hästsömn

Sv: hästsömn

jag har äst att de inte sover mer än 3-5 timmar, men kommer tyvärr inte ihåg när o var jag läste det :o kan ju va helt fel....
 
Sv: hästsömn

Sover, alltså djup sömn, gör de väl inte mer än minutrar. Hur många ska jag vara osagt. Har för mig att en häst äter och färdas 16-18 timmar av ett dygn. Resten använder de till att vila, vara sociala, när de inte sover då.

Ngn med lite mer info får gärna rätta mig.


Fick fram ett arbete på slu om beteende på halm/spån. Och med de siffrorna där räknade jag ut att deras försökshästar låg ned (både bröst och sidan) 3 timmar av de 11 timmar de stod inne på nätterna. Men ff inget om själva sömnen. Här
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästsömn

Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn.


KÄLLA: Hippocampus
 
Sv: hästsömn

Igår deltog jag i en tipspromenad där en av frågorna var hur många timmar en häst sover per dygn, alternativen var 3, 6 och 9 h. Jag svarade 3 men enligt facit sover hästar 6 h.
Det verkar som att jag hade rätt och facit fel...
 
Sv: hästsömn

Mynta2 skrev:
Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter). För att kunna sova drömsömn måste hästen ligga med stöd för huvudet. Hästen har ett absolut behov av denna sömn och om den av någon anledning inte kan eller vågar lägga sig ramlar den så småningom och faller i drömsömn.


KÄLLA: Hippocampus

De flesta hästar kan ju då inte sova drömsömn på dagen verkar det som. När de är ute och underlaget ej tillåter så ligger de flesta hästar jag har haft inte på dagarna.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 002
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp