Hästsläp?

Bonita4

Trådstartare
Både min mamma och pappa har bara B-körkort. Vilket släp får de dra med det? Jag har en liten storhäst, väger kanske 500 kg.

Sv: Hästsläp?

Först går du in och kollar på länken Masse la, kolla vad bilen får dra på B-kort (det står utskrivet).

Sedan gäller det att hitta rätt släp. Släpet ska ha en TOTALVIKT (släpets egen vikt + maxlast) som inte överstiger den siffran bilen får dra med b-kort. Sedan måste du titta på hur mycket du får lasta i släpet (du slår in släpets registreringsnummer så får du fram dessa siffror). Du måste alltså få lasta minst 500 kg, men jag hade nog velat ha lite felmarginal (om du gissat fel på vikt, har lastat in något mer än bara hästen etc).

Är släpet (totalvikten) för tungt för bilen riskerar dina föräldrar (den som kör) att förlora körkortet.

*kl*
Har samma fråga som trådskaparen.
Har en bil som får dra på b-behörighet 1520 kg.
Har häst som väger ca. 550-600 kg.

Om jag skaffar ett 1300 släp och släpets maxlast ligger på 650 kg är det okej då?
Har jag då lite marignal?

Känner mig som en nolla då jag inte fattar riktig men tror att jag gör...

/Chivita

Kolla för säkerhetsskull vad bilen får dra totalt, är den siffran lägre är det den som gäller...

Men i ditt fall gäller att du får dra ett 1300 kgs släp, och jag tycker nog att du har marginalerna på din sida så länge du faktiskt vägt hästen vid något tillfälle och vet att det är ungefär rätt vikt.

Totalt står det 1300 kg men med b-behörighet 1520 kg...lite luddigt, beror det på kulan?

Tror ej han väger över 600 kg, men har dock ej vägt honom utan bara fått det uppskattat av veterinär och duktig hästfolk.
Vart kan man annars väga honom?

Ah, då är det alltså BRUTTOVIKT 1300 kg som gäller. Du får - även med b-kort - koppla ett släp med totalvikt 1520 kg, MEN du får inte lasta så det väger mer än 1300 kg totalt när du kör iväg (bruttovikt=släpets vikt + aktuell last).

Jag väger hästarna på klinik de gånger/år vi kör in och har hälsoundersökning, tandraspning etc.

*kl*
Har samma fråga som trådskaparen.
Har en bil som får dra på b-behörighet 1520 kg.
Har häst som väger ca. 550-600 kg.

Om jag skaffar ett 1300 släp och släpets maxlast ligger på 650 kg är det okej då?
Har jag då lite marignal?

Känner mig som en nolla då jag inte fattar riktig men tror att jag gör...

/Chivita

Bilens och släpets totalvikt får inte överstiga 3500 kg, då räknas det som lätt lastbil (tror att det fanns nåt enstaka undantag, men jag kommer inte ihåg)

Det beror inte på hur mycket bilen får dra (det har med dragkroken att göra) utan hur stor totalvikten är på allting (bilens totalvikt + släpets totalvikt.)
Totalvikt= Hur mycket fordonet väger + hur tungt det får lastas.

Ex. En bil med totalvikten 1900 kg får dra en släpvagn med totalvikten 1500 kg. Men släpets totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt (så mycket som bilen väger när man inte har lastat in något i den) Om släpet väger 500 kg (utan häst) får du lasta en häst som väger 800 kg, utan at det räknas som tungt släp/ lätt lastbil.

Vad alla olika vikter e.t.c är står i både bilens och släpets reg. bevis

Senast ändrad:

Bilens och släpets totalvikt får inte överstiga 3500 kg, då räknas det som lätt lastbil

Helt fel. Bilens status förändras inte utifrån vad du kopplar till. För att framföra ett ekipage med tågvikt över 3500 kg behövs BE. Men du får framföra en lätt lastbil med ett lätt släp (enligt regbevis) på B-kort.

Såå.. Om jag köper en enaxlad V*rmlandsvagn med vikt 1300 kg, min häst väger 500 kg, så blir det 1800 kg.
Då får min bil alltså väga 2200 kg om den vill? :p

1300 kg är sannolikt totalvikt. I totalvikten ingår maxlasten. Tjänstevikten är släpets egenvikt.

För att vara säker på vad din bil får dra kan du inte gå på generella regler, du MÅSTE kontrollera registreringsbeviset. Reg.beviset för släpet anger också i klartext maxlast och totalvikt.

Förresten, kan ni tipsa om några bilar som har lastvikt 600 kg men som ändå inte är så tunga så man får dra dom med B-körkort?

"Hästtransport Värmlandsvagnen - 01
Välvårdad, vit, enkelaxlad hästtransport med en totalvikt på 1250 kg och en tjänstervikt på 620 kg. Sparkplåtar, orginalbommar, sommar, vinter och reserv däck medföljer. Besiktigad i februari utan anmärkning"

Om jag har den här, vad ska min bil väga och kunna dra för att jag ska få köra den med B-körkort?

Senast ändrad:

Om jag har den här, vad ska min bil väga och kunna dra för att jag ska få köra den med B-körkort?

Omöjligt att säga, du får ta bilnr på aktuell bil och slå den på www.vv.se. Det kan finnas begränsningar för just den bilen som inte syns generellt.

Volvo 945 t ex; beroende på årsmodell och typ kan det variera i släpvagnsvikt på över 100 kg.

Men ett släp med så låg totalvikt som detta borde inte vara något problem att hitta dragbil, dock blir det inte någon stor SUV eller liknande.

Helt fel. Bilens status förändras inte utifrån vad du kopplar till. För att framföra ett ekipage med tågvikt över 3500 kg behövs BE. Men du får framföra en lätt lastbil med ett lätt släp (enligt regbevis) på B-kort.

Så lät det inte direkt på körskolan.. Menmen...Dom kan ju också ha fel :smirk:

BILEN kan inte förändras utifrån vad du kopplar till. Är det en personbil blir det ingen lastbil för att du har ett tungt släp.

Personbil/lättlastbil väger ju per definition under 3500 kg. Du måste har missuppfattat något de berättat, för det är TÅGVIKTEN som är begränsad till 3500 kg för b-kort.

Läs gärna på www.vv.se där står i klartext vad som gäller.

---------
B-behörighet: Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= Motorredskap som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 km/tim)

BE-behörighet: Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

Släp på B-kort: Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg. Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Senast ändrad:

Såå.. Om jag köper en enaxlad V*rmlandsvagn med vikt 1300 kg, min häst väger 500 kg, så blir det 1800 kg.
Då får min bil alltså väga 2200 kg om den vill? :p

Ja på sätt och vis. Egentligen skulle bilen få väga i totalvikt inkl. passagerare 2700 kg. Den totala vikten inkl. last och passagerare får aldrig överstiga 3500 kg om du ska köra på b-kort.

Men sedan är dte så att vissa bilar får inte dra mer än kanske 1250 kg och då kan du inte sätta ett tyngre släp på oavsett om den sammanlagda vikten blir 3500 kg.

Skulle bilen väga 2800 kg så får du inte dra ett släp som väger 1000 kg ens.

"Hästtransport Värmlandsvagnen - 01
Välvårdad, vit, enkelaxlad hästtransport med en totalvikt på 1250 kg och en tjänstervikt på 620 kg.

För att få dra denna måste din bil få dra 1250 på b-körkort, vilket enligt tidigare inlägg syns på ditt registreringsbevis.

Tjänstevikten 620 innebär att du MAX kan lasta 630 kilo (1250-620 = 630). Eftersom det är en begagnad vagn bör vagnen kontrollvägas, så att tjänstevikten verkligen stämmer. Och så beror det alltså på om din häst klarar av vikten.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
här lägger du in regnumret; och då står sedan max lastvikt :)
Du kan kolla bilen också.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 492
Senast: Smurfoff
·
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 119
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka