"Hästtandläkare"

Sv: "Hästtandläkare"

Jag har ju inte ens prenumeration på den, och här i förorten säljs inte ridsport :(

peter_lundin skrev:
Kolla senaste ridsport!
PL

Äntligen en artikel om detta! Som jag väntat! Och under tiden fört en (lönlös) diskussion med de som anlitar dessa "hästtandläkare" med kort (eller ingen) utbildning. Men nu står det ju i tidningen och är därmed sant :bow:

godaråd skrev:
Äntligen en artikel om detta! Som jag väntat! Och under tiden fört en (lönlös) diskussion med de som anlitar dessa "hästtandläkare" med kort (eller ingen) utbildning. Men nu står det ju i tidningen och är därmed sant :bow:

Jag håller med dej i sak MEN inte för att det stått i en sådan tidning som Ridsport. Det måste vara ett grovt skämt från din sida. :crazy:

Idasagare skrev:
Jag håller med dej i sak MEN inte för att det stått i en sådan tidning som Ridsport. Det måste vara ett grovt skämt från din sida. :crazy:

Ja, det var ett skämt på deras bekostnad (ej PL eller tidningen Ridsports). Jag inser tyvärr att jag kunde ha uttryckt mig både bättre och tydligare.
Vad jag menade var att dessa personer okritiskt köpt hela konceptet med hästtandläkare trots att de fått sakliga argument av andra och i ett fall tom blivit motbevisade av en veterinär. Dessa personer har dock i andra sammanhang svängt i åsikt när nya rön publicerats i en tidning. Så därför kanske de ändrar sig även denna gång ("hoppas").

Det finns en intressant artikel om hästandläkare och deras varierande kompetens. Särskilt intressant tycker jag delen om veterinärens ansvar var, om denne varit med och sederat.

Kan också rekommendera den väldigt belysande artikeln om nosgrimmor och bett på annan plats i tidningen.... Lär väl få en stor bett-tillverkare på reträtt om man ser till försäljningssiffrorna (hoppas jag)...

Fara med hästtandläkare då yrkeskåren inte har någon certifiering eller kontroll. Veterinären som sederat tyckte att "tandläkaren" tog för mycket och slipade bort alla tuggytorna.

Varningsflagg gällande Mylerbetten och kombinationsnosgrimman.

I kort-korthet. Tidningen finns i handeln idag.

Tänk om jag fått läsa den artikeln för 2 år sedan och sluppit lägga ut 1000 på att kvadda hästens mun... :(
nu är hon avlivad av helt andra orsaker men hon blev aldrig sig lik igen i munnen efter behandlingen. Den s.k tandläkaren från S-vall "gick" den amerikanska varianten och är flitigt anlitad, dessutom med en lokal veterinärs samarbete.

Lånar knapp

Jag är glad det kom ut i tidningen o hoppas det blir mer diskussioner. Det värsta var en unghäst som fick tänderna slipade så emaljen förstördes, o fick stå på dropp. Den kunde inte ens äta.

Jag är glad jag bor nära TL o hans klinik o sluppit komma i kontakt med dylika "hästtandläkare".

Balderum skrev:
Lånar knapp

Jag är glad det kom ut i tidningen o hoppas det blir mer diskussioner. Det värsta var en unghäst som fick tänderna slipade så emaljen förstördes, o fick stå på dropp. Den kunde inte ens äta.

Jag är glad jag bor nära TL o hans klinik o sluppit komma i kontakt med dylika "hästtandläkare".

Distriktsveterinären här har haft utbildning av hästfolk i samarbete med just TL och AE. Här slipas inget i onödan uta tuggytorna ska vara skrovliga för att få bästa maleffekt.

Ska köpa ridsport snarast... prenumererar mest på westerntidningar och har valt bort RS :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar