Hästpass??

R

Rocco

Hur lång tid tar det innan det kommer?? Skickade in papprena i slutet på november och passet har inte kommit ännu.....

//Rocco

Jag tror inte det tog sån jättelång tid för oss. Knappt en månad :confused:

det tog två-tre veckor för mig.

Läste om nån förut där det tagit 6 månader eller vad de va? :eek:

jag tänkte fixa pass i sommar. borde då iaf få det innan år 2005 hoppas jag.

en snabb fråga.
min ena häst är ju inte reggad ännu (vilket ska göras innan 2005 oxå) men är hästen registrerad via sitt pass?
eller får dom reg.papper och pass!?

en snabb fråga till, om man nu reggar och skaffar pass till hästen (som ska göras) ska reggas som häst med okänd stam, vad tror ni allt går på, inkl det som ska göras med vet etc.
förhoppningsvis inte över 4000-5000 kr?? hört att det kan kosta rejält,,därför har det ej blivit av.
(har den andra reggad iaf som tur är)

När jag inte hade fått mitt på några månader ringde jag och då visade det sig att det hade försökt skicka det till fel adress.... :crazy:
Ring och hör efter!

det är en korsning hbl-welsh, okänd stam.
så den kommer reggas som det.

vet att man kan få pass som man ej kan tävla med, men jag vill ha hästen "reggad" samt pass så man kan gå ut på tävlingar sedan

jag har oxå en korsning med okänd stam, som jag måste regga och skaffa pass till. men var regga man en häst med okänd stam, samt pass?? :confused:

Hästen registreras samtidigt som du skaffar pass. Så om du skaffar pass nu blir hästen reggad.

//Rocco

jaha, okej. :)
men vart ska man vända sig om man ska ha pass till en korsning utan stam? :confused:

Har precis varit i kontakt med ASVH ang registrering av fölet som ska födas i april. Stoet är ju vbl travare och trots att jag skrivit ner hela hennes stam vid betäckningen så ansåg de att hon hade okänd stam! Plus att de kräver papper på att jag är ägare av stoet från STC.

Så jag har fått skicka efter ett ägarbyte direkt hos STC (säljaren/uppf ordnade aldrig ägarbytet trots löfte, så nu har jag skickat in kopia på köpekontraktet o om inte säljaren/uppf hör av sig inom två veckor skickar STC automatiskt nya ägarpapper till mig!).

Sen ska jag skicka kopia på regbeviset m mig som ägare till ASVH med stoets fulla stam. Puh! Tur att det sker i god tid, för jag antar att det kan ta lite tid med all postgång fram o tillbaka. :p

Anledningen är, enl ASVH, att från och med i år?/nästa år?, får ingen häst/ponny reggas med okänd härstamning! ALLA ska ha känd härstamning i sina pass tydligen. Jag kan förstå varför och tycker det är ett bra initiativ. :)

Så förmodligen kommer de att protestera mot att du vill regga din pålle med okänd härstamning. Jag tycker du ska ringa dem och höra hur du ska göra! :)

jag har inga andra alternativ-.
min häst föddes på lösdrift hej vilt och jag har inte en aning vem han är född av.
har ringt dit han e född, men dom hade inte ens namn på alla stona och kom inte ens ihåg sina sålda hästar.

http://www.asvh.se/

reggar alltså inte bara halvblod!?

i så fall kontaktar jag dom inom ett par veckor så jag får papper på min häst.
skulle kostar 2500 kr för okänd härstamning.

sen tillkommer ju
signalementbeskrvning samt åldersntyg.
vad kostar det att fixa det??

lät ju billigare än va jag trodde.

Nej, de reggar andra raser o korsningar med. Är din över ponnymåttet? Annars är det väl ASRP som ska regga den.

Har läst igenom det som stod på ASVHs hemsida o där står ju att de reggar äldre hästar med okänd härstamning. Antar att hon jag pratade med i telefonen menade att inga FÖL som föds fr.o.m. i år?/nästa år? inte får ha okänd härstamning.

Vad som behövs för att registrera en häst:
Föl eller äldre häst med betäckningsrapport
1. Betäckningsrapport i original
2. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant (se www.svehast.se)
3. Ev. fodervärdsavtal eller kopia av köpehandling som styrker vem som skall stå som uppfödare
4. I vissa fall DNA-analys av stoet och avkomman

Häst med okänd härstamning
1. Åldersintyg via tänderna utfärdat av veterinär
2. Signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant
3. Handling som styrker ägarförhållandet med fullständigt namn och adress
4. Om härstamningen skall skrivas in i passet krävs DNA- analys av hingst, sto samt avkomma

Importerad häst
1. Utländsk handling i original
2. Svensk signalementsbeskrivning
3. Handling som styrker ägarförhållandet (kopia av köpekontrakt el dyl)
Utländsk handling skickas till oss i rekommenderat brev och skickas tillbaka tillsammans med det svenska passet.

ahh..läste det oxå förut :-)

nåja, jag skickade iväg ett mail till dom, berättade om min häst och sa att jag nu vill regga och fixa pass.
så förhoppningsvis är det klart innan sommaren!! :-)

hur lång tid kan allt ta igentligen, tänkte om man typ gjort signalement och åldergrejen senast i feb/mars, och det är inskickat.
kanske äntligen kan planera lite regionala tävlingar i höst ;)

Min häst är oxå korsning. Nu när man registrerar en häst så får man pass. Det är passet som är hästens papper. Jag registrerar min hos Svenska hästavelsförbundet. Men ring dit och fråga det gjorde jag!

//Rocco

Glömde skriva att jag har inga papper på min häst så jag skickade in signalamentsbeskrivning och kvitto på att jag äger hästen och ansökan om pass papper som man hämtar på internet, sen fick jag svar att dom villle att jag skulle antingen blodtypa, DNa testa eller chipmärka så jag chipmärkte min så nu vänta jag bara på att passet ska komma.....

//Rocco

Ja i höst ska du säker kunna tävla med dina nya papper! :D

Min ungponny hade felaktigt pass när jag köpte henne, eller rättare sagt hennes IDbeskrivning stämde inte. Varken virveln i pannan eller de vita tecknen var rätt iritade. Dessutom stod hon som brun, trots att hon är gulbrun m många stickelhår. Så jag har fått ta ut ny ID-kontrollant o ska skicka in m gamla passet + ägarändring. Lite jobbigt faktiskt + att jag får ju själv betala för det.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur