Hästtjuvar i skåne?

Sv: Hästtjuvar i skåne?

Ja, men det är ju just det som är problemet i synnerhet med facebook, folk kopierar statusar förbehållslöst utan källinformation, det dras ifrån och läggs till "fakta" och tappas bort datum.
Till sist vet ingen vad som är sant eller om det ens var sant till och börja med.

Dummaste teorin om den där berömda citroên jumpern var att det var litauer som körde runt och slaktade hästar för att sälja hästköttet i Lettland!?!? "För att priset på hästkött var så högt i Lettland" :/
Skulle de köra runt med en kylbil!? Det är betydligt lukrativare att stjäla diesel eller kopparledningar.
Och enklare.

Om det ska komma något bra ur att folk försöker varna varandra så måste det återges relevant information med tydliga källor, fattar inte att det ska vara så svårt?

Högsta invändig höjd på en Jumper är 2.172m, bredd 1.870m och längd 4.070m och man får ha en maxlast på 1.2ton. Omöjligt att få in en häst? Knappast. Någon som stjäl en häst är väl inte så noga med transportkomforten skulle jag vilja påstå. Tar tid att lasta en häst? Knappast, inte som tjuvarna skulle lasta den, ni tror väl inte att de lockar med morötter?

Dessutom brukar de först reka, sedan återkomma med annan bil (läs lastbil) alternativt släp. Så det kan väl vara en god idé att hålla koll på alla bilar som verkar skumma, oavsett om man får in en häst där eller ej....

Hålla koll på skumma bilar och grannsamverkan är alltid en bra idé.
Men jag har ringt tre kompisar under dagen som bor i olika delar av Skåne, och alla har hört samma version, med enda skillnaden att då rör det sig om ortnamn i närheten där just de bor.

Känns lite vandringssägen över det hela.

Som Bjuvs-historien från i helgen; det verkar omöjligt att få fram något annat än dålig tredjehandsinformation, så fort man ställer fler frågor så slutar folk att svara...

Folk tror de gör nån form av samhälltjänst när de kopierar efterlysningar/varningar och dylikt, men de gör sig sällan omaket att ta reda på om djuret/personen redan är hittad alternativt om varningen är falsk.

Om någonting låter för otroligt för att vara sant, så är det oftast inte sant.

Källkritik, gott folk! :)

Senast ändrad:

En normal häst går ej in i en skåpbil frivilligt. Särskilt inte om främmande män försöker piska in den!

Varje sommar dyker dessa vandringssägen upp, utan att det finns något som helst bevis för påståenden.

Sadlar blir däremot ofta stulna, och om det verkligen finns en skåpbil så är det mer sannolikt att de är ute efter dyra sadlar.

Men givetvis är det bra att ha koll på hästarna, det har jag alltid! Varje dag, oavsett rykten. Och hästarna i larmat stall på natten. Men med tanke på hur många hästar som går på beten hela sommaren långt från gården så är risken för att få hästen stulen minimal!

***Knapplån***

Vi bor på landet, i en liten by med ett tiotal gårdar, och varenda sommar får vi besök av "det kringresande folket" som antingen vill sälja tavlor eller skinnjackor, eller så vill de ta hand om vårt järnskrot gratis.
Och de färdas väldigt ofta i vita skåpbilar, konstigt nog.

Knapplån.

Denna text sprids runt på facebook

EN VARNING TILL ALLA HÄSTÄGARE!

I nordvästra skåne finns en efterlyst vit Audi A4 med en silvrig framskärm på vänster sida, regnr ****** från Litauen och skåpbilen är en vit stor Citroen Jumper, tillverkningsår 2000 och har regnr ******(svensk registrerad).
Det är anmälda hästtjuvar och måste STOPPAS!
Igår natt befann de sig i Perstorp och idag har det varit sedda i Åstorp.
Håll stenkoll på era hästar!

.

Inget mot dig, bara en fundering. vad är dom anmälda för om inga hästar har försvunnit? Eller kan man anmäla människor som är potentiella hästtjuvar?

Givetvis håller man koll på om det cirkulerar obehöriga bilar/människor vid stall och hagar, men jag skulle inte komma på tanke att sprida regnr vidare på bilar som kört lite väl sakta förbi betena.. Jag vet själv hur jag är när vi är på semester och får syn på ett gäng vackra hästar i en hage.. Klart man måste beundra lite ifrån bilen..

Mina hästar är förvisso lättlastade, flesta av dom iaf.. Men jag kan nog lova att ingen av dom hade klivit in i en mörk skåpbil, dom är vana vid ett ljust, stort boj släp.. Och ju mer dom piskar, desto mindre lär dom gå in. Det är ju inte så att en hästtjuv har hela dagen på sig att lasta direkt..

Har också hört talas om detta , fick ett meddelande via Fb:(
Tydligen har dom reg på både skåpbil och den vanliga bilen dom kör runt i. Kommer från Litauen. Hade dels varit i Perstorp och annan ort jag inte kommer ihåg i nuläget!!!!

Bor på en grusväg med utfart på 109:an och efter 2 inbrott under 1 års tid har vi installerat en övervakningskamera som ser vad och vem som rör sig på gårdsplanen. I fredags middag 8/6 fick vi bilder från kameran på en vit stor skåpbil som körde in på vår gårdsplan och backade sedan ut.

,........blir lite nervös för djur och grejor nu kan jag säga!!!!!:crazy::confused::mad:

Vill bara tillägga att detta är vare sig 2:a el 3.e hands info utan detta är MIN gårdsplan! Jag har 3 kort på bilen - det är en vit skåpbil, Volkswagen med ett regnr som jag inte lägger ut här men kan säga att det är kollat och det stämmer med märke o färg så det är troligen orginalskyltar. Bilen ä reggad i Ryd men besiktigad i Landskrona för inte så länge sen. Vad de hade för ärende på min gårdsplan det vet jag inte - de kör in, ser förmodligen övervakningskameran som sitter mitt fram och vänder och är ute igen, allt på ett par sekunder........:mad:

Vill bara tillägga att detta är vare sig 2:a el 3.e hands info utan detta är MIN gårdsplan! Jag har 3 kort på bilen - det är en vit skåpbil, Volkswagen med ett regnr som jag inte lägger ut här men kan säga att det är kollat och det stämmer med märke o färg så det är troligen orginalskyltar. Bilen ä reggad i Ryd men besiktigad i Landskrona för inte så länge sen. Vad de hade för ärende på min gårdsplan det vet jag inte - de kör in, ser förmodligen övervakningskameran som sitter mitt fram och vänder och är ute igen, allt på ett par sekunder........:mad:

Men om det var en folka-buss så var det ju ingen Citroën Jumper...

Jag bor i en liten by och har bilar som vänder på min gårdsplan jämt och ständigt. Folk kör fel, är ute och "söndagsåker", tittar sig omkring, vill kika på hästarna med barnbarnen osv...

För övrigt hade inte mina hästar heller gått att lasta in i en skåpbil, oavsett takhöjd... :) Lås på sadelkammare är ju lätt ordnat så slipper man oroa sig i onödan. Att sätta upp skyltar om att det är bevakat är också en bra "stöldförsäkring".

Efter 2 inbrott på 1 år så är ALLA okända bilar möjliga inbrottstjuvar......

Vid sista inbrottet hade vi skylt om övervakning men ingen kamera (vilket vi har nu!) + 2 hundar hemma som de uppenbarligen inte var rädda för......

Inget mot dig, bara en fundering. vad är dom anmälda för om inga hästar har försvunnit? Eller kan man anmäla människor som är potentiella hästtjuvar?

Givetvis håller man koll på om det cirkulerar obehöriga bilar/människor vid stall och hagar, men jag skulle inte komma på tanke att sprida regnr vidare på bilar som kört lite väl sakta förbi betena.. Jag vet själv hur jag är när vi är på semester och får syn på ett gäng vackra hästar i en hage.. Klart man måste beundra lite ifrån bilen..

Ingen aning, då jag inte lyckats hitta FAKTA på att de är anmälda för någon häststöld.
Det är därför jag som sagt tror att de är ute efter lätta grejer att stjäla, och inte djur på ett halvt ton med egna viljor.

Eftersom jag bor i Bjuvs kommun och har hästar ute på bete här så passade jag på att fråga om facebookryktena när jag var på polisstationen i ett annat ärende i fredags. Och nej, det finns INGA sådana larm/efterlysningar. Polisen jag pratade med plockade fram alla listor sen 10 dagar tillbaka och ingenting om hästtjuvar eller vita skåpbilar vare sig i Perstorp, Åstorp eller Bjuv.

Jag är verkligen förundrad över folks (vissas) spydighet och sarkasm i den här tråden. Ni får gärna också påpeka för tjejen som fick sitt 6-dagars föls mage uppskuren att vandringssägen får man hålla inne med. Det hade nog blivit annat ljud i skällan om era hästar skadats eller försvunnit. Alla kan inte sitta hemma 24 timmar om dagen och bevaka hagen och inte sommarbetena heller. Bra för er som inte har annat att göra än det ovan. Andra måste arbeta, sova, laga mat, etc och ha ett liv. Då är det inte skoj att bo ganska nära där saker händer och behöva oroa sig! Lite mer respekt hade varit på sin plats än att yra om t.ex. sin grannes vita eller rosa skåpbil.

problemet är ju att det "ropats varg" så många gånger att det till slut blir så här... Eftersom nu polisen inte den här gången heller vet något om anmälningar på stulna hästar så är det svårt att inte bara sucka "inte nu igen..."

*kl*

Vet inget om vita skåpbilar som är ute efter att stjäla hästar, men häromdagen var det några i en vit skåpbil som körde inom en butik och stal saker, i närheten av Perstorp. Jag vet även att det är tjuvar kring som tar sadlar och andra saker. Är det någon som fått sin häst stulen eller nästan stulen här i nv Skåne?

Ägaren till min medryttarhäst sa dock att de sett "slaktaren" köra runt vid deras område (bit utanför Perstorp). Vad för bil det handlade om vet jag inte, bara att den "snokat". Jag vet inte vad jag tänker om det. Tjuvar kan det vara ändå, men att de skulle vara ute efter hästarna speciellt?

Med facit i hand så blev den ju inte uppskuren... Sen är det självklart tragiskt iaf. Men tror det är större chans att hästen blir rejält sparkad av en annan häst än att någon kommer och skär i den. Även om det givetvis är hemskt, det är ju inget man önskar sin häst.

Givetvis kan det komma någon och stjäla hästar, eller skära i dom. Men varför sprida vidare en massa falska påståenden?? Jag irriterade mig rejält på dessa sms sommaren 2009 då dom skickades runt, det stod då att hästar i min lilla by blivit skurna. Jag var den enda i byn som hade hästar, och ingen av dom var skurna så kunde ju säga med en gång att det var bullshit. Problemet nu är att den dagen som smsen verkligen stämmer, är det nog få som tror på dom...

Dessa sms leder bara till hysteri, folk vågar ju knappt släppa ut hästarna på bete, pga att dom fått massa kedjebrev som några ungar börjat skicka för att få lite "eld i brasan". Givetvis har man lite koll på sina djur. även om inga skräcksms skickas, det är ju inte så att man struntar i om det är okänt folk i närheten av hagen. Men jag skickar inte kedjesms om att jag såg någon med en vit skäpbil som tittade på hästarna igår...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama