Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Sv: Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Hästpass kommer i längden att gynna hästvärlden. Detta är en bra grej. Om hundar ska vara registrerade så varför inte hästar.

Jag har två äldre halvblod. Ett sto på 21 år används i avel. Papper är inskickade om pass i samband med ägarbytet.

Valack på 20 år, tävlas fortfarande. Har gröna papper och det fattas bara id-kontroll, gör detta samtidigt som jag reggar kommande fölet.

För en häst med gröna papper (halvblod) så kostar det inte mer än 4-500 kr plus id-kontroll 100kr per häst. Tycker att det är en struntsumma att bråka om när man försöker att få ordning på hästsverige och tom få bort en massa fusk i hästverksamheter.

Man får inte sälja en häst i år som saknar hästpass....

Själva passet kostade 700:- plus moms, dvs 875 kr, för en travare. Konturdiagrammet hade vi en snäll vet som gjorde... vad kostar det annars??
Sen funderade jag på det med att slakterierna ska kräva pass fr.o.m. maj, hur går det ihop när det inte är krav på pass innan året är slut?! Konstigt med olika gränser...

"stc kunde gott utfärda en annan typ av billigare pass för hästar ur tävlingsbar ålder"

Kan bara instämma!!! Mailbomba stc?? ;)

Vi har ju haft flera år på oss så varför vakna först nu? Som många redan tidigare påtalat så kommer det ju faktiskt att kunna gynna just hästarna, så jag kan faktiskt inte förstå motståndet.

Har pass på båda och har chippat båda fastän det inte krävdes.

Jag tycker att det är en jätte bra ideé :idea: från regeringen att ha häst pass. För det gynar ju hästarna och vi får mer kontroll på hästarna. Vi kan då kanske få slut på alla slakttranspoterna som går till syd europa.

Men det är konstigt att det kan skilja sig så mycket i pris. Det borde vara en kostnad som är lika för alla. Jag har ett sto på 26 i år hon är kallblods travare. Och när min mamman frågade en vet som får göra pass så sa vet att det inte behövdes. Och vad jag förstår så ska ju ALLA hästar ha pass :confused: :( . Det är ju konstigt att hon inte sa att mitt sto behövde ha ett pass.

Jag förstår er som har gamla hästar att ni struntar i att skaffa pass. Jag skulle gjort detsamma! hästpasset är ju en toppenbra grej men det är ju lite onödigt att slänga ner , i vissa fall, tusenlappar på det om man har så gamla pållar. Min pålle fyller fem år imorgon och han ska givetvis ha ett pass.

Vad menar du med att amn inte får sälja häst i år utan pass?Vet massor som sålt/säljer hästar utan pass detta år :smirk:
Vad ska hända då?Räknas inte de nya ägarna som ägare utan har betalt i onödan eller?Sälja kan man ju alltid göra vare sig hästen har pass eller inte.

Vad med att börja att säga ifrån, ställa krav som hästägare?? Så som att samla in underskrifter ifrån hästägare som har hästar i en ålder 20 år och upp, klaga eller något på att man ska få en viss rabatt på passet (då hästen inte lever i så många år till). Vad med halva priset? ;) Då kanske det kan hända något, man måste säga ifrån, gör man inte det så får man bita i det sura äpplet och betala in ett fullt pris för en häst som är över 20 år gammal. Jag har själv unghäst/(snart hästar), men skriver gärna på en lista för att hjälpa hästägare som har äldre hästar.

Jag tycker som dig, det är fullkomligt barockt att detta hästpass ska finnas! :mad:

Men jag har faktiskt just skickat in passansökan för mitt 23-åriga halvblod. Han kommer aldrig tävla mer, kommer aldrig att säljas, kommer att skickas till destruktion den dagen han går bort osv.

Och angående att veterinärer i framtiden skulle kunna vägra behandla passlösa hästar, det tror jag inte ett dugg på! För gör de det, så bryter de mot djurskyddslagen!
Jag frågade "min" veterinär om just det. Frågade om hon om det blir lag på det, skulle vägra behandla en häst utan pass.
Hon skrattade rakt ut och sa att hon aldrig i livet skulle göra det, och att hon inte kände en enda kollega som skulle göra det heller!

Men vad som kan hända för hästägaren utan pass, det är väl att den av staten får ngn sorts böter gissar jag.

Jag vet massor av folk som kör för fort, men det gör det väl inte mer lagligt eller hur? :smirk: Enligt svensk lag skall samtliga hästar som byter ägare i år ha pass och är man så korkad att man köper en passlös häst får man ta den kostnaden själv innan årsskiftet. :angel:

Däremot håller jag med alla om att det borde vara reglerat hur mycket ett pass ska kosta och inte att det som nu skiljer mellan de olika rasföreningarna. För min del blir 100 kr för konturdiagrammet och 400 för att byta ut reg.beviset till ett pass. :cool:

Inga veterinärer kommer att vägra behandla, helt rätt, däremot blir de anmälningspliktiga och ägaren få betala vite. Betalas inte vitet avlivas antagligen hästen precis som det gick för bonden med sina kor. Vi ska nog vara glada att EU-politikerna inte kräver att de ska ha plastbrickor i öronen som andra livdjur. :devil:

Jag har en 22-åring.
Hon ska ha pass....
Tänk om det händer ngt och det blir problem i samband med behandling av vet.?!
Det vill iaf inte jag vara med om att utsätta min älskling för.
Dessutom är det inte så stora pengar...helt klart värt det, skulle inte våga chansa!!

Men många kommer säkert sälja sina hästar bara för att låta den nya ägaren ta hand om pass förskaffandet :smirk:

chrysler skrev:
Men många kommer säkert sälja sina hästar bara för att låta den nya ägaren ta hand om pass förskaffandet :smirk:

Men så dum är väl ingen att den säljer en älskad häst bara för att spara in några hundralappar :eek:

*lånar knapp*

Läs

Denna punkten borde spela ganska stor roll också.

Har både chips och pass (papprena klara). Så som det är idag med häststölder och annat otrevligt som hästarna kan utsättat för, så vill man inte att ens kamrat ska hamna i fel händer. :(
Valacken vi sålde förra året fixade vi chips och pass till innan.

Hur är det med försäkringarna egentligen om man inte har pass(och/eller chips)?

Senast ändrad:

Beror på vad det är för häst å var man bor, folk tror ju att hästägare är hur rika som helst men många är fattiga just för att de har hästar å kanske har pengar till vet.vård, stallplats, skoning, foder men inte mer.
I mitt fall gick det på över 4000 å det har inte alla råd att slänga upp bara sådär :smirk: .

Jag tänkte med så, men jag vet inte heller nu.Förmodligen blir det att jag gör det allt för att vara laglydig :smirk:
Min äldsta är 21 år o honom får jag regga i asrp.Blir för dyrt o krångligt med att dna analysera osv.

Mitt gamla VBL sto tänker jag inte skaffa pass till!
det skulle kosta mig runt 2000kr + "jobbet" o de tänker jag inte göra!
875 kr till STC, runt 1000-lappen för att få ett konturdiagram på henne ( hon är helt brun inte ett vitt strå någonstans och EN virvel i pannan...)
Så nej jag skaffar inte pass till henne!
Ponny däremot ( som också bara går hemma) har jag skaffat till han är 10 år och kunde reggas som korsningsponny, total kostnad 400kr!

Till mina 2 hbl som tävlar har jag givetvis pass! :)

Jag förtår inte hur man kan ta ut det på hästpassandet att man har så långt till klinik att det kostar 3000 kr att köra dit.

För att jag inte skulle fått hästpass om jag inte kört dit det fanns en kontrollant som fick utföra signalementsbeskrivning på min häst.
Har du några andra förslag på hur jag kunnat göra så att det inte kostade lika mkt?Det hade kostat mer att anlita kontrollannten att komma till stallet så det alternativet behöver du inte ens nämna :smirk:
Jag hade ju knappast ngt val i den frågan tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka