Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Vilket trams, inte ens homeopaterna själva med egen forsking kan ju påvisa hållbara resultat. Så fort testerna utsätts för granskning så faller resutatnivån. Homeopaterna har massor av pengar tack vare att det finns så många som köper utlovade bedyrelser om dessa fantastiska behandlingar utan att kräva bevis på att det faktiskt fungerar. Att skylla på läkemedelsindustrin för att man inte kan bevisa påstådd effekt av homeopati är ju löjligt.

Du får nog läsa en gång till vad jag skrivit.

Dels har jag berättat om hur läkemedelsindustrin fungerar och varför forskning bara görs om saker som de kan ta patent på och därmed tjäna pengar på.

Dels har jag skrivit att homeopati går det inte att göra vetenskapliga undersökningar på eftersom individer med samma symptom behandlas med olika medel beroende på deras konstitution och symptom. Ska man standardisera behandlingen (som man gör i vetenskapliga undersökningar) så faller hela idén med klassisk homeopati.

Om något fungerar så går det att bevisa vetenskapligt.

Det är inte alla saker som går att bevisa vetenskapligt, eller finns ett intresse av att bevisa vetenskapligt. Det är det som är min point med inläggget.

En annan point är att det finns mycket som inte går att förklara vetenskapligt men ändå används "vetenskapligt", t ex matematikens lagar. Det finns också saker som på senare år upptäckt, och som inte är införlivat i vår västerländska syn på världen. När det gäller de allra minsta partiklarna som vår värld är uppbyggd av.

Problemet med allt som inte är "vedertaget" är att det finns utrymme för oseriösa personer att starta lukrativa affärer. Därför tycker jag att det borde vara som i resten av Europa, att läkare och sjuksköterskor mfl som är vidareutbildade inom andra områden borde få lov att använda sina kunskaper även i Sverige. Jag känner t ex en sjuksköterska som har utbildat sig inom bl a akupunktur. I Sverige får hon endast lov att använda det i smärtstillande syfte, fast det har en betydligt vidare användning i både Europa och USA.

Jag anser inte att vi har en bättre och mer utvecklad sjukvård i Sverige än i dessa länder, tvärtom!

Nu är det OT igen. Men jag blir så trött på att höra att vetenskapen är någon sorts objektiv sanning, när den är minst lika styrd av pengar som resten av samhället. Skillnaden är bara att det inte är lika uppenbart för de som inte är insatta. Och att bolag och andra med stora ekonomiska resurser har möjlighet att hindra och styra utvecklingen åt det håll som tjänar deras syften bäst.

Om man nu reagerar olika på samma symptom så är det ju om möjligt en ännu osäkrare behandlig. Hur bedömer man hur någon ska reagera på en medicin om den inte har samma effekt på människor? Det låter livsfarligt. Som tur är så verkar det inte ha någon större effekt öht vilket antagligen är orsaken till att det anses ofarligt att använda homeopatika, bortsätt från det stora hålet i plånboken förstås.

Det finns ingen anledning att sluta att göra saker och ting som fungerar, bara för att det inte finns vetenskaplig forskning om det. Det finns mycket i världen som inte går att förklara.

Vilket är drivkraften bakom all vetenskaplig forskning. Då menar jag inte bara naturvetenskaplig, utan inom alla områden. Hästpratande anser jag ligga inom psykologi och betenedevetenskap.

Och läkemedelsindustrin är en verklig mångmiljardindustri som har mycket större inflytande och påverkan än de flesta har en blekaste aning om.

Sant. Men vad har det med saken att göra? Homeopat- och annan sk alternativ medicin är också en mångmiljardindustri med stort inflytande.

Dessutom har det inte med hästpratande att göra, utom att de som är "öppnensinnade" ofta tar hela det alternativa paketet. Vill du diskutera homeopatins fördelar och läkemedelsindustrins ondska kan du prova här: http://www.vof.se/forum/

Fast det vill du inte. Där är fullt av inskränkta naturvetare som kräver bevis. :devil:

Jag tror helt klart på hästpratare! Enligt mig är det en vetenskap i samma kategori som tänkandet, ingen kan bevisa att jag t ex tänker på en grön äng när jag gör det men själv är jag ju fullt medveten om att jag gör det
Dessutom räcket det som bevis för mig att en person med enbart ett foto på min ponny, som hon aldrig mött irl, kunde berätta att en fjording var dess bästa vän och att ponnyn var bortrest just då. Men ingen hade sagt ngt alls till henne om att ponnyn delade hage med just en fjording och att hon var i strängnäs på betäckning!

KL Vi kanske skulle införa "alternativarnas" metoder inom vanlig forskning? I stället för att lägga ner år på forskning skulle man kunna lita på drömmar, infall och på vad någon skrivit för 200 år sedan, innan man ens kände till bakterier?

Visst kände man till mikroorganismer innan dess:

"På fuktiga ställen växa mycket små djur, som man inte kan iakttaga med ögat; de komma med luften genom mun och näsa in i kroppen, där de framkalla svåra sjukdomar."

Marcus Terentius Varro 116-27 F.Kr.

Förstår dock din poäng ... men tänk ändå att man kunde ha vetskap om att något sådant existerade innan man fick vetenskapliga bevis på det långt senare. Värt att fundera över.

Jag tyder ditt svar att du inte kan bevisa att hästprateri fungerar utan du tror på att det fungerar. Mankan tro på väldigt mycket här i livet utan att det är sant.

Inte ens matematik (som ju anses som ett "objektivt" och "vetenskapligt" ämne) har en teori som är vetenskapligt hållbar.

Här visar du hur djup din okunskap är, mattematiken har i allra högsta grad mängder av teorier som är vetenskapligt hållbara och sedan finns det ett gäng som inte hittills kunnat bevisas. Det som vi kallar matematik i dagligt tal som folk läser i skolan (åtminstone upp till gymnasienivå) eller tillämpar när de ska räkna ut hur mycket grus det behövs på ridbanan eller hur mycket hö som ska köpas in har till åtminstone 99,99% hållbara teorier.

Det är inte alla saker som går att bevisa vetenskapligt, eller finns ett intresse av att bevisa vetenskapligt. Det är det som är min point med inläggget.
Alldeles riktigt. Men verkningar av exempelvis homeopatiska behandlingar eller djurpratande hör till de områden som helt klart går att forska på. Dina invändningar om att det inte går vör man använder olika medicin till olika åkommor är bull-shit. Givetvis kan man mäta resultatet här också. Behandla 1000 personer som har förkylning med homeopati (obs ej örtmedicin) och 100 med verkningslöst medel. Alla 2000 blir undersökta av homeopater och homeopaten (homeopaterna) får inte veta vem som ingår i vilken grupp.

För att bevisa att en metod är verksam behöver man faktiskt inte ge samma medicin.

Problemet med allt som inte är "vedertaget" är att det finns utrymme för oseriösa personer att starta lukrativa affärer.
Nej absolut inte. Börjar jag sälja hästskit och påstår att det är bra mot diarré så lär jag inte få mycket sålt. Det krävs en aning mer än att en metod inte är vedertagen för att den ska platsa som lukrativ.

Därför tycker jag att det borde vara som i resten av Europa, att läkare och sjuksköterskor mfl som är vidareutbildade inom andra områden borde få lov att använda sina kunskaper även i Sverige. Jag känner t ex en sjuksköterska som har utbildat sig inom bl a akupunktur. I Sverige får hon endast lov att använda det i smärtstillande syfte, fast det har en betydligt vidare användning i både Europa och USA.
Korrekt och så görs också om än i begränsad omfattning. Akupunktur är ett område som börjat tillämpas i begränsad omfattning, det lär komma mer så småningom. Det finns dock massvis med områden och någonstans vill de som håller i plånboken och har yttersta ansvaret stoppa. Gränsen ligger troligen fel men den är inte en konstant utan ändras ganska ofta. Andra exempel på behandlingsmetoder som börjar bli accepterade är kiropraktik och naprapater. Båda har långa utbildningar och kan visa mätbara effekter. Numera står det allmänna åtminstone för en del av kostnaderna vid behandling.

Problemet är att man faktiskt inte kan släppa in allt och allting under det allmänna. Då borde de som utövar Vodo, ber förböner, scannar auror, håller på med kristallterapi, magnet terapi, rekihealing, shamanism, aurahealing, andningsövningar mfl få sin del av kakan. Alla säger sig hjälpa folk. Var går gränsen? Definitionen kan väl rimligen inte vara "icke vedertagen" för att få komma in i vårt (sjuk)vårdssystem.

Jag anser inte att vi har en bättre och mer utvecklad sjukvård i Sverige än i dessa länder, tvärtom!
Det är nog svårt att jämföra, vi ligger troligen på ungefär samma nivå. Det är också svårt att mäta vem som är bäst och dessutom behöver man sätta upp kriterier för vad som räknas som bäst.

Nu är det OT igen. Men jag blir så trött på att höra att vetenskapen är någon sorts objektiv sanning, när den är minst lika styrd av pengar som resten av samhället.
Vetenskapen är en så objektiv sanning vi kan få, det finns mycket mer att önska men för var dag så upptäcker man mer. Givetvis påverkas vetenskapen av pengar, i synnerhet när det gäller vad som ska (be)visas men så enkelt så att man kan beställa en undersökning med önskat resultat går det inte. Många gånger så redovisas dock resultaten på mycket suspekta vis.

Skillnaden är bara att det inte är lika uppenbart för de som inte är insatta.
Du behöver nog läsa på en del, det du skriver visar klart att du inte är direkt insatt, eller att du tar åt dig de delar du själv vill.

Och att bolag och andra med stora ekonomiska resurser har möjlighet att hindra och styra utvecklingen åt det håll som tjänar deras syften bäst
.

De försöker så gott de kan (det gäller för all del alla områden även homeopati mm) men lyckas inte alltid. Människan må vara lättlurad ibland, men väldigt mycket ifrågasätts. Mest styr man, det är svårare att hindra folk, i vårt moderna samhälle med internet och internationella kontakter så är det mycket fuffens som avslöjas.

Visst kände man till mikroorganismer innan dess:

"På fuktiga ställen växa mycket små djur, som man inte kan iakttaga med ögat; de komma med luften genom mun och näsa in i kroppen, där de framkalla svåra sjukdomar."

Marcus Terentius Varro 116-27 F.Kr.

Förstår dock din poäng ... men tänk ändå att man kunde ha vetskap om att något sådant existerade innan man fick vetenskapliga bevis på det långt senare. Värt att fundera över.

Men hur mycket genomslag fick hans tankar? Medan idéerna om de fyra kroppsvätskorna levde i högönsklig välmåga in på 1800-talet.

Men hur mycket genomslag fick hans tankar? Medan idéerna om de fyra kroppsvätskorna levde i högönsklig välmåga in på 1800-talet.

Vetenskapen förkastade förmodligen hans idéer som fantasifoster, hur kan man tro på något man inte kan se? Det undrar många idag med, kanske finns det väldigt mycket vi inte vet om ändå? Högst troligt faktiskt.

Ja, humoralpatologin var ju i en klass för sig, mycket har hänt under de två senaste seklena i vetenskapen och jag tror mycket mer finns att upptäcka men även förkasta.

Om man nu reagerar olika på samma symptom så är det ju om möjligt en ännu osäkrare behandlig. Hur bedömer man hur någon ska reagera på en medicin om den inte har samma effekt på människor? Det låter livsfarligt. Som tur är så verkar det inte ha någon större effekt öht vilket antagligen är orsaken till att det anses ofarligt att använda homeopatika, bortsätt från det stora hålet i plånboken förstås.

Homeopati är ett helt annat tankesätt än "vanlig" medicin. I princip kan man säga att känner man sig förkyld med snuva, feber, huvudvärk etc så tar man i skolmedicin medel som dämpar symptomen, t ex ipren, näsdroppar etc.

Inom homeopatin finns dels specifika medel som används stärkande till personer som har en viss konstitution, och har en tendens att lätt få problem med vissa typer av åkommor. Dvs i stället för att inrikta sig på symptomen, så stärks hela individen, vilket riktar sig till att komma åt orsaken, inte att dämpa symptomen.

Dels finns det mer allmänna medel, som kan användas av alla som har drabbats av en viss åkomma, t ex homeopatmedlet arnika.
Men även dessa har olika användningsområde, t ex används ett medel om snuvan är tjock och vit, ett annat om snuvan är klar och rinnig.

Fördelen med att använda homeopatmedel, är att den inte har någon effekt alls om man inte har valt rätt medel. Har man valt rätt medel får man en positiv effekt, har man valt fel medel så får man ingen effekt alls (varken positiv eller negativ). Därför behövs det kunskap och erfarenhet för att lyckas, men det händer inget farligt om man experimenterar sig fram (till skillnad mot vanliga läkemedel, där det ofta är risk för biverkningar).

Homeopatmedel är inte speciellt dyrt att köpa, om man köper det från tillverkaren. Däremot finns det en del homeopater som tar saftigt betalt. Men å andra sidan, så kan faktiskt vem som helst skaffa sig information om medlen och vilka medel som används till vad, och när kunskapen finns börja prova att använda medlen.

Egentligen är det lite konstigt att jag sitter här och skriver om homeopatmedel, för jag är ingen homeopat och har bara grundläggande kunskap om ämnet. Hade jag haft tid hade jag gärna lärt mig mer...

Däremot så har jag själv fått homeopatmedel när jag blivit förkyld t ex, (utskrivna av en leg läkare i ett annat europeiskt land) och det har fungerat jättebra och hållt mig på benen när jag inte "haft tid" att bli sjuk och sängliggande.

Och jag har bekanta som är insatta i hur man använder homeopatmedel mot vanliga enklare åkommor hos nötkreatur, vilket gör att de mycket sällan behöver använda antibiotika till sina djur. (en klar fördel om man ska äta köttet sen). De använder ingen dyr homeopat, utan har själva lärt sig hur man använder medlen och är väldigt duktiga på det. Men det kräver förstås ett stort intresse, mycket tid och engagemang, för det är inget man lär sig på ett år eller så...

.

Jag tyder ditt svar att du inte kan bevisa att hästprateri fungerar utan du tror på att det fungerar. Mankan tro på väldigt mycket här i livet utan att det är sant.

Jag har inte uttalat mig om "hästprateri" över huvud taget. Utan bara om hur dagens forskning oftast fungerar:
Ett företag vill ha något "bevisat", startar upp och finnansierar forskning i ämnet, och gör sedan vad de vill med resultaten (dvs publicerar resultaten om de är vad de önskade få fram, eller slänger dem i papperskorgen om de visar på något annat).

Men jag kan berätta min åsikt om hästprateri också:
Jag har ingen som helst erfarenhet av hästprateri, har aldrig haft ute någon som "pratar" med hästar till mina hästar. Och egentligen vet jag inte vad jag ska tro om det hela.

Men jag vet att både hästar och människor kan överföra känslor mycket tydligt till omgivningen. Det har de flesta som håller på med hästar ett längre tag upptäckt - är ryttaren rädd och nervös blir hästen vanligtvis likadan oavsett hur stadig den var från början t ex.
En av mina hästar blir sur när stressade människor kommer i närheten av henne, men älskar att bli ompysslad av andra människor, oavsett om de är stora eller små, nybörjare eller vana, och har ett ängels tålamod i vanliga fall. En annan tycker det är jättekul att "skrämma" rädda eller osäkra människor i stallet men är hur snäll som helst när skötaren är orädd (det här är ett vanligt fenomen bland t ex lektionshästar).
Jag själv kan känna, ja nästan "lukta", när människor som kommer för att rida är rädda, även om de inte visar det eller erkänner det ens för sig själva.

Vad jag vet finns det ingen forskning som har påvisat hur känslor kan överföras mellan olika individer. Men det saknar betydelse för min del. För mig är det ett faktum att det är så. Och det måste jag ta hänsyn till i mitt arbete med hästar. Sätter jag en stressad ryttare på häst nr 1 (som jag beskrev ovan), eller låter en rädd ryttare borsta häst nr 2, så vet jag att det kommer att bli problem. Det vill jag ju inte, så därför får de rida andra hästar, som inte bryr sig om att de är stressade eller rädda. Då blir både häst och ryttare nöjda. (och jag med!)

Från att överföra känslor är det inte så långt att överföra bilder. Jag utesluter inte att det är möjligt, det finns de som är väldigt mottagliga för saker och ting. En vän till mig beskrev min nya killes utseende på pricken, innan hon hade träffat honom (och han var inte typisk för de som jag brukade fastna för). Så min attityd är öppen - jag påstår inte att det är sant, men jag tror definitivt inte det är omöjligt...

Och jag tror att om någon kan kommunicera med hästar, mer än att läsa deras kroppsspråk och känslor (vilket de flesta duktiga hästmänniskor kan), så är det i så fall genom bilder de kommunicerar. Inte på något annat sätt.

Däremot kanske "djurprataren" har andra kunskaper, och som hon också använder och sedan lägger ihop allt och för fram det som att hästen har "sagt" det. Syftet är väl i så fall att hjälpa hästägaren så mycket som möjligt, inte att enbart förmedla det hon fått från hästen via bilder och känslor. Det är ju ingen vetenskaplig undersökning det är fråga om :)

Jag tror definitvt att det finns massor som säger att de är "hästpratare" men som inte har en aning om vad de håller på med.
Men jag utesluter inte att det verkligen finns de som kan kommunicera med hästar genom t ex bilder.

Har en bekant som har giftstruma och har gått på vanliga läkemedel men inte blivit bättre. H*n har ätit dessa en längre tid. Nu har hon kontkt med en homeopat och fått en del medel och nu är hon friskförklarad men går på regelbundna kontroller ändå. H*n berättade för läkaren att h*n ska ge homeopat-medlen en chans. Läkaren var som en fågelholk när proverna blev bättre och bättre för varje läkarbesök h*n var på.
Får man rätt medel så tror jag det funkar även om jag inte har några vetenskapliga bevis för de...

Här visar du hur djup din okunskap är, mattematiken har i allra högsta grad mängder av teorier som är vetenskapligt hållbara och sedan finns det ett gäng som inte hittills kunnat bevisas. Det som vi kallar matematik i dagligt tal som folk läser i skolan (åtminstone upp till gymnasienivå) eller tillämpar när de ska räkna ut hur mycket grus det behövs på ridbanan eller hur mycket hö som ska köpas in har till åtminstone 99,99% hållbara teorier.

Matematik som man läser upp till gymnasienivå och även på grundläggande nivå på universitetet är oomtvistad. Det är riktigt!

Men på högre nivå finns det teorier som inte har kunnat bevisas än, och några av de teorier men hittills trott var sanna står i motsatsförhållande till vissa andra som nyligen bevisats. Detta innebär att det finns luckor i systemet, det matematikteori man hittills trott var korrekt har visats sig inte hänga ihop logiskt. Därför måste den förr eller senare omvärderas.

Observera! Detta är alltså matematik på högre nivå jag pratar om. Du kan lugnt fortsatta att räkna hästar i hagen, beräkna inköp av hö och grus och momssatser på intäkterna... på den nivån är matematiken "sann".
Men inte när man kommer till den riktigt avancerade matematiken...

Alldeles riktigt. Men verkningar av exempelvis homeopatiska behandlingar eller djurpratande hör till de områden som helt klart går att forska på. Dina invändningar om att det inte går vör man använder olika medicin till olika åkommor är bull-shit. Givetvis kan man mäta resultatet här också. Behandla 1000 personer som har förkylning med homeopati (obs ej örtmedicin) och 100 med verkningslöst medel. Alla 2000 blir undersökta av homeopater och homeopaten (homeopaterna) får inte veta vem som ingår i vilken grupp.

För att bevisa att en metod är verksam behöver man faktiskt inte ge samma medicin.

För att resultatet av undersökningen ska duga i vetenskapliga kretsar måste behandlingen vara densamma för alla försökspersoner i en grupp. Det gör att det blir mycket svårt att göra en vetenskaplig undersökning på homeopatmedel. Antag, som i ditt exempel, att 1000 personer ges placebo och 1000 personer homeopatmedel, då måste alla dessa 1000 personer ha samma konstitution och exakt likadana symptom. Det blir inte lätt att hitta... (Dessutom borde det egentligen vara likadant för personerna i jämförelsegruppen.)

Nej absolut inte. Börjar jag sälja hästskit och påstår att det är bra mot diarré så lär jag inte få mycket sålt. Det krävs en aning mer än att en metod inte är vedertagen för att den ska platsa som lukrativ.

Du kan förmodligen tjäna en hel del på det, om du häller det i färgranna burkar och gör en massiv reklamkampanj där toppryttare X och Z lovordar produkten!
Dessutom kan det tom hända att det har effekt, eftersom hästar med diarré (utan andra symptom) ofta har en störd tarmflora. Äter de gödsel från hästar med en frisk tarmflora får de i sig "rätt sorts" bakterier.

Korrekt och så görs också om än i begränsad omfattning. Akupunktur är ett område som börjat tillämpas i begränsad omfattning, det lär komma mer så småningom. Det finns dock massvis med områden och någonstans vill de som håller i plånboken och har yttersta ansvaret stoppa. Gränsen ligger troligen fel men den är inte en konstant utan ändras ganska ofta. Andra exempel på behandlingsmetoder som börjar bli accepterade är kiropraktik och naprapater. Båda har långa utbildningar och kan visa mätbara effekter. Numera står det allmänna åtminstone för en del av kostnaderna vid behandling.

Problemet är att man faktiskt inte kan släppa in allt och allting under det allmänna. Då borde de som utövar Vodo, ber förböner, scannar auror, håller på med kristallterapi, magnet terapi, rekihealing, shamanism, aurahealing, andningsövningar mfl få sin del av kakan. Alla säger sig hjälpa folk. Var går gränsen? Definitionen kan väl rimligen inte vara "icke vedertagen" för att få komma in i vårt (sjuk)vårdssystem.

[I]Ja, det är det här jag menar. De metoder som först möttes med stor skepsis börjar nu bli allt mer accepterade. Men det går mycket långsammare i Sverige, vi ligger efter utvecklingen i de flesta andra europeiska länder.
Sedan måste det naturligtvis finnas gränser, och det kan vara svårt att veta var. Men generellt sett, tycker jag gränserna är för snäva i Sverige jämfört med andra länder. Det är fortfarande lite "staten vet bäst"-mentalitet här. Men har inte människor en egen hjärna och ett eget tänkande och kan sovra lite själva?[/I]

Det är nog svårt att jämföra, vi ligger troligen på ungefär samma nivå. Det är också svårt att mäta vem som är bäst och dessutom behöver man sätta upp kriterier för vad som räknas som bäst.

Jämför bara 1. hur snabbt du kommer i kontakt med vården, 2. hur lång tid det tar innan du får träffa läkare/blir behandlad, 3. hur bemötandet från läkaren är och 4. hur effektiv behandlingen är.
Åtminstone i punkt 1-3 så ligger Sverige i bottenligan i Europa. Punkt 4 beror på vad det gäller, har du benbrott, hjärtfel etc så är vården bra, men om du har skadat ett ledband i ett finger eller andra mjukdelar så får du vanligen ingen hjälp whatsoever...

Vetenskapen är en så objektiv sanning vi kan få, det finns mycket mer att önska men för var dag så upptäcker man mer. Givetvis påverkas vetenskapen av pengar, i synnerhet när det gäller vad som ska (be)visas men så enkelt så att man kan beställa en undersökning med önskat resultat går det inte. Många gånger så redovisas dock resultaten på mycket suspekta vis.

[I]Visst är det meningen att vetenskapliga undersökningar ska vara objektiva, det är därför de är omgärdade av så många regler etc, och det är därför som alla försökspersoner t ex måste behandlas med samma medicin för att resultatet ska vara gångbart. Den biten är helt ok.
Men, som du så riktigt påpekar, resultaten redovisas ofta på suspekta vis. Och, visserligen kan inte beställaren av undersökningen direkt påverka resultatet. Men de kan sätta förutsättningarna för att öka möjligheterna för att resultatet ska peka i en viss riktning. Och de kan framförallt underlåta att publicera resultatet om det visar något som de inte önskar. [/I]

Du behöver nog läsa på en del, det du skriver visar klart att du inte är direkt insatt, eller att du tar åt dig de delar du själv vill.

[I]Det här är alltid ett bra argument, om man inte har något annat som övertygar. Men smaken är som baken. Min uppfattning är förstås att det är du som behöver läsa på lite, eller kanske snarare försöka ta åt dig även det som du inte vill se (för en hel del saker är vi ju faktiskt överens om i sak). [/I]

De försöker så gott de kan (det gäller för all del alla områden även homeopati mm) men lyckas inte alltid. Människan må vara lättlurad ibland, men väldigt mycket ifrågasätts. Mest styr man, det är svårare att hindra folk, i vårt moderna samhälle med internet och internationella kontakter så är det mycket fuffens som avslöjas.

Ja, det är det som är fördelen i internets tidsålder. Folk kan själva bilda sig en uppfattning om saker och ting, och söka information utanför de gränser som staten sätter upp. Det är också fördelen med EU, att svenska staten inte kan sätta hur mycket egna regler som helst.

Se mina kommentarer i fet stil.

Observera! Detta är alltså matematik på högre nivå jag pratar om. Du kan lugnt fortsatta att räkna hästar i hagen, beräkna inköp av hö och grus och momssatser på intäkterna... på den nivån är matematiken "sann".
Men inte när man kommer till den riktigt avancerade matematiken...

Det blir lite absurt när du hävdar att "Inte ens matematik (som ju anses som ett "objektivt" och "vetenskapligt" ämne) har en teori som är vetenskapligt hållbar."

Jag vill hävda att (nästan) oavsett område så finns det obevisade teorier. Det är så forskare jobbar. Och finns det inte så kan man bara hitta på en ny.

Vetenskapen förkastade förmodligen hans idéer som fantasifoster, hur kan man tro på något man inte kan se? Det undrar många idag med, kanske finns det väldigt mycket vi inte vet om ändå? Högst troligt faktiskt.

Ja, humoralpatologin var ju i en klass för sig, mycket har hänt under de två senaste seklena i vetenskapen och jag tror mycket mer finns att upptäcka men även förkasta.

Hur många kände överhuvudtaget till hans teorier på 1700-talet? Innan dess kan vi inte tala om vetenskap i vår mening.

Naturligtvis finns det mer att upptäcka och förkasta! Det är det som är fascinerande. ;)

Vad jag vet finns det ingen forskning som har påvisat hur känslor kan överföras mellan olika individer. Men det saknar betydelse för min del. För mig är det ett faktum att det är så.

Visst finns det forskning om det. Men, som jag påpekat ett antal gånger i den här tråden får man gå till forskning inom psykologi, beteendevetenskap och etologi. Inte fysik.

Det är inte vetenskapen som ersatt religionen. Det är tron på diverse så kallade alternativa metoder som gjort det. En forskare säger "eventuellt". "förmodligen" "det verkar som". Alternativare VET hur det förhåller sig. Inte för att de är överens, utom i det att "vetenskapare" har FEL!:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 928
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar