Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Sv: Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

_moa_ skrev:
Tänkte på det också alla ni som säger att ni inte tänker skaffa pass till era gamlingar. Tänk om alla resonerade så! Jag kanske inte ska ta och ha pass till mina hästar för dom kan ju ändå gå och bryta benet i hagen en dag innan passet kommer. Tycker att det är självklart att ALLA ska fixa pass oavsett ålder på hästen!
Vad skall jag använda passet till när hästen bryter benet? Blir hästen frisk då?

Haha!! Den var bra! Jag förstår inte varför det ska vara bättre för min häst som aldrig reser.. aldrig tävlar.. aldrig ska bli livsmedel.. Skulle den då må bättre med passet?? Njaa. tror inte det!

_moa_ skrev:
Jag kommer ha pass till alla mina, när jag får råd. Kommer gå på j*vligt mycket för mig. Måste chipa och avrita 3 hästar + registrera 2 och göra ägarbyte på den ena. Det värsta är att jag fattar absolut inget av detta heller :o

Fast det är ju lika dyrt för den som har en häst,man har väl antal hästar efter sin egen plånbok?? ;) Och tid förstås..

Jag har pass till mina två.

_moa_ skrev:
Tänkte på det också alla ni som säger att ni inte tänker skaffa pass till era gamlingar. Tänk om alla resonerade så! Jag kanske inte ska ta och ha pass till mina hästar för dom kan ju ändå gå och bryta benet i hagen en dag innan passet kommer. Tycker att det är självklart att ALLA ska fixa pass oavsett ålder på hästen!

Alla har vi olika åsikter. Men jag ser fortfarande ingen nytta för mitt 28-åriga fjordsto att inneha pass. Hon ska varken lämna gården eller bli mat möjligen till maskarna i jorden. Har som sagt var fått rekomendationer av jordbruksverket att skaffa ett tillstånd att gräva ned henne istället för hästpass...

Tja, jag är väl en laglydig mespropp men eftersom lagen säger att alla ska ha det så har jag skaffat till min/a.
Om inget annat så för att undvika framtida problem med ev. böter, vite etc.

Shettisens pass (reg korsning hos ASRP, heter det så?) har posten tappat bort. Jag har fått blanketten, och i postens datasystem står det att passet har ankommit, men de kan inte hitta det. Detta sedan 8 mars...

Jag har chipmärkt och ska skaffa pass till min häst som är över 20 år. Jag tycker att för min del så är det inte så mycket att bråka om, är det enligt lag så är det väl så.

Självklart har man inte mer hästar än man har råd med å då detta krav med pass konmmit kanske folk får ta å sälja ngn häst för att ha råd för att de räknat med de viktigaste kostnaderna för sina hästar å inte att det skulle komma extra utgifter i form av pass :smirk:

martha skrev:
Vi diskuterade detta på vårat årsmöte i söndags..eftersom vi har travare och våra hästar redan ÄR inreggade, med signalement, blodtypning/DNA och frysmärkta redan...vi har alltså redan betalat för en identifiering av våra hästar äldre än 5 år....och så skall vi ytterligare betala en ny.....det vore ju inte svårt alls att bara skriva ut pass istället för regbevisen.....?? all info finns ju redan på STC.
Finns det nån bra motivering som svar på detta från STC?? Har också tänkt på att det känns rätt orättvist att betala för något som faktiskt redan är gjort en gång...

misan skrev:
martha skrev:
Vi diskuterade detta på vårat årsmöte i söndags..eftersom vi har travare och våra hästar redan ÄR inreggade, med signalement, blodtypning/DNA och frysmärkta redan...vi har alltså redan betalat för en identifiering av våra hästar äldre än 5 år....och så skall vi ytterligare betala en ny.....det vore ju inte svårt alls att bara skriva ut pass istället för regbevisen.....?? all info finns ju redan på STC.
Finns det nån bra motivering som svar på detta från STC?? Har också tänkt på att det känns rätt orättvist att betala för något som faktiskt redan är gjort en gång...

Ja det undrar jag också, låter jättekonstigt? I England har det varit passtvång sedan 28 februari i år, jag hade (då) tre hästar: en fd galoppör registrerad hos Weatherbys, en irländare reggad hos English Sports Horse Society (en "allmän" förening för många olika raser) och en arab reggad hos Arab Horse Society. Samtliga hade redan fulla papper med diagram etc sedan födseln, fullblodet är importerad från USA så hon har dessutom ett "riktigt" pass. För att uppgradera till nya passet med de extra sidorna kostade det 180kr för fullblodet, 204kr för irländaren och 120kr för araben. Behövde inte ta ut någon id kontrollant, var bara att fylla i blanketten och skicka in. Hade man inga papper på sin häst så var leg veterinär tvungen att rita upp diagram, men det kunde man ju ta i samband med vaccinering så blev det ingen större summa. Dessutom så ändrade de reglerna i sista stund så man behövde INTE deklarera "not intended for human consumption" om man inte ville. Jag väntade till sista stund för det var olika bud hit och dit hela tiden :devil:

Nu så är det så att om man inte har pass och blir påkommen så måste man böta 5000 pund (ca 60.000kr). Och passet skall vara med vid resa, tävling, vet besök, försäljning....

Avundas er inte, det här med pass är en riktig djungel :crazy:
Och FY vilka priser ni måste betala :eek:

Jag har ställt frågan på STC...inväntar ett klokt svar .......

chrysler skrev:
Självklart har man inte mer hästar än man har råd med å då detta krav med pass konmmit kanske folk får ta å sälja ngn häst för att ha råd för att de räknat med de viktigaste kostnaderna för sina hästar å inte att det skulle komma extra utgifter i form av pass :smirk:

Men snälla,passet är inte ngn ny företeelse,det har funnits åtminstone sen 2002 förmodligen nått år längre än så.
Och har man inte på 3 år (!) hunnit spara ihop till pass åt sina hästar,ja då undrar jag lite hur man övht har råd att ha häst,och framförallt,vågar att ha häst då det alltid dyker upp extra utgifter som man "inte räknar med"..

Men folk har ju redan betalat ägarbyten, köp av häst, registrering osv, detta är ju en dyr å onödig extra utgift.Om man har 10 hästar(av en ras som en vanlig vet inte får utföra signalamentsbeskrivning på) å bor som jag gör så skulle man inte ha råd att ha alla hästar kvar.Jag hade fått ner pass kostnaderna till 20 000(om man tar å åker 2 hästar/transport till en godkänd ID kontrollant)men det är fortfarande en kostnad som alla inte har i bak fickan precis.
Det är en kostnad man hade sluppit betala i vanliga fall, å speciellt om man bara ska gräva ner sin häst på gården ändå, jag kör aldrig mina hästar till slakt, skulle inte komma på tanken ens.Å är det inte ett av skälen till pass?Att hästen kan ha fått i sig medel som inte är bra i maten?

Vi fick obligatoriska pass på hästar födda 2000, istället för regbevis...vet inte om 99:orna fick(hade ingen då) det är dom födda innan 2000 som skall "passas" men det som är så sjukt är ju att dessa hästar redan är frysmärkta och identifierade och vi redan betalat för detta......

svar direkt...om än dåligt :crazy:

Detta är inget beslut vi har tagit utan det är ett Eu beslut som Jordbruksverket driver i Sverige.

Vi är skyldiag att utfärda hästpass på de hästar som är registrerade hos oss.

Det nya enligt detta EU beslut är ett konturdiagram som skall fyllas i och detta är aldrig gjort på hästarna tidigare. Signalement och frysmärkning har vi mycket riktigt sen tidigare, men detta räcker inte enligt detta EU beslut.

Du kan gå in på Jordbruksverkets sida och läsa mer
http://www.sjv.se/startsida/amnesom...er/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html

Med vänlig hälsning

Annica Sundling
Kundtjänst, STC
SE-161 89 Stockholm
Sweden
Tel : +46 (0) 8-627 21 20
Fax: +46 (0) 8-627 21 15

Men om konturdiagram kan göras av veterinär i England och det är godkänt i EU, varför kan det inte godkännas i Sverige, det fattar inte jag? Det borde väl vara samma regler i hela EU :confused:

För då kan man ju ta det samtidigt som vaccination eller annat veterniärbesök och så blir det genast mycket billigare.

Hur står det förresten till med väntetiderna i Sverige? Hos oss berodde det på vilken ras man hade... jag skickade in arabens passansökan i juni 04 och fick tillbaka det andra veckan i februari....två veckor innan deadline :eek:

Läs tråden så ser du att jag skriver att det kan ske efter vägran att betala vite.

Men vad ska du göra med den när den brytigt benet då? Avliva själv eller? För om det nu är så att vet. kan vägra att behandla hästen utan pass, ja då står du ju där med en lidande häst!

Kan tillägga att jag inte fattar något om pass, så det kanske inte är så att vet kan vägra vård?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka