Hästpass utan ägare?

S

_Smarties_

Hej!
det är nu så att jag har 2 hästar. En connemara och en gammal travare. Nu när hästpass ska utföras har det tillkommit lite problem.
Connemaran är det inga problem med..Det är bara att en veterinär skriver en "hästbeskrivning" mm.

men med min travare så kan jag inte skaffa häst pass. När han var 11år så skulle han egentligen skickas till slakt efter travet, men Olle Goop ville inte slakta honom (vad jag har hört) Han ägdes av en kvinna som bodde på irland (har nu flyttat tillbaka till Sverige) Blacken (min travare) lämnades till en tjej som heter marie..hon s.ka. fick honom. men hon fick inga papper på honom. det var en "muntlig" affär. sen fick jag honom på foder..och senare så fick jag ta över honom "MUNTLIGT" Så nu uppstår problemet vem som är ägaren. det är ägaren som måste skriva på till passet å sånt.

Kvinnan som ägde honom är inte intressrad av honom alls. Hon vill inte betala passet, som är ett alt. Ett annat alt. är att vi gör ett ägar byte, men detta tycks också vara besvärligt för henne. Så det innebär nu att jag inte kan skaffa pass på min gamla travare. han är 21år, men pigg å kry å ska väl leva många år till. Så under nästa år kommer jag ha en häst utan pass..

Sv: Hästpass utan ägare?

Vaddå, är det för mycket besvär att skriva under ett papper?!
Ring STC så hjälper dom dig...

vem står som registrerad ägare på hästen?
det är ju du som äger hästen ,även muntliga avtal gäller!
ring och prata med stc, dom är trevliga och lätta att ha med att göra!
:)

Ägarbyte är inte krångligt, däremot kostar det lite och det kanske är det "tanten" inte vill betala för, erbjud dig att stå för alla kostnader så ska du se att det löser sig!

Jag har en travare på 21 år och har haft han i 6 år och hade ett liknande problem som du. Min häst var registrerad på uppfödarens son vilken sålde hästen som 5-åring. Hösten har sedan bytt ägare ett antal gånger utan papper så det enda jag hade var ett kvitto på att jag hade köpta hästen av ägaren före mig. För 2 år sedan köpte jag en häst till som gjordes ägarbyte på, så jag ringde STC och kollade hur jag skulle göra. Jag skulle skicka in ägarbytespappret ifyllt med mina uppgifter och skriva ett brev och förklara att hästen har sålts ett antal gånger utan papper och skicka med en kopia på köpet. Jag gjorde som dom sa och fick sedan efter någon vecka en kopia på brevet som dom hade skickat till den registrerade ägaren, där det stod att jag övergår som ägare det och det datumet om dom inte hör av sig. Dom hade inget att erinra så jag fick ägarpappren av STC någon vecka senare. Det roliga i historien var att uppfödaren ringde upp mig för han tyckte att det var så roligt att få höra att han levde fortfarande (eftersom att ingen hade ändrat ägaruppgifterna så visste han ju inte vart hästen fanns). Han skickade tom foton på när han var bara någon timme gammal. :love:
Så jag skickade foton på hur han ser ut idag.
Lyckligt slut!

Lycka till med ägarbytet!

allroundhästarna skrev:
Det roliga i historien var att uppfödaren ringde upp mig för han tyckte att det var så roligt att få höra att han levde fortfarande (eftersom att ingen hade ändrat ägaruppgifterna så visste han ju inte vart hästen fanns). Han skickade tom foton på när han var bara någon timme gammal. :love:
Så jag skickade foton på hur han ser ut idag.
Lyckligt slut!!

Vad roligt att få se kort på hästen som litet föl!

Måste du ha pass till den då? Man får ju avliva hästarna ändå, fast det kostr ju pengar.

Nu menar jag ju inte att du ska ta dö på hästen utan när den dagen väl kommer, skrev lite dumt...:)

Det är ju passtvång, och ett rykte (från konturdiagramutfördare) som säger att vet. kommer troligtvis att ha en annan prislista på passlösa hästar. (Det kommer nog Jordbruksverket se till att ha olika prislistor för att få alla att skaffa pass) När vet. skickar in journalen som fakturaunderlag ser ju Jordbruksverket om hästen har pass eller inte. (dom är ju inblandad i passet) Och det är dryga böter isåfall.
Så frågan är om det lönar sig att vara utan!?

Snurrfian skrev:
Ägarbyte är inte krångligt, däremot kostar det lite och det kanske är det "tanten" inte vill betala för, erbjud dig att stå för alla kostnader så ska du se att det löser sig!
Det är den nya ägaren som betalar för ägarbytet;)
Kan det vara 575.- ?? Jag minns inte...

Nu är det ju inte kostnaden som är det besvärliga utan att hans förre ägare vill inte ha något att göra med hästen.

Har även ringt in till STC och de hade inge bra råd, utan det krävs ett ägarbevis..och då måste denna margaretha skriva på ett ägarbyte. Fårse hur detta slutar.

_Smarties_ skrev:
Nu är det ju inte kostnaden som är det besvärliga utan att hans förre ägare vill inte ha något att göra med hästen.

Har även ringt in till STC och de hade inge bra råd, utan det krävs ett ägarbevis..och då måste denna margaretha skriva på ett ägarbyte. Fårse hur detta slutar.

Förklara för människan att det är krav på pass, att det kan bli dryga böter om hästen förblir utan pass och att hon som registrerad ägare är betalningsskyldig:devil: ...då blir det nog fart på ägarbytet;)

Men om du gör som jag så behövde jag aldrig ha kontakt med den registrerade ägaren utan det skötte STC om. STC skickar brev till reg. ägare om att du anser dig äga hästen om hon inte har motsagt sig detta inom en viss tid så ändrar STC ägarbytet utan understrift från reg. ägaren. Om hon motsäger sig det så får ju hon stå för kostnaderna.

allroundhästarna skrev:
Men om du gör som jag så behövde jag aldrig ha kontakt med den registrerade ägaren utan det skötte STC om. STC skickar brev till reg. ägare om att du anser dig äga hästen om hon inte har motsagt sig detta inom en viss tid så ändrar STC ägarbytet utan understrift från reg. ägaren. Om hon motsäger sig det så får ju hon stå för kostnaderna.

Gjorde dom? Antar att hästen då inte längre var i tävlingsbar ålder? Är dom det så är det andra regler som gäller, då måste pappret skrivas under av den registrerade ägaren fick jag höra av STC.
Jag fick bara adressen till den registrerade ägaren och en kommentar att h*n måste skriva under pappret. Resten fick jag sköta själv. Annars var alternativet att ta det upp i domstol och där bevisa att jag äger hästen för att omregistrering skulle kunna ske så länge hästen var i tävlingsbar ålder.
Något annat alternativ fanns inte enligt STC, detta för några månader sedan.
Men dom verkar inte riktigt själva ha koll på vad som gäller ibland, först fick jag svar från två olika människor på STC att jag bara skulle skicka med en kopia på köpekontraktet och registreringspappret så skulle det ordna sig. Men så fick det alltså inte gå till när det väl kom till kritan.
Nu lyckades ju jag till slut få tag på den registrerade ägaren som tur var, så i mitt fall ordnade det sig.
Och det är den nya ägaren som får betala omkostnaderna för registreringen av ägarbyte, förnuvarande kostar det 525 kr.

Senast ändrad:

de e väl den som står som ägare som får betala passet..inte den som tar hand om hästen...så igentligen e de väl inga problem?

Ansök om ett pass och STC kommer skicka räkningen till ägaren. :devil:
Då får du nog en påskriven ägarskiftes lapp inom några dagar.

*knappen*
Jag har för mig, kan ha fel, att det är gratis med ägarskifte på så pass gamla hästar?
Annras så är ju Lazios idé den bästa :D

Om det är så besvärligt för henne att skriva under ett papper så kan du göra denna manövern... Den är väldigt ful..:devil:

Berätta för henne att du ska göra en vet.besiktning på din närmaste ATG klinik. Och att räkningen tyvärr blir skickad till hästens registrerade ägare dvs denna Margaretha.
Förhoppningsvis kommer hon skriva under ägarbytet snabbt som ögat.
Gör hon inte det så besikta hästen !! :devil:

En väninna till mig hade trassel med att få sina gamla travare registrerad på henne så hon informerade ägaren att hon skulle till ATG & göra en besiktning.
När den registrerade ägaren fick hem fakturan på XXX kronor som vet.besiktningen inkl grundvacc kostade så blev hästen överskriven på vänninan snabbt som ögat & väninnan tog självklart över fakturan & betalade den.

Eller lasta hästen, ställ dig på hennes gårdsplan med överlåtelsen & fråga hur hon skall ha det.. Häst eller överskriven..

Det kostar inte registrerade ägaren någonting att överlåta en travhäst förrutom hon slösar lite bläck på sin penna :mad: . Det är nya ägaren dvs du som betalar en avgift på ca 500:- i reg.avgift för att dom på STC skall vända på lite papper & knappa in ditt namn i deras dataprogram. Passet kostar sen ca 500:- + summan som av STC godkänd ID kontrollant tar betalt för sitt arvode.

Lycka till

summan som av STC godkänd ID kontrollant tar betalt för sitt arvode.
Jag kom på en sak när jag läste det där!
Är det ingen mer än jag som har en veterinär som får göra passdiagram?? För det var min ordinarie vet som passade på att rita det när hon ändå var och vaccinerade....

Mount Never Rest skrev:
Jag kom på en sak när jag läste det där!
Är det ingen mer än jag som har en veterinär som får göra passdiagram?? För det var min ordinarie vet som passade på att rita det när hon ändå var och vaccinerade....

Alla veterinärer får göra passdiagram, men utöver dom så finns det även människor som inte är veterinärer men som är godkända som idkontrollanter.

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·
O
Ekonomi & Juridik Hoppas innerligt att någon kan ge mig några kloka råd här, då jag har fått ett problem som gnager i bakhuvudet ständigt. Ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama