Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Så du tycker tex att jag ær dum och korkad som anlitar djurtolkar på distans?
Jag vet att det fungerar av egna erfarenheter men jag ær væl korkad som kør på något som tidigare fungerat.

"kl" Varför ska det vara så svårt att få fram vetenskapliga bevis att det fungerar. De flesta här verkar ju tro på just sin "pratare".
haest: Nej jag tror inte att du varken är dum eller korkad bara grundlurad.

Det stupar på:

* Att de troende dels har mycket luddiga uppfattningar om vad vetenskap och forskning är, Skogstroll är inte ensam om att definiera "forskare" med folk i vita rockar i ett labb.

* Att de troende inte tror på vetenskap och forskning inom vissa områden, utan föredrar en mer romantisk syn på världen

De vet inte, och vill inte veta om man talar om:

* Att det finns forskning som visar på hur människor kan se bilder "för sitt inre öga" och uppfattar det som om de kom utifrån. Det finns också forskning på hur hästprataren, medvetet eller omedvetet, använder information h*n fått av hästägaren, eller slutsatser från vad h*n sett av hästen, stallet och omgivningarna

* Att det finns forskning som visar på hur och varför vi tror på hästpratare. Hur vi tolkar det vi hör, minns det som stämmer och glömmer resten, och bättrar på det vi minns. Inte för att vi är korkade, utan för att våra hjärnor fungerar på det viset

* Framförallt VET de troende att de har rätt. De kan vara oense om detaljerna, men är totalt övertygade om att deras version, att det är telepati, stämmer. För allt sitt prat om öppenhet är de väldigt fastlåsta i sina åsikter.

Senast ändrad:

KL: Den här diskussionen är ju verkligen helt urartad! Om man tar ut hästpratare istället för veterinär om hästen är sjuk så är man såklart dum men om man vill ta ut någon för att till exempel veta mer om sin häst så är det väl inget fel med det? Man betalar ju själv för det. Idioter och oseriösa finns överallt, inget undantag här. Men jag vet många veterinärer och läkare som felbehandlat/missat viktiga saker också, det brukar stå på löpsedlarna då och då:
"Läkaren misstog sig, skickade hem patient som senare avled" "Läkaren trodde att xx hade en förkylning, dog av blodförgiftning" Ska man säga att läkarvetenskapen är humbug för det? Nej, tänkt själv och använd ditt sunda förnuft, för några år sedan avfärdades akupunktur som hokus pokus, nu används det på våra sjukhus. Bara för att något inte är bevisat idag så är det inget som säger att det inte kommer fram nya rön imorgon...

Bara för att något inte är bevisat idag så är det inget som säger att det inte kommer fram nya rön imorgon...

Då gäller det ju att det forskas om det...

Samt: vilken vetenskap godkänner de som tror på hästpratare? Inte psykologi och beteendevetskap, verkar det som. Inte etologi heller. Det verkar som om de väntar på att fysiken ska skriva om sina lagar, och då lär de få vänta.

Samma med parapsykologin, parapsykologerna har hållit på i snart hundra år och står fortfarande på ruta ett.

Ja fast om man ska göra en "seriös" forskning krävs ganska mycket pengar. Har svårt att tänka mig att någon skulle forska i många år på detta, det går inte att räkna hem det ekonomiskt...
För mig är frågan ungefär samma som den om det finns liv i rymden eller om spöken eller för all del Gud finns. Det finns många som säger att det sett dem, jag har det inte men jag har inget behov av att idiotförklara dem eller att fastslå med säkerhet att det är trams. Folk får väl tro på det dom vill så länge det inte skadar någon annan tycker jag. Min man som gått på Chalmers berättade om en föreläsare som drog detta exempel : Om man vill bevisa att snömannen finns så räcker det med att man hittar honom och visar att här är han. Om man däremot vill bevisa att han inte finns måste man vara överallt samtidigt för att försäkra sig om att han inte gömt sig någonstans" Därför blir det ju i praktiken omöjligt att bevisa att han inte finns. Samma sak med spöken/gud/etc, eftersom det är omöjligt att bevisa att de/hon/han finns så finns det liksom ingen vits med att slå folk som tror på det i huvudet med att de är lättlurade idioter. Låt de ha sina upplevelser ifred!

Det skulle man kunna göra, men tyvärr drabbas hästar av dessa skojare. Okunniga ägare som vill sin häst väl,men inte vet bättre. Om man läser i tråden är det fler än en gång en häst fått stå och ha ont i onödan pga dessa hästpratare.

Så om det inte vore för den anledningen så skulle inte jag bry mig, folk får tro på vad dom vill så länge det inte skadar någon.

Hästpratarna är ju smarta människor, tjänar pengar på andras okunnighet.

MVH Russin8 som skulle kunna tänka mig att ta ut en häst pratare bara för att se vad som händer. Då båda mina hästar varit i min ägo sedan dom var föl:)

Nå det är sånt jag menar. Fram med mera nu. Det där var mätbara saker i hjärnan. Nu vill jag veta hur djurpratare gör?

Nå det är sånt jag menar. Fram med mera nu. Det där var mätbara saker i hjärnan. Nu vill jag veta hur djurpratare gör?

Tyvärr tror jag inte det är forskat enbart på hur djurpratare gör. Det är telepati en djurtolkare gör när de "pratar" med djur.

Senast ändrad:

Så då menar du att vi ,som träffat rätt på de seriösa djurtolkarna, är dumma i huvudet och bara tror på sagor också eller...
Nu får du väl ändå ta och ge dig...

Skulle artikeln du länkade till vara ngn sorts bevis? Det var överföring på ett basic stadium mellan människa och dator...
Och jag skulle säga, även om jag inte är tillfrågad, nej jag tror inte att du eller ngn annan som tror på "djurkomminikatörer" är dumma i huvudet, bara naiva eller lite upp i det blå.

Säger inte att ni är dumma i huvet dock extremt lättlurade.;):laugh:

Så länge det inte går ut över vanlig vård av hästen vilket det gör i alltför många fall så får folk ta till vilka medel som hellst och lura av folk hur mycket pengar som hellst rör inte mig i ryggen :) :bump:

Jag känner en tjej som är djurkommunikatör. Och jag är helt SÄKER på att hon kan kommunicera. Finns inte en tvekan. Och jag var skeptiker innan. Jag har vid otaliga tillfällen fått detta bevisat för mig. Saker hon OMÖJLIGT kan veta. OM och OM igen. Inte bara tillfälligheter. Och djuren blir otroligt hjälpta genom att deras ägare blir medvetna om deras problem och genom att veta vart deras smärtor sitter. Hon är otroligt duktig. Dessutom är hon billig. Hon är även massör/kinesolog,homeopat samt arbetar med naturmedicin. Hon har vid flera tillfällen varit och jobbat med prinsessans hästar i Jordanien. Jag vågar tro, jag vågar öppna alla dörrar, och jag vet att mina djur får alla chanser som finns.

Låter seriöst! Kan du PM:a mej kontaktuppgifter till denna tjej.

Skulle artikeln du länkade till vara ngn sorts bevis? Det var överföring på ett basic stadium mellan människa och dator...
Och jag skulle säga, även om jag inte är tillfrågad, nej jag tror inte att du eller ngn annan som tror på "djurkomminikatörer" är dumma i huvudet, bara naiva eller lite upp i det blå.

Kanske inte ett solklar bevis men vad tror du de menar med detta då? Citat ifrån länken ovan : Nu har forskare vid University of Southampton fått två hjärnor att kommunicera med varandra genom att bara tänka.

Om jag förstår det rätt så är det inte mellan hjärna- dator eller hur...

Kanse vi som tror, tycker ni är naiva och seglar i det blå :grin:

Här är ett par fall i tråden som ni jätte gärna får analysera om varför det har fungerat fär.
Jag kan bara ta i mitt exempel att djurtolkaren hade bara ett försök på sig och satt inte och gissade en massa.

Säger inte att ni är dumma i huvet dock extremt lättlurade.;):laugh:

Så länge det inte går ut över vanlig vård av hästen vilket det gör i alltför många fall så får folk ta till vilka medel som hellst och lura av folk hur mycket pengar som hellst rör inte mig i ryggen :) :bump:

Tycker inte alls vi är lättlurade när många har fått fram så mycket som stämmer. Man kan inte gissa sig till allt. Det är som många skriver, det gäller att hitta de seriösa. Finns massa skumma typer inom alla yrkesgrupper.

MEN jag håller med att man tar ut veterinär i första hand alt i sammarbete med vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 892
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 928
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar