Hästens namn: Cerise de la Croue (aka Eden)
Ålder/ras/stam: 9 år, fransk import med okänd härstamning
Hur länge har du haft den: Oktober 2020
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Tränar grunderna än så länge. Innan jag köpte henne hade hon mest gått som packhäst och var inte särskilt mycket riden. Hon kunde skritt, trav och galopp (galopp framförallt ute). Vi har ridit lektion en gång i veckan sedan januari, men det är fortfarande fokus på väldigt grundläggande saker. Framförallt galopp är hennes svaghet just nu, så det är extra fokus på att ut i skogen och galoppera, galoppfattningar etc.
Vad har du för mål med hästen: Inom dressyr är väl målet att vi i framtiden ska kunna tävla i lätt klass. Sedan har jag även mål i andra grenar, det hade varit kul att kunna prova på låg klass hoppning, hoppa terräng, enkel distans, jag hade velat köra in henne, och så vidare
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: För några år sedan var jag tvungen att avliva nordsvensken jag hade tidigare, och jag ville då köpa en yngre, mer outbildad häst - jag köpte då en 3-årig basjkir. Men under inridningen hände något som absolut inte fick ske - min tränare kollade sadelgjorden innan jag skulle hoppa upp, men den måste trots det ha varit för löst spänd så sadeln började snurra, hästen fick panik, jag åkte av och hästen skenade runt med sadeln under magen. Jag skickade iväg hästen till en inridare för att säkerställa att inget mer skulle hända, men när jag fick hem henne så hade jag blivit rädd för just henne och blev väldigt spänd vid ridningen - vilket gjorde henne spänd. Vilket inte försvann. Så efter någon avramling til, som kom av att hon blev spänd av att jag blev spänd, kom jag fram till att det inte funkade och jag skickade tillbaka henne till inridaren för försäljning. Hon gick bra med andra ryttare och jag var inte spänd när jag red andra hästar. När jag sedan letade efter en ny häst letade jag efter äldre, mer erfarna hästar men så kom annonsen på Eden upp - kön, storlek, hur hon är byggd, ålder och pris passade bra med det jag ville ha, och enligt beskrivningen lät det som om hon kunde passa mig perfekt även om hon inte var superutbildad. Jag åkte och provred henne dagen efter, och trivdes jättebra med henne och kände mig trygg på henne. Nu lite mer än ett halvår senare är jag fortfarande supernöjd med mitt köp