Hästtjuvar i skåne?

Sv: Hästtjuvar i skåne?

Vilken väg var det?
109:an? 110:an?

Bor på en grusväg med utfart på 109:an och efter 2 inbrott under 1 års tid har vi installerat en övervakningskamera som ser vad och vem som rör sig på gårdsplanen. I fredags middag 8/6 fick vi bilder från kameran på en vit stor skåpbil som körde in på vår gårdsplan och backade sedan ut.

,........blir lite nervös för djur och grejor nu kan jag säga!!!!!:crazy::confused::mad:

*kl*
Det cirkulerar en text på facebook är det står registreringnr på bilarna. Vet inte om det är de bilarna ni tänker på för det är bla en vit skåpbil.
Skåpbilen ska vara av märket Citroën.

Hört att de är i Bjuv idag. Men om det finns folk som vet registreringsnumret, varför går man inte till polisen med detta?

Jadu, kanske för att man inte har några faktiska bevis? Polisen borde väl själva ha koll på registreringsnumret så att de ska bara hitta dom

Jo och sen den ena skulle inte ens vara svensk om man ska tro på ryktena. Vissa ser inte skillnad på om bilen kommer från något annat land så länge det liknar den svenska stilen (3bokstäver, 3 siffror).

Det har skrivits ett reg nr på FB med samma varning och det reg nr går till en vit skåpbil Citroen Jumper, svensk reg med en litauisk ägare på bilen. Personen i fråga har ingen adress i Sverige men däremot hittar man ett par adresser i England.

Visst ska man ha bevis men det skadar inte att vara uppmärksam och notera reg nr om man tycker att bilen rör sig i områden på där den kanske inte borde vara eller på knepiga tider. Ring polisen och tipsa om reg nr och var bilen synts till så kan de ju använda infon, eller inte. Storyn kan vara helt påhittad men aldrig fel att vara försiktig ändå.

Knapplån.

Denna text sprids runt på facebook

EN VARNING TILL ALLA HÄSTÄGARE!

I nordvästra skåne finns en efterlyst vit Audi A4 med en silvrig framskärm på vänster sida, regnr ****** från Litauen och skåpbilen är en vit stor Citroen Jumper, tillverkningsår 2000 och har regnr ******(svensk registrerad).
Det är anmälda hästtjuvar och måste STOPPAS!
Igår natt befann de sig i Perstorp och idag har det varit sedda i Åstorp.
Håll stenkoll på era hästar!

Censurerade reg. nr, vet inte om man får skriva ut det sådär? Är den efterlyst borde man väl kunna dubbelkolla det med polisen så man får fram om det är någon sanning i det som sprids?
Men jag kollade det svenska reg. nr mot vägverkets register, och det stämmer som du säger, litauisk ägare utan adress i Sverige.
(Hur fungerar det när man måste vara folkbokförd nånstans?)

Oavsett om det är sant eller inte, så är det ju vettigt att alltid ha lite extra koll på bilar som stryker omkring och anteckna reg nr om det skulle hända något i området så finns det något att gå på.

Möjligt att personen kan ha en adress i folkbokföringen/Skatteverket(?), jag valde annan sökväg för adressuppgift.

Jag är lite miljöskadad från mitt förra jobb så personligen är jag alltid lite mer på tårna om det cirkulerar östreggade bilar omkring knutarna. Svårare när de börjar använda sig av svenskreggade bilar men skrotiga skåpbilar brukar jag också notera lite extra.

men... inte kan de sno en häst i en skåpbil och en audi A4?

Nja, jag brukar sällan bli speciellt orolig över såna sms eftersom det lätt ballar ur och blir en hel flock höns av ett litet kycklingdun. Jag bor visserligen i norrland och sånt sprider sig sällan ända upp till oss men har ju bott söderöver tidigare.

Kan väl tänka mig att det är typ shettisar som det skulle kunna gå att få in i en skåpbil, och det har ju faktiskt hänt förr att sådana har stulits.

javisst blir även shettisar stulna - men nog låter det långsökt ändå.
(sen tycker jag att det är konstigt att det så gott som alltid är en vit skåpbil...)

Förmodligen knölar de ju inte in en häst i en skåpbil,
men alla genomtänkta brott begås av viss planering,
att stjäla en häst borde kräva lite sådan.

För egen del är jag mest rädd om sadlar, och annan dyr utrustning,
brukar vara betydligt lättare att stjäla, och det som jag personligen tror att de är ute efter egentligen, sen råkar en hönsig hästägare få för sig att det är dennes ögonstenar som är i farozonen.

Kan tillägga att vänner till mig som bor utanför Bjuv igår kväll såg samma bil köra omkring i sitt "villaområde".

Är hästägaren "hönsig" för att hon är rädd om sina hästar tycker du? Vi har två skurna hästar ganska nyligen, varav ett föl där man misstänker att en person ligger bakom skadorna. Vi har häststölder i södra Sverige och närliggande Danmark. Jag tycker nog att man "får" oroa sig för sina ögonstenar då.

Utrustning går alltid att ersätta, även om det är trist att bli utsatt för stöld.

På min facebook dök det upp att i lördags ska en hästägare ska ha kommit på någon som försökte stjäla(?) en häst ur hagen, sköt efter denne med hagelgevär(!?).
På söndagen ska en av hästarna ha hittats skuren i samma hage.

Observera att detta INTE är förstahandsinformation utan som vanligt nån som känner nån, och när man vill ha lite tydligare uppgifter så blir det som vanligt nåt allmänt svammlande om hur hemskt det är.

Tretjak: Fruktansvärt! Hoppas att man på något sätt kan få fast den som gjorde detta :(
Och att hästarna inte fick några obotliga skador!

Senast ändrad:

Är hästägaren "hönsig" för att hon är rädd om sina hästar tycker du? Vi har två skurna hästar ganska nyligen, varav ett föl där man misstänker att en person ligger bakom skadorna. Vi har häststölder i södra Sverige och närliggande Danmark. Jag tycker nog att man "får" oroa sig för sina ögonstenar då.

Utrustning går alltid att ersätta, även om det är trist att bli utsatt för stöld.

Vilka häststölder i södra sverige?

Klart man ska vara observant, och "får" vara orolig, men att slå på stora djungeltrumman och skrämma upp folk är väl inte heller riktigt rätt när det ingenstans går att hitta bevis för att bilarna är efterlysta av polisen, samt att de som har bilarna skulle vara kriminella.

Det kan mycket väl bara vara som de som strök runt Kävlinge-området för ett par år sen, ett gäng litauer som sökte jobb, de körde från gård till gård och kollade läget, bland annat hos en släkting till mig, då jagade folk också upp varandra om att killarna ville stjäla både det ena och det andra.
Inget försvann från någon gård den sommaren, såvitt jag vet.

Jag fick meddelande från Lucky Rider, stod:

"EN VARNING TILL ALLA HÄSTÄGARE!
I nordvästra skåne finns en efterlyst vit Audi A4 med en silvrig framskärm på vänster sida, regnr ------ från Litauen och skåpbilen är en vit stor Citroen Jumper, tillverkningsår 2000 och har regnr ------ (svensk registrerad).
Det är anmälda hästtjuvar och måste STOPPAS!
Igår natt befann de sig i Perstorp och idag har det varit sedda i Åstorp.
Håll stenkoll på era hästar!
Dela och sprid detta vidare så fort som möjligt!"

Har kollat upp den svenska bilen, fick fram ägaren men kunde inte hitta någon information om människan alls. Kanske inte ens hans riktiga namn?

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan de stjäla hästar om de inte har någon transport???

kl
Åhnej min granne har en vit skåpbil, tänk om han är en hästtjuv!! :eek:

Jag undrar hur vanligt det eg är att hästar bevisligen blir stulna? Helt vanliga ridhästar. Det går ju oftast inte jättesnabbt att rulla upp med transport och lasta en häst för en främmande person, så om man inte är ute efter en specifik häst (tex gammla ägaren stjäl den) låter det som ett extremt riskfyllt och lite lönsamt företagande!

Shettisar har jag läst om i något enstaka fall, men nu som alla hästar har pass och chip blir det svårt att sälja vidare och att slakta shettisar kan inte vara vidare bra butik....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama