Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Sv: Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Vissa veterinärer är godkända att göra konturdiagram.
ASVH kan hjälpa dig med vilka veterinärer som är det, jag frågade dem.
Och upptäckte att "min" veterinär var en av de godkända!
Så hon fixade konturdiagram när pållen vaccinerades.

Knappast att en vettig veterinär vägrar vård!
För OM de gör det, så bryter de mot en annan lag i och med det, och det är djurskyddslagen.

Veterinärer är ju människor de med, som valt sitt yrke för att de tycker om djur. Så att det finns mer än ngt svunnet fåtal rötägg som skulle vägra behandla en sjuk häst pga avsaknad av pass, det tror jag inte på.

När jag frågade min veterinär om hon skulle vägra behandla en passlös häst, så skrattade hon bara och sa "aldrig i livet". Och hon sa att hon kände ingen veterinär som skulle göra det.

Och om man inte har tillgång till sitt pass när hästen står där med brutet ben då?
Man kan ju tillfälligt ha hästen ngnstans långt hemifrån där passet ligger. Personligen så är mitt hästpass inte ngt jag släpar med mig varje gång min häst är av stallbacken!
Så jag tror inte den veterinär existerar som skulle ställa sig och tjafsa och argumentera i det fallet!

På tal om avlivning så finns det ju fler än slakterier som avlivar. Jägare tex. Så nog går det att hitta en nödslakt om man vill!
Och är man orolig för att hamna i den situationen, då kan man ju medan hästen fortfarande är frisk leta på tex en bra jägare man vet att man kan ringa om det krisar.
Här i krokarna där jag bor finns det en "slaktutbildad" bonde som avlivar hästar om det behövs.

För några år sedan så satt jag och läste i en förteckning om vilka preparat som from det året klassades som doping på tävling.
Upptäckte att den enda salvan jag använde, "penicillinsalva" det året hamnat på den listan.

"Vän av ordning" som jag är, så ringde jag veterinären och frågade om det verkligen stämde?!
Veterinären i fråga jobbade på distriktsveterinären.
Han blev fullkomligt oxtokig, har aldrig förut ens sett just den veterinären ens höja rösten än mindre svära.
Enligt honom "var det ju för f-n alltid så, vi veterinärer är de sista som får reda på när ngt preparat hamnat på dopinglistan".

Tänkte med tanke på att du skrev "konstigt att vi veterinärer inte hört ngt om det".
Finns det fortfarande ett gigantisk "informationsglapp" mellan "de som bestämmer" och våra veterinärer?

Jag kommer inte att skaffa pass till mina äldre hästar. Det skulle vara om veterinären anmälde mig och jag fick ett vitesförläggande på mig. Då först skulle jag lomma iväg och ta hand om det men inte förr. Jag trycker lagen är helidiotiskt. Vettigare hade varit att hade man inget pass så kunde hästen inte bli människoföda och därefter fick varje hästägare bestämma själv.
Nu är ju inte svenskarna ett stort hästköttsätande folk så jag tror inte det hade blivit upplopp på Ica om fler valde att destruera sina gamla kompisar istället.

Och som någon redan påpekat. Det är inte många som känner till detta. I min trakt finnas massor av hästägare som inte läser våra hästmagasin eller ens hänger på Buke! Och de var ingen aning. För ett par dagar sen stannade en hästägande granne till som hade hört något pratas om hästpass när han stog i kön på posten och ville kolla om jag hade hört något om det. Berättade i korta drag vad det handlade om och han skrattar, ruskar på huvudet, önskar mig en trevlig dag och kör iväg . Kommer han att skaffa pass nu? I don´t think so.... och så är det i hela bygden där jag håller till. Det är äldre som köpte hästar för att rida lite ibland men inte är så instatt i sporten i övrigt. Det är lantrukarungar som fått ett par ponnier för att ha något att göra därute på vischan. Förmodligen folk som skulle kallas ”oseriösa” av många på detta forum med tanke på deras bristande tävlingsambitioner

Visst, på yngre hästar är det lika bra att göra, har man alla papper i ordning är det ingen stor sak, när det gäller det äldre så avvaktar jag ,och många med mig, utvecklingen

Det beror på vad det gäller, författningar skickas ut o det här med pass för slakt är en sån sak. Sen beror det på om man läser författningar. Dopinglistan har aldrig skickats ut automatiskt.
PL

*lånar din knappis*

Här fick jag svaret varför vi skall betala en registrering ytterligare en gång...vet inte om jag köper det direkt heller....

**Hästar födda from år 2000 utfärdar vi hästpass på i samband med fölregistreringen.
Detta pga att vi då fick reda på att detta skulle krävas på samtliga hästar framöver.
När våra egna frysmärkare är ute och frysmärker och tar DNA provet + signalementet som det även tidigare gjort.

Nu ritar de även in konturdiagrammet på hästarna på den blankett som ligger till grund för passet.
Tidigare har man aldrig ritat detta konturdiagram och det är det som nu krävs till det nya passet enligt EU beslutet.

Kostnaden på 875:- har våran styrelse beslutat att vi skall ta ut, för de kostnader vi fått i samband med detta.

Vi har en del kostnader för att producera passen b.l.a. utrustning för framställande av passet , matrielkostnader av blanketter och själva passet (den gråa plastboken), personalkostnader för personal som hanterar och framställer samtliga pass hos oss
portokostnader för utskick av hästpassen och vi har även utbildat ett gäng identifierare
efter de nya EU reglerna.

Med vänlig hälsning

Annica Sundling
Kundtjänst, STC
SE-161 89 Stockholm
Sweden
Tel : +46 (0) 8-627 21 20
Fax: +46 (0) 8-627 21 15

Då vet man att man inte ska skaffa travare iaf :eek:

Har för mig att det finns en grundklausul i alla försäkringar att du som försäkringstagare skall följa lagar och förordningar för att försäkringen skall gälla..

Apo

travare födda 2000 o efter får pass automatiskt vid frysmärkningen, det travare som tävlar nu och är äldre har alla pass...det som detta gäller är ju fd eller såna som gått som ridhästar...i mitt fall är det ett fölsto(född 96) och en 12 årig hingst som jag fått skaffa pass till

Du får det i ett vanligt kuvert och det enda som störde mig i passtillverkningen, var att de bara hade rivit ut vac.intyget ur det gamla reget, stämplat sidorna och lagt dem lösa inne i passet.
Min vet. var inte imponerad.

Men jag förstår fortfarande inte gnället nu när allt är klubbat, det fanns gott om tid att verka för dispanser för äldre hästar osv innan beslutet togs, men då var det inga större protester.
Att folk tvingas ta tag i problemet med papperslösa hästar är bara bra. Att rasföreningarna passar på att ta betalt nu är ju inte särskillt förvånande.
Själv tyckte jag att det var lika bra att fixa allt i samband med att jag köpte hästen. i okt.-03 betalde jag 250:- hos ASVH, vet inte om priset är detsamma nu. Skickade in reget, det tog en vecka.
Apo

apocalypsen skrev:
Men jag förstår fortfarande inte gnället nu när allt är klubbat, det fanns gott om tid att verka för dispanser för äldre hästar osv innan beslutet togs, men då var det inga större protester.

Förmodligen för att de flesta med gamla hästar inte visste om och för att folk med gamla hobbyhästar sällan är organiserade.
... å att det flesta begiper att det tar mer än en prosteslista för att ändra eu beslut. Och hade protesten tagits på allvar hade den gammal hästen har ändå hunnit dö av ålder innan det blev behandlat klart.
Det är så mycket lättare att bara skita i det.

Av dem som varit insatta tycker jag protesterna har varit ganska konstata genom åren

_moa_ skrev:
Jag kommer ha pass till alla mina, när jag får råd. Kommer gå på j*vligt mycket för mig. Måste chipa och avrita 3 hästar + registrera 2 och göra ägarbyte på den ena. Det värsta är att jag fattar absolut inget av detta heller :o

Det är ju pga allt sånt här som det har blivit sånt kaos nu när det införs.
Hur många icke-registrerade ägarbyten ligger och flyter, hur många borttappade regpapper, härstammningspapper flyter inte runt pga folk inte tar tag och fixar pappersgörat.
Att sedan vänta till sista minuten när priserna är uppressade till max och avelsföreningarna är överösta med jobb är bara slött och dålig planering från hästägarens sida.

Varför ser man inte till att ha papper på sin häst?
För eller senare behövs de ju uppenbarligen.
Sedan är det väl aldrig något nyorganiserande i historien som har gått smärtfritt
Att våra föreningar och förbund borde ha samarbetat bättre för en gemensam linje är uppenbart. Fast då hade nog gnället blivit omvänt ex varför det skulle kosta lika att få pass till shettis och halvblod pga att shetisen var mindre, även om den inte är det i pappersexercisen.
Det finns ingen smärtfri lösning

Och nej hästen blir inte lyckligare för att den har ett pass om den blir sjuk eller skadar sig. Men det finns en dokumentation kring hästens medicinska historia, som kan hjälpa till.
Vilket också är bra att kunna se när man köper en häst, vilket man inte kunnat göra tidigare.
Visst betalar vi mycket och i vissa fall för mycket för detta systemet men någon gång måste det få sin start. Det blir ju enklare efterhand.

>Apo

Men långt ifrån alla har ju ens hästen försäkrad.
Dessutom så kommer ju problemet inte när ägaren ska försöka få ut på försäkringen, det kommer ju långt tidigare, när veterinären står på gården.

Min yngre häst har likadant som din, vaccinationen liggande löst i passet. Är bökigt när man tävlar, för det är ju jättelätt att lösbladen trillar ut!

Att protestera hade lönat sig föga i det här fallet tror jag. För logiskt tänkande, det är ju inget man kan påstå att alla som bestämmer har! :smirk:

Men det värsta är inte för sådana som mig, som har två hästar, det värsta är ju alla ridskolor och liknande som har till största del hästar utan papper. Men som tur är så lyckades de ju göra sin röst hörd, så de fick sin maxsumma de behövde betala.
Inte ngn rolig situation med hästverksamheter som går i KK, alternativt ridskolor som helt enkelt slaktar hästar utan papper.

Att min yngre häst som tävlas måste ha pass känns helt ok, det som känns så urbota onödigt är gammelpållen som måste ha det! Han som aldrig ska tävla mer, kommer skickas till destruktion när han gått bort osv!

Och när jag får svaret att det kanske inte räcker med ett kvitto där det står "1 st häst No Name" för att styrka att jag äger hästen, då är "botten nådd" tycker jag! :crazy:
Det finns inte, och har aldrig funnits ngn lag att man ens måste ha kvitto vid hästköp! Dessutom betalade jag hästen 3 januari 1990...
Så vi får se om ASVH "godkänner" mitt enkla kvitto. Annars kan jag ju inget göra, då blir ju min häst passlös...

Du får tycka att det är slött och dålig planering om du vill, det rör mig inte i ryggen! Hade detta med passet inte införts så hade jag aldrig regat stoet. Varför skulle jag göra det liksom? Hon kommer aldrig ge sig ut och tävla och om hon gör det så är det i clear round. Varför är det så oansvarigt att inte registrera då?

Vad spelar det för roll om det blir 1000 mer hästar som registreras med okänd härstammning? Visst hon är en shetlandsponny, men det kommer hon aldrig bli på papper, varför rega då?

Jag har två "skogsmullar", en på 20 och en på 19, kommer skaffa pass till bägge nu under våren. Det har jag sett som självklart hela tiden.
Bägge är reggade, en i STC och en i FNH (vbl travare och nordsvensk bruks).

Travarens pass kommer att kosta 875 kr, nordisens kostar 190 kr + 150 kr per häst till id-kontrollanten + ev chip om det blir tvunget.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag menade med min dåliga jämnförelse var att:

Det är dumt att låta bli att skaffa hästpass till sin häst under förevändningen att den ändå dör snart eller att den skall inte slaktas, går bara och skrotar på gården bland annat...

Jag jämnförde det med en bil:

Dumt att låta bli att försäkra bilen trots det finns en lag som säger att man ska ha bilen försäkrad. Under förevändning att bilen är ändå så gammal eller motorn rasar ändå snart...
Det går att köra en oförsäkrad bil tills polisen olyckligsvis stoppar en och gör en kontroll = dryga böter

Det är samma med hästen. Det går att strunta i hästpasset tills någon upptäcker det vid en kontroll eller om någon illasinnad människa ringer och anger en så man får en kontroll på gården och sen ett vitesföreläggande.

Jag har ordnat pass till min häst för det är lag på det helt enkelt. Dom har säkert en anledning till deras beslut.
Nu är det gjort och det är betalt och jag slipper att bry mig eller oroa mig för att någon skall komma på mig..

Jag tycker det är bra med pass, man får hästens alla uppgifter samlade på ett och samma ställe så man slipper leta upp dom olika dokumenten när dom behövs.

För mej kostade själva passet 400 kr, sedan tillkom ju konturdiagram, samt chipsmärkning som vet gjorde när hon var ute och vaccinerade. det kostade 900 för det besöket. (i vanliga fall kostar en vaccination runt 600 för mej..) Så 1300 bet jag för min oreggade korsning utan stam.. Fullt överkomligt tycker jag. Köper hellre detta än ytterligare ett täcke el dyl som jag ändå inte egentligen behöver... :angel: ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka