Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag kan ge ett exempel till att börja med.
Min kompis nya häst fungerar bra att rida fram tills man ska ta upp henne i pass och gör en viss rörelse/förhållning. Då exploderar hästen och kastar av/springer hem. Hästen är livrädd för longerlina. Vi vet inget om vad som hänt hästen men misstänker direkt ryggont.Hästen är nyss hemkommen hit från norra sverige,detta är bohuslän. Åker med hästen till Emelie. Ställer in den i en box när hon inte är där. Hon kommer in i stallet. Sätter sig på golvet framför boxen utan att gå in till hästen, hon har inte heller sett hästen röra sig. Vi berättar hästens namn och ålder. Hon skriver en stund i sina papper och ber oss sen ta ut hästen i gången för hon har ont i ryggen och hon vill känna på henne. Hon känner ett problem i ländryggen och masserar/ger akupunktur samt ordinerar promenader i viss terräng med vissa rörelser. Hon kan även se att hästen vid ett tillfälle fastnat i en lina vid longering eller tömkörning och skadat sig samt att någon tung stor ryttare varit väldigt hårdhänt med henne. Detta kan hon omöjligt fått höra någonstans. Efter massor av forskande under längre tid får vi veta att hästen fastnat i en longerlina på island under inridningen samt att en tidigare ägare var överviktig och ganska elak mot hästarna. En ET konstaterar att hästen har ont i ländryggen. liknande historier har jag massor av exempel på. Jag kan inte ge vetenskapliga bevis, men detta räcker för mig. De behandlingar hon föreslår/ger fungerar och i de allra flesta fall får man en lycklig och frisk häst i slutändan. Det är allt som betyder något för mig.

Då lever nog både du och Miss i en drömvärld.
Läser om misshandlade hästar ett antal gåner i veckan men hur ofta läser man om hästar som blivit "behandlade" av djurtolkare, jo någon enstaka gång... MEN folk kommer bara ihåg dessa fallen

Undrar vem som drömmer....

Vanvårdade hästar saknar vetvård, hovvård, foder etc etc, de är inte vanvårdade beroende på att de inte fått lätta sitt hjärta hos en "hästpratare"

Kinesologi:
Behandlingar:
Behandlingstekniker som används är bland andra manuell terapi, massagetekniker, strukturella mobiliseringar, mental och emotionell stresshantering, avslappningstekniker, näringsterapi och nutritionsmedicin, akupressur och akupunktur.

Självklart får du tro detta eller ha det som bevis för dig om du vill. Men det är inget som håller. Det som gäller är vetenskapliga bevis om man ska påstå att saker o ting fungerar.

KL
inte läst tråden men nej jag tror inte på hästpratare.

enda jag hört om var när en tjej köpte en ponny från ridskolan jag red på.
några veckor senare skrev hon på bilddagboken att de minsann hade haft ut en hästpratare till ponnyn som talat om att han hade blivit inriden av en alldeles för stor ryttare och därför hade ont i ryggen men att han aldrig hade haft det så bra som hon den nya ägaren.

nåt i den stilen.

felet var att tjejjen som red in D-ponnyn var (är) 155cm lång och väger 38kg...

:angel: :rofl:

Fast jag håller inte riktigt med dig om att endast vetenskapliga bevis gäller. Får man så många bevis framför näsan liknande det jag tidigare berättade så tycker i alla fall jag att det räcker. Men vetenskapen är också en "tro" eller "religion" på sitt sätt. Och du tror på den. Jag tror hellre på bevis jag FÖRSTÅR och faktiskt kan SE själv.

Fast jag håller inte riktigt med dig om att endast vetenskapliga bevis gäller. Får man så många bevis framför näsan liknande det jag tidigare berättade så tycker i alla fall jag att det räcker. Men vetenskapen är också en "tro" eller "religion" på sitt sätt. Och du tror på den. Jag tror hellre på bevis jag FÖRSTÅR och faktiskt kan SE själv.

Nä det är ju juste det som är skillnaden.....det är ingen tro

Jag kan inte se atomer men jag vet att de finns ändå

Varför skulle det vara skitsnack? Visst, man kommunicerar med hästar med kroppspråk också men varför skulle det vara helt omöjligt att det finns människor som har förmågan att "prata" med hästar? Då menar ja nu int att man viska ngt i örat och hästen svarar tillbaka ;)
Utan att det hela går med bilder sinsimellan häst och människa och på det sättet "pratar" dom. Visst det kommer allti finnas dom oseriösa som försöker lura hästägare...

Men det här är samma sak om man tror på spöken/andar och övernaturliga väsen eller int, lär ju alltid vara så att människor kommer att ha olika åsikter om allt.:)

Jag kan inte förklara det, jag vet bara att så många gånger kan man inte gissa. Så på något sätt vet hon saker som vetenskapen inte kan bevisa, och så är det bara. Det finns trots allt massor av saker som vetenskapen inte kan bevisa,men som fungerar. Ni behöver inte alls anlita någon sån här person om ni inte vill det, men jag har valt att göra det i vissa fall och det har förbättrat oändligt för både djuren och mig. Det kan ju knappast var något negativt.

Det handlar ju om vad hästar kan förmedla. Hästar vet inte om denna information som dessa seriösa hästtolkare förmedlar!!! Om hästar hade den medvetenheten som vissa påstår så skulle man ju inte behöva ha staket, hästarna vet ju själva vad som gäller!! Hästar skulle aldrig hoppa över bommen i transporten för det borde dom veta är farligt, dom skulle aldrig skygga för något eftersom dom kan dom identifiera både föremål och människorför så då kan ju ingenting vara läskigt. Dom kan redogöra för sin barndom, människors vikt, omständigheter kring hantering och allt annat som vi kan se så jag förstår inte ens varför vi ska ha grimma på dom när vi går till hagen?? Vi som kan hästar vet hur dom fungerar och därför kan vi kommunicera med dom på ett för hästen begripligt sätt. Hästar är hästar och har ingen aning om vilka sjukdomar dom har eller vilka släktförhållande dom har eller när dom blev avvanda från sin mamman (det kan människor heller inte veta om dom inte fråga sin mamma). Att tro att hästar har denna insikt är att idiotförklara sig själv. Att det finns "seriösa" hästtolkare tvivlar jag inte ett ögonblick på, det är hästarnas förmåga jag vet är ypperligt begränsad.

Du måste ju förstå att kommunikationen inte kommer genom ord. En känsla eller en bild förmedlas till tolken som sen i sin tur måste förmedla detta vidare på "mänskligt" sätt. Våra hjärnor fungerar så, vi förklarar på mänskligt sätt. Det är svårt att försöka förklara detta för någon som inte är särskilt mottaglig. Du och jag är ju liksom som natt och dag när det gäller hästar och hästhållning.. Naturligtvis kan hästar känna vart dom har ont och att dom inte mår bra..

Senast ändrad:

Vad har den artikeln med djurpratare att gör???

Enligt vissa här så är tydligen de vanligaste fallen av vanvård av hästar så är det en djurtolkare bakom så då är det väl det bakom detta fallet också;)
Det är kanske en djurtolkare som sagt att hästen vill bli behandlad på detta viset :grin:

''Hästar tänker dessutom inte i ord som vi eller ens i närheten av vad vi gör''

Det hade varit ganska knäppt om hästen tänkte i ord, men jag tror dom flesta djur kan kommunucera med varandra, inte bara genom kropps-språk och ljud utan också genom bilder och känslor. Jag själv är iallafall känslig för tankar från mina djur. Vid flera tillfällen när min häst har skaddat sig eller vart extremt stressad har jag också blivit orolig och stressad, jag bara vet att det är något fel med min häst, även på flera kilometers avstånd. En gång var min häst bara några få timmar från att dö, han var otroligt stressad trots flera doser med lugnande, över 10 kilometer därifrån, satt jag med en hemsk magkänsla, tårar i ögonen och bara visste att det hade hänt nåt med min pojke. Min ponny har också vid flera tillfällen 'berättat' för mig när vi arbetat i paddocken och sett dom andra hästarna i sommarhagen att han också skulle vilja stå där, med en bedjande blick kollar han på mig som om han sagt ''snäääälla'' och bilden en svag bild i mitt huvud dyker upp på en betande häst tillsammans med sin flock.

Jag tror att det säkert finns massor med fuskare som bara vill ha pengar och som inte kan ett dugg om att 'prata med hästar' men jag tror även att det är möjligt att det finns flera som är skickliga och har en förmåga att lyssna och berätta med känslor och bilder tillsammans med djur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 928
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar