och filmade, och jagade då givetvis upp alla andra med.. Det hela slutade med att polisen kom till vår skola och pratade med oss alla i aulan om hur noggrant det är att man talar om sanningen om vad man vet och inte hittar på för att det skadar andra människor..

Tror inte det var mkt till straff alls, max ett par år i fängelse och skadestånd..

JaMin tidigare granne fick sitt föl stulet förra året, tror jag det var.
Det hände förmodligen under lördags kvällen.
På morgonen sprang stoet förtvivlat i hagen och gnäggade.
Det fanns fler hästar i hagen men endast fölet var borta.
Den återfanns aldrig, rasen ardenner.
Inte i skåne dock utan småland.
Så visst kan det hända men jag tror inte det är så vanligt att jag går och oroar mig för mina hästar.

Hur vet man att det blev stulet om ingen såg nåt?
Fölet kanske bara försvann.

undrar jag oxå.
För några årsedan försvan en unghäst inte så lång från mej, hej och hå vad det gick ut att den var stulen, men den hittades i en mosse under älgjakten.

Och för två årsedan var det åter dags, en häst var borta och så klart stulen japp så var det bara det att jag fan den fem dagar senare i skogen när jag var ute och red, troligen utjagad av en yngre hingt som tyckte att val skulle ut ur hagen.

Får en känsla av att dom flästa fallen är just såna.

Kram

Det undrade jag också.

Det var polisen som kom fram till det.
Det fanns tydliga hjulspår vid grinden, som inte fanns där innan.Vad jag förstod på henne så var det i en beteshage.

Flera hade tydligen sett en bil med släp köra runt men inte tyckt det var skumt eftersom det kryllar av hästar här på landet.

Detta är som sagt en/ett par år sedan så detaljerna kommer jag inte ihåg.

Men om hästen skulle ha rymt ut i skogen så borde tråden vara trasig, om inte så tycker man ju att den borde återfinnas någonstans...
Dessutom, hur många 4 månaders föl rymmer från sin mamma?

Som anställd inom en brottsbekämpande myndighet kan jag bekräfta att det finns mängder av skumma vita skåpbilar som rör sig runt i Skåne. Men att de skulle förknippas med häststölder har jag aldrig hört något om :D

Nä brukar det inte vara i samband med kopparstölder?:angel:

Men om hästen skulle ha rymt ut i skogen så borde tråden vara trasig, om inte så tycker man ju att den borde återfinnas någonstans...
Dessutom, hur många 4 månaders föl rymmer från sin mamma?

Nej inte trasigt mer än understa tråden hägde i en båge, vilket även händer då rådjur går in och ut ur hagen så troligen hade hästen gått under och sedan kan ju även hästar hoppa över tråden, har hänt mej:D

4 månader föl är nyfikna och vill se värden och kan hamna utanför hagen där det inte alltid är säkert.

Kram

glömde, har en ponny på ca85cm och nej ingen tråd är ens det minsta töjd när hon går ut.
Min puss gurka :love:
Kram

Jag har sett varningen på facebook och jag hoppas att den är fejk. Har ifrågasatt den och ingen verkar kunna ge svar på var den kommer ifrån.
Samtidigt har jag delat den, med informationen om att det är stor chans att det är fejk men... better safe then sorry!
Hellre en varning för mkt än en varning för lite.

En "skum" vit skåpbil för min del är en sådan som saktar ner vid hagarna/stallet, kör långsamt förbi och ökar upp farten om någon närmar sig bilen.

Det är inte så mycket hur den ser ut, som hur den "uppför sig"... (eller snarare dess chaufför uppför sig).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama