Hästskit på ett ställe?

A

Abbeponnyn

Hej! Jag har 3 hästar på gården och när det blir vår blir man ej glad. Hästskit överallt! så jag undrar, kan man lära sin häst skita på ett och samma ställe i box och hage? :d Har någon tips och idèer?:idea:

Sv: Hästskit på ett ställe?

Jag ser det mer som att det är rätt normalt att hästarna skiter lite var stans.. Det är bara att ta med sin dyngkärra o grep ut o hagen när våren kommer och skotta på :)

Min ena häst är en hingst och därav mycket renligare än tex ett sto kan vara, han gör sina behov på ett ställe både i hagen och i boxen.

En häst måste ju få skita var den vill? Tänk om någon skulle säga åt dig att du BARA fick uträtta dina behov på just den här toaletten.

Men så är det även så att en del hästar har ett "bajs hörn" i hagen där de oftast skiter, men det är inte alla. Som weasel_ skrev, hingstar är oftast mkt renligare, iaf den som jag har hand om.
Annars är det bara att mocka på!

Jag är den som fodrar först på morgonen och jag tyckte det var så äckligt att lägga höt i skiten. Så jag började att flytta skithögarna till ett hörn (också för att han ofta tar en sovpaus efter första frukosten för det tar ett par timmar till innan de kommer ut, och han la sig alltid i skiten..). Efter bara några dagar började pålle att alltid skita i det hörnet och är nu "rumsren":laugh:

Jag fick tipset av en vän att man kan ta en liten skithög från den häst som är högst i rang i stallet och lägga in i "slarvpellens" rengjorda box. Jag testade på min häst som rör runt och skiter lite varstans i boxen. Då gjorde hon bara i det hörnet där jag lagt högen.
Kan inte svara på om det fungerar ute i sommarhagen, men det är värt ett försök inne i alla fall :)

Det lät rätt smart, men är det inte risk att hästen bajsar ännu mer för att markera då?:confused:

Min pålle går tsm med en hingst, o det är ett ständigt markerande i hagen...

Min häst leker gödselspridare om hon antingen är missnöjd med situationen (Ex vid boxvila) eller om folk mockar dåligt.
Är det fräscht och rent i boxen och hon är glad så bajsar hon bara på ett ställe.
Just nu, när hon står på boxvila OCH latmaskarna på veckorna mockar dåligt så ser det ut som en gödselstack där inne ungefär . :grin:

På vissa hästar fungerar det ju så att om man håller rent i boxen, sen tar för vana att lägga bajset på ett speciellt ställe, så brukar hästarna såsmåningom börja bajsa bara där.
Har inte själv testat det, men några jag känner har gjort det och det har alltid fungerat..

Däremot är det väl lite svårt att fixa i hagen, men där brukar de väl ändå ha speciella bajsställen..
Har du bara en rasthage så går det säkert att göra på samma sätt som i boxen.

Jag tror jag måste ut till stallet och krama fuxen - han bajsar bara i ett hörn i boxen och trampar aldrig runt i högarna. I ridhuset ber han om lov att få stanna bredvid gödselspannen och lägger snällt en hög en halvmeter från hinken. Det är bara att sitta av och ta fram krattan medan fuxen vaktar den intakta bajshögen från andras hovar. :bow:

Jag tror jag måste ut till stallet och krama fuxen - han bajsar bara i ett hörn i boxen och trampar aldrig runt i högarna. I ridhuset ber han om lov att få stanna bredvid gödselspannen och lägger snällt en hög en halvmeter från hinken. Det är bara att sitta av och ta fram krattan medan fuxen vaktar den intakta bajshögen från andras hovar. :bow:

Villken duktig pålle!

Min bajs o kiss fabrik rör ju runt som bara den i boxen, helt omöjlig!

Jag vet t o m hästar som inte kissar inne över natten, om alla rutiner fungerar (står de inne fem timmar mer än vanligt kissar de självklart).

Våra brukar bli rumsrena efter några veckor hos oss. Låter man bli att vända runt hela boxen utan lägger tillbaka halm/strö där man tog det (efter att tagit ut det skitiga/skiten) har de hittills visat sig lägga högarna på samma ställe hela tiden.

Fullblodet gör också detta, men är det spring på gården rör han runt i det genom ständiga vändningar, så då ser där ändå ut som kriget...

Drar era duktiga hästar sig till kanten ute när de ska uträtta sina behov också?;D

De har en eller två hörnor i hagen, och bajsar bara där.

(självklart har de fler hörnor, men använder två som toalett)

Jag fick tipset av en vän att man kan ta en liten skithög från den häst som är högst i rang i stallet och lägga in i "slarvpellens" rengjorda box. Jag testade på min häst som rör runt och skiter lite varstans i boxen. Då gjorde hon bara i det hörnet där jag lagt högen.
Kan inte svara på om det fungerar ute i sommarhagen, men det är värt ett försök inne i alla fall :)

smart tack :))

Och ni andra: Jag vet att hästar måste få skita var dem vill men man kan ju alltid försöka? :) inte i hagen kanske men i boxen..

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske skulle prova det på min grävmaskin också:D Så slipper jag mocka överdrivet länge ;)

Kom på att min pålle är högst i rang :P tror ni det funkar med näst högst? :idea:

Det tror jag nog. Då tänker nog polle: vad f*n gör h*n skit här i min box?:confused: Bäst jag bajsar massor här så jag blir högst igen, mohahaha!:devil:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud