Hästskötarutbildning

Ragge_

Trådstartare
Har planer på söka till en hästskötarutbildning till nästa vår och har lite funderingar;
- vad behöver man ha för baskunskaper?
- Tydligen behöver man antingen ett intyg från tränare alt. genomföra ett ridprov, vad är det för nivå på det? Vad är det för moment/övningar man ska klara av? Hur går det till?

Sv: Hästskötarutbildning

Är det den på Strömsholm du ska gå?

Eftersom det är en hästskötarutbildning så är det meningen att du ska bli utbildad under utbildningen, inte att du redan ska kunna allt. :) Så baskunskaperna brukar vara att du ska vara van vid hur man hantarar och rider en häst på en säker, grundläggande nivå. På strömsholm ska man ha praktisk erfarenhet av utfodring också vilket iprincip innedär att du ska veta att hästar äter främst hö tre-fem gånger per dag och kompliteras om det behövs med kraftfoder i olika former.

På strömsholm behövs inget ridprov, bara att någon skall intyga att du har hästvana. Det kan en ridlärare eller tränare intyga.
Och om du skulle behöva ett ridintyg så brukar det gälla att man ska kunna rida hästen i en stabil form i alla gångarter. Det rör sig inte om någon tävlingsform utan de vill se att du kan rida hästen utan att störa den.

Nej, i Olofström.

Jag vet, fast jag är alltid så osäker på mig själv. Livrädd för att vara så mycket sämre än de andra och inte förstå nånting eller klara av hästarna vid ridning.
Tänkte prata med min arbetscoach om vi kunde kontakta ridskolan (där utbildningen också äger rum) om jag kunde få praktisera där, eftersom jag inte trivs med min nuvarande arbetsträningsplats. Då lär jag ju känna stället lite grann, får kanske lite mer kunskap på vägen och lite mer kött på benen så jag vågar söka in fram emot hösten :)

Kursinnehåll
Arbete med häst 200p DJR1201
Djurkunskap, grundkurs 50p DJR1204
Häst- och stallskötsel 150p DJR1210
Hästkunskap 150p DJR1211
Hovvård 50p DJR1216
Ridning 100p RID1203
Ridning och körning, grundkurs 150p RID1204
I utbildningen ingår även:
Tappskoutbildning
Första hjälpen
Hjärt- och lungräddning
2 x 3 veckor arbetsplatsförlagd utbildning (APU)
Du har möjlighet att komplettera utbildningen med kurserna Etologi, 50p,
DJR1206, och Djursjukvård, 150p, DJR1205.

Behörighet
Grundskoleutbildning
Dokumenterad ridförmåga/intyg från godkänd C-tränare eller ridinstruktör.

Är ditt mål att ta hästskötarexamen? Om så är fallet kan du läsa på hemma och sedan åka och göra examen.
Om du vill kan jag skriva ner frågorna vi hade på våran låtsas hästskötarexamen på skolan så du kan kontrollera vad du kan och vad du behöver läsa på.

Angående ridningen så ska du kunna motionsrida hästen och kunna värma upp den till ryttaren. Du ska även ha tappskoexamen och kunna göra praktiska saker i stallet samt longera. Sedan är det mest teori.

Har även jag haft planer på att söka hästskötarutbildningen i Olofström (vet dock inte om det blir av, får se, Komvux i min hemkommun betalar väldigt sällan utbildningar i andra kommuner) och funderade såklart också på vad man behöver för förkunskaper. Jag tog och skrev ett mail och fick några dagar senare svar från studievägledaren på Komvux där att "ridintyget man behöver är att man behärskar de tre gångarterna", så jag skulle nog gissa på att bara man faktiskt behärskar det och känner sig säker så ska det gå bra. Hoppas det hjälper! :)

Ja, det var min plan. Surfade runt lite och läste att man kunde läsa den på distans på Strömsholm, men eftersom jag lider av socialfobi så tror jag att det är både bättre och lättare för mig att gå kursen i Olofström än att läsa den på distans, men behöva ta mig till Strömsholm ett par gånger.

Skritt och trav är inga problem, tar dock lite tid innan jag vågar galoppera nya hästar, men när jag väl har tagit klivet så är det inga problem.

Det är 193 frågor så skriver inte upp alla nu utan tar första delen och resten i morgon.

1. Redogör för de vanligaste hästparasiterna.
2. Hur kan man genom betesvård minska parasitbeståndet på betesvaller?
3. Hur bekämpar och förebygger man parasiter?
4. Vilka negativa effekter har parasiter på hästar?
5. Exempel på ett avmaskningsmedel är; 1. Ivomec X. Prevacun 2. Iscovac
6. Hur ska man vaccinera mot hästinfluensa?
7. Exempel på ett vaccin mot hästinfluensa är; 1. Ivomec X. Pontovet 2. Iscovac
8. Hur kan man förhindra smittspridning när en ny häst kommer till stallet?
9. Vad menas med symptom, diagnos och prognos?
10. Torra hovar, varför och vad gör man?

Nu hinner ja inte mer. Skriver fler frågor i morgon. Har facit med om det är någon fråga du är osäker på :)

Här kommer fler frågor.

11. Vad utmärker en häst i normal hull?
12. Hästen är sjuk och du ringer till veterinären. Vad vill han veta?
13. En av dina sköthästar ska hältundersökas, vilka upplysningar ska du kunna lämna för att underlätta för veterinären att ställa rätt diagnos?
15. Vilka dagliga observationer gör du för att konstatera hästens hälsotillstånd?
16. Du skall visitera hästen. Hur kan du se att hästens tillstånd är: A normalt B ej normalt
17. När du skal morgonfodra upptäcker du att hästens flanker är uppdragna. Vad undersöker du först?
18. Vad menas med uttrycket "palpera"?
19. Redogör för hästens puls
20. Redogör för hästens andning
21. Redogör för hästens temp
22. Andas hästen genom: A Munnen B Näsan C Både munnen och näsan
23. Varför är det bra att känna till hästens vikt?

24. Vad innebär hästens flykt och försvarsbeteende?
25. Hästen är av naturen: A Bergsdjur B Stäppdjur C Träskdjur
26. Nämn några stallovanor (beteendestörningar; stereotypier) och hur de yttrar sig samt vad man kan göra för att minska problemen.
27. Hästar reagerar inte alltid som man tänkt sig skriv ner fyra tänkbara grundorsaker varför en häst kan reagera oväntat.
28. Om en häst blir istadig, vad kan det bero på?
29. Vid en brand i stallet är det naturligt för hästen att: 1. Försöka slita sig loss och fly 2. Vilja stanna på sin plats eller söka sig dit 2. Om den är lös- springa ut ur stallet

Åh, tack så mycket för att du lägger tid på att skriva ner alla frågor! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: Valle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar