Hästskor som inte glider?

Det var den gamla modellen av Öllöv som gjorde hästarna halta, vet inte om det är samma problem med den nya modellen.

Däremot är det flera distansryttare ink. jag själv som använder duplo och easyshoe, gissar att dessa är mer "plastiga" än "gummiga" och därför har ett visst glidmoment jämfört med gamla Öllöv.
Duplo är ganska gummiaktiga, väldigt böjliga, även för hand. Är nog därför de fungerar trots mindre glidmoment, hoven kan expandera som den ska och då behövs inte glidmomentet. För en barfotahov glider ju inte nämnvärt, däremot så expanderar den i nedslaget.

Däremot så kan jag säga att på blött gräs så glider de. Med glider så menar jag att de blir SNORHALA! Däremot så var de perfekta om man hade mkt asfalt. Jag galopperade runt på asfalten och hästen kändes jättefin, mjuk och nöjd. Det sliter dock skorna nåt enormt, så då behöver man nog byta dem varje skoning.

Duplo är ganska gummiaktiga, väldigt böjliga, även för hand. Är nog därför de fungerar trots mindre glidmoment, hoven kan expandera som den ska och då behövs inte glidmomentet. För en barfotahov glider ju inte nämnvärt, däremot så expanderar den i nedslaget.

Däremot så kan jag säga att på blött gräs så glider de. Med glider så menar jag att de blir SNORHALA! Däremot så var de perfekta om man hade mkt asfalt. Jag galopperade runt på asfalten och hästen kändes jättefin, mjuk och nöjd. Det sliter dock skorna nåt enormt, så då behöver man nog byta dem varje skoning.

Tror alla plast/gummiskor är snorhala på gräs. Har provat duplo en period, sedan var de slut. Easyshoe håller mycket längre, höll i 20 tävlingsmil alltså högt tempo. Mycket jämnare slitna är duplo som blev jätteslitna i tån (samma häst).

Tror alla plast/gummiskor är snorhala på gräs. Har provat duplo en period, sedan var de slut. Easyshoe håller mycket längre, höll i 20 tävlingsmil alltså högt tempo. Mycket jämnare slitna är duplo som blev jätteslitna i tån (samma häst).
Det är möjligt, jag har bara provat duplo. Min häst kunde i regel ha skorna två skoperioder, men sånt är ju väldigt individuellt :)

Antagligen så ändrades väl hästens steg med duplo då, spännande! Undrar varför :confused: Och om det är bra eller dåligt 🤔

Jag skulle så gärna vilja kunna slå på skor själv! Så smidigt! Och att kunna åka några gånger om året till ett proffs bara.

Det är möjligt, jag har bara provat duplo. Min häst kunde i regel ha skorna två skoperioder, men sånt är ju väldigt individuellt :)

Antagligen så ändrades väl hästens steg med duplo då, spännande! Undrar varför :confused: Och om det är bra eller dåligt 🤔

Jag skulle så gärna vilja kunna slå på skor själv! Så smidigt! Och att kunna åka några gånger om året till ett proffs bara.

Ah! Inte ens tänkt på att hästens steg kanske ändrades med duplo, men så kanske det är. Kan vara så att det är mindre glidmoment med duplo jämfört med easyshoe och därför kommer överrullningen mycket fortare = tån slits mera ?

På tiden jag hade ponny och massa asfalt för att komma någonstans la hovslagaren en svets i tån. Dels höll skon bättre och dels slant de inte när de skjuter iväg med tån. Jag travade på asfalt på den tiden utan minsta problem med halka. Om det berodde på svetsen låter jag vara osagt.

Jag har provat Öllov på en häst och PG på en annan. Både blev små symaskiner och upplevde det försämrade glidmomentet mycket mycket negativt. Samma sak såg jag direkt vid barmark och brodd på min senaste häst - hon upplevde det väldigt negativt redan i skritt att det blev stumt och glidmomentet minskade.

Så jag skulle aldrig aktivt försöka minska glidmomentet för att hästen halkar i skritt på asfalt. Då är det något i hästens rörelsemekanik som felas snarare än beslagen

På tiden jag hade ponny och massa asfalt för att komma någonstans la hovslagaren en svets i tån. Dels höll skon bättre och dels slant de inte när de skjuter iväg med tån. Jag travade på asfalt på den tiden utan minsta problem med halka. Om det berodde på svetsen låter jag vara osagt.

Jag har provat Öllov på en häst och PG på en annan. Både blev små symaskiner och upplevde det försämrade glidmomentet mycket mycket negativt. Samma sak såg jag direkt vid barmark och brodd på min senaste häst - hon upplevde det väldigt negativt redan i skritt att det blev stumt och glidmomentet minskade.

Så jag skulle aldrig aktivt försöka minska glidmomentet för att hästen halkar i skritt på asfalt. Då är det något i hästens rörelsemekanik som felas snarare än beslagen
Nja, något som felas i hästens rörelsemekanik behöver det inte vara. Bara att hästen har ett rörelsemönster som inte fungerar ihop med asfalt. Min ena häst har aldrig kunnat gå på asfalt utan att halka och det är inget fel utan det är det rörelsemönster hon har. Möjligt att det kan hänga ihop med att hon är överrörlig men det är ju många islandshästar framförallt utan att det är något som ger problem.

Glider hästen under hela skoperioden? oftast brukar hästar glida i slutet av en skoperiod. Gör det skillnad i vilket tempo du skrittar i.

Skulle titta på dessa 2 först innan det börjas trixas med skor. Om du vill göra något så testa att ha blindbrodd när du rider tills hästen fått upp styrkan att hålla ihop skritten.

Hästen jag hade gled och halkade ofta med skor på asfalt när det var i slutet av skoningsperioden, dvs det var snart dax för nya skor.
Annars tänker jag spontant ha vanliga skor och sen kanske någon form av barfota boots, eller om hästen kan gå t ex barfota i hagen, ha barfota boots vid ridning osv.

Ni bukefalosare som är duktiga på det mesta. :)Har ni tips på bra hästskor som jag kan tänkas sko min häst med som gör att han inte glider på asfalt med? Han har vanliga skor i dagsläget men då han glider och halkar mycket med bakhovarna som inte är bra då han har en skada runt ena bakknät måste jag hitta ett bättre alternativ för att han ska funka optimalt och bli frisk. Jag kan tyvärr inte komma ifrån asfalten och att vara barfota är inte ett alternativ.

Jag har hört att det finns gummibeklädda/gummiskor är dem bra?
Tacksam för alla svar.
Min häst halkar också på asfalt. Hovis slog i små stift av volfram, de sticker bara upp en pytteliten bit, 4 st per sko. Det funkar kanonbra och det hindrar inte glidmomentet på annat än asfalt.
stiften slits nästan inte alls och kan flyttas till nästa sko när man skor om. Superbra!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 900
Senast: Centaur
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·
Utrustning Min ena häst är riktigt duktig på att skada sig i hagen. Han rispar sönder sig på båda insidans bakben (skenbenen) vilket resulterar i...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: Buck
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 992
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar