Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Då är väl detta också ett fall med en djurtolkare bakom eller, om du nu säger att de flesta fallen är en djurtolkare bakom eller???

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=487651

Det finns väl ingen som har påstått att vanvård av hästar mest består av att djurtolkar varit inblandade? Det som sägs att vi flera fall har hästar fått lida i onödan för att människor tagit ut och trott på en djurtolk istället för att ta ut veterinär.

I inlägg #313 och #314 tolkar jag det som de tycker att det är vanligare att djurtolkare varit inblandad i vanvård av hästar än vanvård utan djurtolkare som varit inblandad.

Tyvärr kan man inte lita på veterinärer heller alltid =(

Alltså, om en häst är SJUK så ringer man veterinär, inte djurtolk, den ringer man när man vill veta andra saker som inte är direkt sjukdomsrelaterade. Gör man det tvärtom så är man en dålig hästägare. En bra djurtolk säger också åt ägaren i såna fall att ringa en veterinär, eller snarare-en bra hästmänniska.
Om en djurtolk tas ut till djuret istället för en veterinär, då är det ÄGAREN som är en idiot, inte tolken. Det är ÄGARENS ansvar att ge sitt djur rätt vård.

Det kan diskuteras ibland. Har själv haft en häst på ett stor djursjukhus i Skåne där de hade min häst till försökskanin för de hittade inte felet på henne.
Till slut var hon bara skinn och ben kvar :cry:

Jag förstår inte riktigt den här diskussionen, djurtolkar har INGENTING med veterinärer att göra. Om man vill ge alternativmedicin vid enklare sjukdomar ringer man väl en alternativ medicinare typ homeopat/kinesolog etc, inte en djurtolk? Man kan säkert köra ett samarbete mellan flera vilket jag har sett som gett bra resultat, men om en häst är så sjuk att den står på klinik och nästan dör på kuppen så kan knappast en djurtolk göra något.

Sambandet är väl ganska uppenbart?! Okunniga häst ägare tycker att något är fel på sin häst, tar ut en hästpratare som ger helt fel upplysningar, hästen får lida. Istället för att hästägaren tog ut en veterinär från första början. Tyvärr händer detta allt för ofta. Det är nog det som är anledningen till detta motstånd mot hästpratare. Om det bara vore att dom lurade av folk pengar så skulle inte jag bry mig, men hästar blir lidande.

MVH Russin8

Men då är det som sagt inte djurtolkens fel, utan hästägarens, återigen. En bra djurmänniska och tolk hade ju såklart påpekat att hästen behövde veterinärvård i ett sånt här fall, och ärligt talat så tror jag inte fenomenet är så vanligt ändå. Jag har bara hört talas om ett fall där det gick riktigt illa och det är fallet "pinnen".

Det var väl inte det som var frågan. Någon skrev att man kunde lite på veterinärer men det kunde man inte i dett läget... Eller hur

Veterinärer är inga gudar som har svar på allt, men dom har nog väldigt mycket mer svar än vad en hästpratare har... för dom gissar ju bara. Veterinärer har ju utbildat sig i över 5 år, och mig veterligen finns det ingen utbildning för hästpratare...

Veterinärer är inga gudar som har svar på allt, men dom har nog väldigt mycket mer svar än vad en hästpratare har... för dom gissar ju bara. Veterinärer har ju utbildat sig i över 5 år, och mig veterligen finns det ingen utbildning för hästpratare...

Men har de inte svar på vad felet är så ska de väl se till att djuret inte är en försökskanin :mad:
De gav sig inte utan skulle ha reda på vad felet var men som jag skrev innan så hittade de inget förrän på obduktionen. Jag tycker själv de skulle avlivat henne tidigare och jag vet inte hur många gånger jag bad att de skulle göra det för hon mådde inte bra...

Men har de inte svar på vad felet är så ska de väl se till att djuret inte är en försökskanin :mad:
De gav sig inte utan skulle ha reda på vad felet var men som jag skrev innan så hittade de inget förrän på obduktionen. Jag tycker själv de skulle avlivat henne tidigare och jag vet inte hur många gånger jag bad att de skulle göra det för hon mådde inte bra...

Du som ägare har väl bestämmande rätt över din häst, bara att säga ifrån och avliva när man tycker att det räcker... förstår inte problemet?

Du som ägare har väl bestämmande rätt över din häst, bara att säga ifrån och avliva när man tycker att det räcker... förstår inte problemet?

När jag bad de avliva henne så ville de försöka lite till, de lyssnade inte ens på vad jag sa. Det enda svar jag fick var att de ville försöka lite till :cry:

Nu tror jag du att ljuger för fullt. Var skulle detta ha skett? Vill ägaren avliva görs detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 928
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V