Vi diskuterade detta på vårat årsmöte i söndags..eftersom vi har travare och våra hästar redan ÄR inreggade, med signalement, blodtypning/DNA och frysmärkta redan...vi har alltså redan betalat för en identifiering av våra hästar äldre än 5 år....och så skall vi ytterligare betala en ny.....det vore ju inte svårt alls att bara skriva ut pass istället för regbevisen.....?? all info finns ju redan på STC.
Finns det nån bra motivering som svar på detta från STC?? Har också tänkt på att det känns rätt orättvist att betala för något som faktiskt redan är gjort en gång...
Ja det undrar jag också, låter jättekonstigt? I England har det varit passtvång sedan 28 februari i år, jag hade (då) tre hästar: en fd galoppör registrerad hos Weatherbys, en irländare reggad hos English Sports Horse Society (en "allmän" förening för många olika raser) och en arab reggad hos Arab Horse Society. Samtliga hade redan fulla papper med diagram etc sedan födseln, fullblodet är importerad från USA så hon har dessutom ett "riktigt" pass. För att uppgradera till nya passet med de extra sidorna kostade det 180kr för fullblodet, 204kr för irländaren och 120kr för araben. Behövde inte ta ut någon id kontrollant, var bara att fylla i blanketten och skicka in. Hade man inga papper på sin häst så var leg veterinär tvungen att rita upp diagram, men det kunde man ju ta i samband med vaccinering så blev det ingen större summa. Dessutom så ändrade de reglerna i sista stund så man behövde INTE deklarera "not intended for human consumption" om man inte ville. Jag väntade till sista stund för det var olika bud hit och dit hela tiden
Nu så är det så att om man inte har pass och blir påkommen så måste man böta 5000 pund (ca 60.000kr). Och passet skall vara med vid resa, tävling, vet besök, försäljning....
Avundas er inte, det här med pass är en riktig djungel
Och FY vilka priser ni måste betala