Hästslagsmål!

arabia

Trådstartare
Igår var min ena häst i slagsmål med stallets avelshingst som tagit sig in i mina hästars hage. Min vbl travarvalack har försvarat sin flock med näbbar o klor o därmed är han rätt sargad o biten, dock inga djupa sår men ändå sårig på hela kroppen. Nu är bara frågan hur jag ska göra eftersom flugorna har kalas i hans sår. Ska jag låta honom stå inne på dan medans flugorna är som värst o låta han gå ute nattetid? Vill inte lägga på honom täcke i värmen nu heller, då kommer det ju gro gott där innanför i såren.
Hur skulle ni gjort? Han behöver i vilket fall komma ut o röra på sig, har en hel del svullnader på hela kroppen oxå

Sv: Hästslagsmål!

Ojdå. Det låter ju inte kul.
Det finns ju plåsterspray för hästar att köpa. Kanske det skulle fungera att spraya på dem värsta såren i alla fall (efter rengöring då...). Det bildar ju en skyddande hinna så flugor inte kommer åt såren. Eller måste du spraya hela hästen då?

Aj stackare :(

När min häst var med och något liknande i sommras gav veterinären förslaget att tvätta ett flugtäcke med typ jodopax på insidan för att eliminera ev bakterier osv och sedan lägga på det som ändå andast men skyddar mot flugor.

Sedan om man har nå större sår som man inte vill att täcket skall ligga an mot så kan man sy fast tex en rulle gasbinda/en bit av en rulle på insidan av täcket ovanför såret som höjer upp täcket...

Ett förslag iaf :) Hoppas du hittar någon bra lösning!

Blåspray, oslagbart , antiseptiskt och flugorna låter såren vara ifred. Kanske inte så vackert och färgen är svår att få bort så använd handskar men den är guld värd! Går bort på hästen tids nog och lite skrubbande med diskmedel sen när såret är läkt. :idea:

När detta hände min pålle använde jag sårplast med tjära ("Tar Plaster") för att täcka över såren. Efter noggrann rengöring, förstås :).

Flug/insektstäcke kombinerat med sårplast, skulle nog vara mitt val. Jag antar att din häst har ganska många bitskador, så som du beskriver det. (Min hann inte få så många, slagsmålet avbröts...)

Om du väljer att stalla in hästen under dagtid, bör du ändå täcka såren med något, det förekommer ju insekter även inomhus... och om han då går ute på natten, kanske han kan ha flugtäcket på sig (det är ju oftast svalare på natten)? Det kan också (kanske?) vara lite skönt för honom att få vara ifred, om han känner sig lite mörbultad, utan att behöva delta i flocken till 100%? Sen att matte ägnar honom lite mer omsorg, brukar de väl oftast vara ganska tillfreds med? (Du vet ju bättre hur han funkar!)

Svullnaderna... Lätt motion= promenader?

Lycka till!

Sprayplåster är inget alternativ, då får jag spraya mest hela pållen.
Blåspray används flitigt men håller inte flugorna borta
idag blåser det rätt bra i än är inte flugorna på honom så han får gå ute i möjligaste mån. Han ser värre ut än vad det är som tur är. Pigg är han iof om än lite stel, men busar med de andra i hagen iaf

Tur att det gick någorlunda "bra"! :) Flugorna är envisa den här perioden på året :crazy: och det är svårt att komma på något bra sätt att skydda såren, när de sitter på ställen som är svåra att bandagera. Flugtäcke, verkar ju vara det bästa förslaget, hittills...

Jag utgår från att insektsmedel är ganska svårt, pga såren. (Man kan kanske t o m säga omöjligt?)

silonsalva. drar ut skiten ur såret och är så tjock att det läger sig som ett lock och skyddar mot flugor.

Tjock salva !
Silonsalva , som tidigare sagt , eller "Zinkpastan" , det brukar sitta bra om man lägger tjocka kluttar över såren.

Men... jag måste ju ha något fel på hjärnan :grin: De salvorna har jag ju använt tidigare somrar, men inte tänkt på dem i år!

Zinkpasta påskyndar ju sårläkningen också :banana:

Jag ilar till närmsta apotek! Tack för att ni påminde mig! :)

då får jag smörja in nästan hela hästen i silon eller zinkpasta, får köpa många tuber.

vilket är att föredra? alltså är det ena bättre än det andra?

Zinkpasta (inte Zinksalva!) är tjock, skyddar bra, sitter kvar bra, men säljs i ganska små tuber. Silonsalva är lite mer flytande, säljs i större tuber (men fortfarande ganska små, i förhållande till en häst...). Silon, tycker jag, har en förmåga att värmas upp av kroppsvärme/sol och liksom "rinna iväg"...

Ett annat alternativ, som jag använder till nästan "allt", är vanlig Idomin- salva. Den innehåller zink (lägre koncentration än zinkpasta), vitaminer och sitter kvar där man smörjt den, även när det är varmt. Den finns ju också på stora tuber. Plånboksvänligare, än de andra?

Jag vet inte om jag kan rekommendera någon av dessa, framför de andra, det finns för- och nackdelar med dem allihop :D Prova dig fram till din favorit?

Det finns också en salva som heter Inotyol. Den sitter som berg och får tvättas bort med olja, men jag har aldrig provat den till häst.

Jag skulle sätta sånt där självhäftande skumplast på såren. Då andas det men man slipper flugorna. Jag glömmer jämt vad det heter.. Snögg kanske? Finns på ATG-klinikerna iaf.

Om man ska sätta något självhäftande över såren, behöver man ofta klippa/raka pälsen där det ska sitta, annars fastnar det inte... har jag märkt:grin:

då får jag nog bädda in hela hästen i det, han har inte några enstaka sår utan mest över hela kroppen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka