Hästpratare

R

Roccopower

Jag har alltid varit MYCKET skeptisk till folk som anser att dem kan tala med djur. Men vi har en bekant som är synsk och håller på med lite allt möjlig. Och det är verkligen på riktigt. Hon har börjat inrikta sig mer och mer på hästar nu och har varit hos några olika och frågade om hon fick komma till oss för att utforska mer. Vi tänkte att det kan ju inte skada hästarna på något vis så varför inte testa!

Jag kan säga att jag är i chocktillstånd. Jag vet nte vad jag ska tro! Det var så mycket som stämde. Ingnting hon sa var en omöjlighet och jag fick svar på många frågor om mina hästars beteende osv.
Det blev en väldigt känslosam dag av mycket tårar men även skratt.

jag kan även tillägga att hon inte visste någonting om hästarna sen tidigare. Och hon sa saker som hon inte kan ha en aning om annars..

Som sagt, jag vet inte vad jag ska tro.

Är det någon som har egna erfarenheter om det här?
Berätta gärna! Har ni ändrat uppfattningen eller har det hjälpt er på något vis?

Sv: Hästpratare

Det enda jag vet är att personer som verkligen kan se och känna behöver inga hjälpmedel som t.ex. pendlar och annat. Vet man så vet man, punkt slut.

En sak som man ska akta sig för är att bli känslomässigt engagerad utan eftertanke. Om man tittar på t.ex. det där TV-programmet "Mannen som talar med andar" så märker man snart att han stället tio frågor i snabb följd och bara en eller två stämmer. "Du har en bror som heter James? Du har en morbror som heter James? Du har en son som heter James? Någon i din familj heter James? Någon i din vänskapskrets heter James? Jaha, du har en arbetskamrat som heter James!" :grin: Det är så fånigt så man smäller av... Och personen som har en arbetskamrat som heter James börjar gråta och säger "Hur visste du det? Det kunde du ju omöjligt veta!" Ja, för det är ju inte så att om James inte hade funnits så hade "mannen som talar med andar" istället sagt; "Inte James, John? Johnny? Du känner nån som heter Johnny? Du har någon i din familj som heter Johnny? Jag får bara namnet Johnny... Jaså, din man heter Josh? Ja, men där har vi det!"

Så var kritisk. Visa inte i ditt kroppspråk eller med dina ord vad du tänker och hur du uppfattar personen som påstår sig kunna prata med andar, hästar, hundar, vandrande pinnar, whatever. Säg bara "Jaha?" och var likgiltig tills personen är klar med sin analys. DÅ kan du börja berätta vad som stämmer och inte, men ge inte personen några ledtrådar innan han eller hon har kommit till en slutsats. Man kan nämligen läsa otroligt mycket i en persons ögon, mungipor, ansiktsryckningar, händer, stående position etc. Så är man tveksam till om personen verkligen kan läsa ens häst så ska man inte ge bort någonting utan låta personen komma med påståenden helt själv, utan hjälp.

Att du, Roccopower, anser att din hästpratare är på riktigt är ju jättekul! Grattis! Men det finns många som "rider på vågen" därute, och som inte kan ett skvatt om hur man läser djur, de kan bara läsa dess ägare och utgår ifrån det tills det låter som att de har hittat djurets djupaste hemligheter.

Det finns ett par låånga trådar om hästprateri som är ganska färska.
I korthet består dessa av 2 läger som försöker argumentera mot varandra - de som tror och de som inte tror (eller snarare - de som inte tror försöker argumentera emot och de som tror berättar om sina erfarenheter...).

Personligen tror jag inte ett skvatt på att människor kan kommunicera telepatiskt med djur. Det faller på sin egen orimlighet. Har man någotsånär grundläggande kunskaper i hur en häst fungerar och hur en människa fungerar, så borde man inse att det inte är möjligt. Men önskan är så stark, så stark..

Hej, jag har en unghäst från holland dom som hade han innan mig sa att han blivit misshandlad och de har han,, för han har ett konstigt beteende men jag vill gärna veta vad som hänt tycker ni jag ska ta en hästpratare till honom, ? jag mår verkligen dåligt av att se när han blir så skrämd och vet jag vad som hänt så går de ju förhindra hans panikattacker

KL

En kompis till mig har en häst som är jättesvår att lasta. På en tävling hade de stått i över en timma och försökt lasta henne. Då kom en gammal dam förbi och frågade om de hade problem. Sedan la hon handen en bit OVANFÖR hästens kors, höll den där en stund. Sen sa hon 'nu går hon in'. Och hästen gick rakt på.

Det gav mig gåshud kan jag säga.

Min mamma säger att jag kan prata med hästar. Men jag vet inte riktigt. Mamma har varit sån djurpratare och åkt runt och hjälpt andra. Men sedan lade hon av och "låste" den förmågan.

Jag vill gärna kunna prata med djur. :) Och jag vet hur man gör. Det är väldigt lätt, men ändå inte. Det enda man måste tänka på är att vara öppen och ta emot det man får i tankarna.

Här kommer några exempel till varför min mamma säger att jag kan prata med hästar. När mamma skulle leda hästen till hagen så vägrade hon gå. Så mamma fick stå och dra och dra medans jag tittade på och plötsligt fick jag i huvudet att Tösen (hästen) ville inte bli dragen. Ska man leda Tösen ska man gå bredvid henne och kela med henne. Och jag sade det till mamma och det funkade. Jag tycker det är helt knäppt, jag menar, det är väl något som vem som hellst hade kunnat komma på? Men ändå så säger mamma att det är Tösen som säger det.

Och en gång i hagen när jag skulle hämta Tösen så bufflade hon till mig med rumpan. Det är så att i det stallet finns det bara två hästar och dom går i två hagar bredvid varandra för att Tösen blir bossig när dom två är tillsamans och då kan man inte ta ut dom ur hagen. Så dom går i varsin hage. Och dom är som bästa bästa kompisar. :) Men när jag kom tillbaka till mamma som stod där borta och undrade vad som hänt så sade jag direkt: Någon måste ta ut Pridan! Och vi testade att mamma tog pridan och ledde mot utgången och då kom tösen glatt och jag gick in i stallet med Tösen och mamma stannade med Pridan i hagen så att vi lurade Tösen. men ändåå! Dom är ju fästa vid varandra så det var väl inte så svårt att komma på?!

Men ingen annan kom på det. Så ibland undrar man jue. Hur som hellst så vet jag till 100% att jag har gjort det en gång. Och det var när jag hade min kanin. Då tänkte jag att varför kan inte Rosie (kaninen) komma och puffa på mig med nosen eller nåt så att hon visar att hon vill bli klappad?! Så jag Sade det högt för henne vad jag ville att hon skulle göra. Jag tänkte det så hårt jag kunde och försökte "skicka" tankarna till Rosie. Och dagen där på när jag släppte ut henne så kom hon och buffade mig på benet med nosen! :eek: Och så gjorde hon hela tiden ända tills jag klappade henne. :love:

Tja det var väl lite. Och det betyder att jag tror fullständigt på det. xD Har växt upp med det då min mamma kunde prata med djuren, mammas kompisa som ibland kommer hit och sover över (hon bor i norra sverige) plus att en tjej i stallet som har hand om hästarna nör jag och Frida inte har det kan oxå göra det.. X] Så jag är van vid det och vet att det fungerar.

Naj men tjenare vad långt inlägg!!!!! :O:O

Jag har haft hästpratare hos min häst en gång och det var ett spännande möte...

Jag ångrar lite att vi talade om hästen före(man skulle ställa 20 frågor till hästen som vi gick igenom före), för det gjorde att jag tycker att hon sa saker som snarare lät som hennes egna slutsatser baserat på det jag sagt om min hästs historia... Saker som faktiskt blev lite fåniga.

Men det som verkligen var intressant var hur min häst betedde sig under "samtalet". Hon är inte särskilt kelig av sig, men stod i 1/2 timme med huvudet i mitt knä (vi var inne i boxen). Det kändes verkligen som om hon koncentrerade sig! Vid ett tillfälle rykte hon bort huvudet och gick iväg och såg mycket besvärad ut. Det förklarade hästprataren med att det var då hon frågade om hennes rygg.

Så här efteråt vet jag inte vad jag ska tro. Fick väl inte direkt hjälp med något, men det var mycket intressant att se hennes kroppsspråk. Det var helt klart något som hände.

Personligen tror jag inte ett skvatt på att människor kan kommunicera telepatiskt med djur. Det faller på sin egen orimlighet. Har man någotsånär grundläggande kunskaper i hur en häst fungerar och hur en människa fungerar, så borde man inse att det inte är möjligt. Men önskan är så stark, så stark..

varför faller det på sin egen orimlighet??

Det går aldeles utmärkt att tala med djuren, och varandra telepatiskt. Men det är svårt att släppa alla tvivel som sätter spärrar ivägen!

Finns hur många exempel som helst. men omöjligt att argumentera för det hela. För mig räcker upplevelsen av att ha kommit saker och ting i livet mer på djupet.
Tvivlen minskar och allt får en allt mer tydlig mening.
Det som tidigare kändes som slump, otur, djävulskap och bara onödig tragik, kan faktiskt få en mening och bli till något positivt då man får inblick i det där djupare skiktet. Meningen med livet eller nåt!

Det är en konst att kunna skilja sina egna tankar från andras, skingra sina egna täta tankemattor.
kanske därför de mest intellektuella och bevissökande noggrant tänkande människorna sällan lyckas på en gång, och därför får vatten på sin kvarn om att sådant här inte existerar!?

är man en känslomänniska och dessutom lär sig släppa egot, tvivlen och de egna tankarna en stund, så är man en god bit på väg att lyckas.
Man krymper som ego och individ och får reda på saker på djupet, inte genom forskningsrapporter eller argumenterande. Man bara inser... och inser hur liten man är, men samtidigt hur viktig alla är, och man blir mer o mer inställd på att göra "rätt" i alla situationer. Rätt mot sig själv, och andra.
Hästarna vet ofta vad det rätta är! bara att lyssna!

En bekant till våran familj har en häst hon tävlar med.
Hästen började krångla mycket och ville ingenting i ridningen och verkade allmänt nere och slö. Dem kollade igenom hästen på klinik osv men hittade inget fel. Till slut tog dem dit en kvinna som sägs kunna "tala med hästar".
Och kvinnan sa att hästen kände en stor sorg och saknad.

Och det stämde, hästens hagkompis ( en shetlandsponny ) hade då avlivats pga ålder några veckor innan. Och dem hade gått tillsammans många år dessa hästar och var verkligen bästakompisar.
Så hästen saknade sin bästa kompis helt enkelt.

Och ägaren hade inte sagt någonting till kvinnan om att hans hagkompis hade tagits bort.. så enligt kvinnan berättade hästen det för henne. ;)

Vi köpte en häst som haft hästpratare ute.

Enl papprena hade hästen sagt till henne att han kände sej som Zübeyde i Robinson. :rofl:

Jo han tittade säkert mycket på TV och hade säkert en känsla för hur människor känner sej. :devil:

Om hästen gick ensam så är det en ganska självklar grej att säga.
Säkerligen fanns det rester i stallet efter den lille också så det ser den vana.
En van hästmänniska hade sagt samma sak utan att kunna prata med hästar.
Tyvärr tar sej sällan kliniker och vet sej tid att snacka vanligt hästförnuft med hästfolk idag. :grin:

Hej, jag har en unghäst från holland dom som hade han innan mig sa att han blivit misshandlad och de har han,, för han har ett konstigt beteende men jag vill gärna veta vad som hänt tycker ni jag ska ta en hästpratare till honom, ? jag mår verkligen dåligt av att se när han blir så skrämd och vet jag vad som hänt så går de ju förhindra hans panikattacker

Hitta en riktigt duktig och pröva! Men som sagt, berätta inget för henne innan.

Om hästen gick ensam så är det en ganska självklar grej att säga.
Säkerligen fanns det rester i stallet efter den lille också så det ser den vana.
En van hästmänniska hade sagt samma sak utan att kunna prata med hästar.
Tyvärr tar sej sällan kliniker och vet sej tid att snacka vanligt hästförnuft med hästfolk idag. :grin:

Hästen gick ej ensam utan går också med andra hästar.
Och vet att dem använde ponnyn enbart till sällskap så tror inte att dem hade några grejer till den + att dem gick direkt ut till hagen till hästen, var alltså inte i något stall.

Så även en van hästmänniska skulle gå direkt ut i hästhagen till hästen utan att veta något om ponnyn som hade tagits bort och säga att hästen känner stor sorg & saknad ???

Säger inte att det ÄR så att hästen " berättade " det för kvinnan, eller att jag tror särskillt mycket på sånt.
Men man tycker ju att det är lite wierd eftersom hon inte visste någonting om den lilla ponnyn.

varför faller det på sin egen orimlighet??

Det går aldeles utmärkt att tala med djuren, och varandra telepatiskt. Men det är svårt att släppa alla tvivel som sätter spärrar ivägen!

Finns hur många exempel som helst. men omöjligt att argumentera för det hela. För mig räcker upplevelsen av att ha kommit saker och ting i livet mer på djupet.
Tvivlen minskar och allt får en allt mer tydlig mening.
Det som tidigare kändes som slump, otur, djävulskap och bara onödig tragik, kan faktiskt få en mening och bli till något positivt då man får inblick i det där djupare skiktet. Meningen med livet eller nåt!

Det är en konst att kunna skilja sina egna tankar från andras, skingra sina egna täta tankemattor.
kanske därför de mest intellektuella och bevissökande noggrant tänkande människorna sällan lyckas på en gång, och därför får vatten på sin kvarn om att sådant här inte existerar!?

är man en känslomänniska och dessutom lär sig släppa egot, tvivlen och de egna tankarna en stund, så är man en god bit på väg att lyckas.
Man krymper som ego och individ och får reda på saker på djupet, inte genom forskningsrapporter eller argumenterande. Man bara inser... och inser hur liten man är, men samtidigt hur viktig alla är, och man blir mer o mer inställd på att göra "rätt" i alla situationer. Rätt mot sig själv, och andra.
Hästarna vet ofta vad det rätta är! bara att lyssna!

Det faller på sin egen orimlighet för att hästen är en häst och människan en människa. Med allt vad det innebär.

Vi kan lära oss att kommunicera med varandra - absolut - men det jag vänder mig emot är att det sker genom telepati.

Det andra du skriver tänker jag inte närmare kommentera (eftersom det inte hör till saken) - mer än med att ett vetenskapligt synsätt inte innebär avsaknad av känslor (vilket verkar vara en vanlig missuppfattning :crazy:). Men det är viktigt att kunna skilja på verklighet/sanning och känslor.

Senast ändrad:

Jag har inga erfarenheter av just hästpratare, men däremot av en equiterapeut som var grymt duktig på att läsa av min häst. Hon "pratade" inte med hästen eller sa konstiga saker utan bara sånt som verkligen stämde, men eftersom hon var där av en annan anledning så svarade ju jag på hennes frågor och liknande.

Tyckte ändå att det var häftigt att en människa kan vara så duktig på hästar att den kan, först gången den träffar hästen, komma med såna "uppenbarelser" och verkligen se till hästen som en individ och se dess problem.

Det är faktiskt inte alls nödvändigt att få veta exakt vad som hänt honom. Hänt är hänt, nu är nu. Han behöver bara känna sig trygg med dig, och det är det ni behöver jobba på.
Hitta en bra NH-tränare så ska du se :idea:

Jag har varit med om skumma saker med hästarna i mitt stall.
En häst fick jag en tanke om att hon hade huvudvärk,frågade en veterinär om det kunde stämma.
Ett halvår senare tog vi hem hästpratare ,mest för skojs skull.
Vi sa bara vad hästarna hette inget annat.Pratarna skrev ner vad hästarna förmedlade,och just huvudvärkshästen hade sagt att den hade huvudvärk ibland.
Min egen häst hade pratat om islänningen med halsen,den hästen var hennes gamla hagkompis som slog upp ett sår stort som en gammal LP-skiva ,man kunde köra ner hela knytnäven i hålet(urk).
Pratarna kunde knappast veta detta som var på annan ort för mer än 10 år sedan,så där fick man ju nåt att fundera på:)
Äh! huvudsaken det inte skadar nån så kan folk få ha lite kul,för det var det:)

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar