Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

Sv: Hästpass. Jag kommer INTE att skaffa!Fler?

jag vet en som har en cponny som är 36 år gammal och hon tänker nog inte fixa pass heller.. tycker inte hon ska behöva det heller.

:mad:

Jag tror inte det kommer bli aktuellt med tvångsavlivningar av hästar. Det skulle väcka alldeles för mkt känslor, dessutom så skulle det ju bli rena hysterier när folk ville ha ut på försäkringen av försäkringsbolagen av ej utdömda hästar.

Lite "känsligare" med häst för en hästägare än kossor för en bonde tror jag, även om jag inte tycker man ska avliva friska kor pga ngn paragraf.

Men dryga böter är det ju stor chans att vi hästägare utan pass får.

Att hästar slipper brickan i örat beror väl på att de numera inte räknas som sk "livsmedelsproducerande djur"?
De är ju inte mat, så de behöver inte "registreras" som sådant heller.
Men jag tror att så småningom så kommer det för hästägare som vill slakta hästen bli krångligare än för de som lämnar och betalar för destruktion.

Senast ändrad:

Vem säger att alla älskar sina hästar så mkt?
Jag tycker man i stort sett dagligen hör om hästägare som gör sådant jag aldrig skulle kunna tänka mig.

Senast i helgen hörde jag om en som fick en kanonponny för några kronor.
Ägaren, en bonde, hade köpt hästen till sitt barn. Barnet tröttnade och bonden kunde inte ha kvar hästen.
Vad han skulle göra? Jodå, han skulle skicka den till slakt.
Förutom att hästen var kärnfrisk och fullt brukbar, så hade den kapacitet också! Kapacitet = bonden hade tjänat mer på att sälja den "på riktigt" än att slakta.
Men ändå så skulle han slakta, för det var enklast att bara skicka kusen med kossorna till Farmek... :smirk:

Så jag tror också att många hästar som är mindre värda ekonomiskt kommer börja vandra runt för att ingen har råd/lust att fixa ett pass till dem.
Och det är ju INTE ngt som kommer gynna hästen tyvärr!

Den punkten tycker jag inte spelar ngn som helst roll.
För jag och många hästägare skickar ju ändå sin häst på destruktion.
Och det finns ju många alternativ till slakt på slakterier nu för tiden.
Nödslakt, trotjänaravlivningar, att anlita en kunnig slaktare "på orten" som tar död på hästen osv.

Jag tror att det finns rätt många i sverige som fortfarande inte har nån aning om vad hästpass är. våra bekanta har 2 halvblod på 15 o 16 år och de tittade ytterst förvånat på mig när jag berättade om passen. de släpade fram två gamla stamtavlor på sina hästar och frågade om dom var giltiga. de här läser verkligen aldrig häst el. lantbrukstidningar och vet ej vad Buke är. Men trots detta är de duktiga hästmänniskor och sköter sina hästar korrekt. Jag lovar att det finns fler av den här sorten.
som tur är är mina hästar så unga att de fick pass redan som föl vid registreringen hos avelsföreningen. men det är dyrt att hålla på med
passet, vill du ändra på nåt så ska passet skickas iväg
och jag skickar bara en sådan värdehandling med rek. brev.

Vi tänker skaffa pass men jag är väldigt emot detta med pass på hästar som inte ska säljas eller tävlas. Det är bara ännu ett sätt för staten att ha kontroll.. de har ju provat liknande saker förut som båtregister etc. kommer detta bli likadant? De inser att det inte var något bra och tar bort det och där står vi hästägare med ett pass som kostat oss dyra pengar. Tror tyvärr att passet endast kommer leda till svartbehandlingar för tyvärr så finns det såna oseriösa vet. och vad har man uppnåt då? Jag förstår verkligen att om man vill ha sin häst slaktad till livsmedel så ska man vara tvungen att ha passet.. men om man INTE vill ha det och man inte ska sälja och hästen inteska tävlas.. varför ska man då ha detta???

Är det som på människor sen att passet gäller i 10 år och sen måste man skaffa nytt?? De kommer säkerligen komma på någon årlig avgift sen för att inneha dessa pass åsså har vi en motsvarighet till hundskatten också!!!!!

Mia_R skrev:
Inga veterinärer kommer att vägra behandla, helt rätt, däremot blir de anmälningspliktiga och ägaren få betala vite. Betalas inte vitet avlivas antagligen hästen precis som det gick för bonden med sina kor. Vi ska nog vara glada att EU-politikerna inte kräver att de ska ha plastbrickor i öronen som andra livdjur. :devil:
Man skall nog vänta med att säga detta för säkert till dess att det är klart! Det påstås att det har diskuterats men inget förslag har kommit ut officiellt. Veterinärkåren kommer nog inte utan vidare acceptera en anmälningsplikt som skulle kunna innebära en risk för djurskyddet.
Vi har en lag på att alla hundar skall vara märkta men ingen anmälningsplikt.
PL

Senast ändrad:

Vi diskuterade detta på vårat årsmöte i söndags..eftersom vi har travare och våra hästar redan ÄR inreggade, med signalement, blodtypning/DNA och frysmärkta redan...vi har alltså redan betalat för en identifiering av våra hästar äldre än 5 år....och så skall vi ytterligare betala en ny.....det vore ju inte svårt alls att bara skriva ut pass istället för regbevisen.....?? all info finns ju redan på STC.

Det kommer ju bara att bli att de som inte skaffar pass till sina antagligen slaktar hästarna hemma och helt sonika gräver ner dom nånstans......Det vore ju enklare om man gav hästar dispans om dom är födda t ex 99 eller tidigare..sen rättar det ju ut sig av sig själv om några år.......Men EU är väl inte kända för att vara smidiga direkt.....

SOm du sa...vilken veterinär kanneka vård pga en sån anledning???

Passet till mitt halvblod kostade 500 spänn + 150 till ID-kontrollanten som ritade av hennes tecken. Inget chip. Men det verkar som om andra raser får betala fantasipriser :eek:

Jag fick betala 150 till id tjejen och 875 till stc :mad: på mina "gamla" .....hade bara två utan pass som tur var...

Man kan ju undra varför avelsföreningarna tar olika mycket för passen :mad:

Travare är ju också redan ID-märkta, det är ju inte mitt halvblod :confused:

Mia_R skrev:
Du är väl medveten om att veterinärerna är anmälningspliktiga? Känner du även till bonden som vägrade öronmärka sina kor? Han fick dem skjutna i hagen för ett par år sedan, STORA skriverier i dagspressen! Ska ni låta dem självdö hemma om ni inte blir upptäckta innan? :eek:
Låt veterinären anmäla då! Och hur var det nu med bonden som fick sina kor skjutna? Kom de bara ut och sköt korna helt plötsligt? Eller var det inte ett utdraget bråk med förelägganden som bonden hade möjlighet att agera på? Tror du inte det blir så när det gäller hästar? Eller tror du någon bara kommer och skjuter en häst utan pass.

Mia_R skrev:
Min ena häst är 24 år och om hon inte behöver sluta sina dagar innan årsskiftet så kommer hon att få ett fint, nytt pass oavsett om hon ska slaktas, bli minkfoder eller grävas ner. För hennes skull, eftersom jag älskar och vill hennes bästa, ska jag skaffa pass inför 2006. I mina ögon är hon värd så mycket mer än de 400 jag får betala för passet. :love:
Jag ser inte att din hästs liv blir bättre med passet.

ang skrev:
Vi har ju haft flera år på oss så varför vakna först nu? Som många redan tidigare påtalat så kommer det ju faktiskt att kunna gynna just hästarna, så jag kan faktiskt inte förstå motståndet.

Har pass på båda och har chippat båda fastän det inte krävdes.
Ja jag håller med om att det kan vara bra för hästarna med hästpass och vi skaffar givetvis pass till våra avels och ridhästar. När det gäller vår gamle pensionär som aldrig skall lämna gården så ser jag dock inte nyttan med det alls.

Gulp* Jag vet inte vad jag ska göra snart, skaffa pass eller ej. Min gammelvallack är 21 år.Aldrig haft veterinär ute till honom.Han åker ingenstans heller. Min första tanke var att jag skiter i att skaffa pass,men sen blir jag osäker pga detta med veterinärbehandling osv.Jag har en 8åring också och henne har jag haft på klinik osv,*suck*jag vet inte vad jag ska göra.Gamlingen har inga papper men 8 åringen har............ :confused:

Min shettis är 31 år, inte registrerad och utan alla sorters papper (har inte ens kvitto då jag bara övertog henne för 4 år sedan). Hon är en hemmauppfödning (okänd icke godkänd hingst till pappa) av en granne till mig. Den dagen det är dags ska hon få somna in (med eller utan spruta) och begravas på lämpligt ställe där jag kan besöka hennes grav. Pass - en stor kostnad för vems då skull? Lite sent för det nu kan jag tycka... Än har jag is i magen vad gäller passet!

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer ha pass till alla mina, när jag får råd. Kommer gå på j*vligt mycket för mig. Måste chipa och avrita 3 hästar + registrera 2 och göra ägarbyte på den ena. Det värsta är att jag fattar absolut inget av detta heller :o

Tänkte på det också alla ni som säger att ni inte tänker skaffa pass till era gamlingar. Tänk om alla resonerade så! Jag kanske inte ska ta och ha pass till mina hästar för dom kan ju ändå gå och bryta benet i hagen en dag innan passet kommer. Tycker att det är självklart att ALLA ska fixa pass oavsett ålder på hästen!

Javisst är det som du säger! Men "storebror staten" har nog i sin korkadehet inte alls tänkt på att det faktiskt finns hästfolk som varken umgås med annat hästfolk, eller är med i ngn ridklubb.
Blir intressant när det går upp för dem att de inte kan skylla på den "kategorin" hästägare utan bara på sin egen klantighet! :devil:

För att äga häst är ju inte som att ha körkort, att du på ngt sätt är skyldig att uppdatera dig angående nya regler.

Jag skickar också mina reg bevis rekommenderat.
Och fick tillbaka det i vanligt brev! :smirk:
Få se hur ASVH skickar tillbaka gammelpållens pass, om det också kommer i vanligt brev.
Var det inte ngn här på forumet som tappat bort ett pass just pga att avelsföreningen i fråga inte skickat det rekommenderat?

Jag kommer ju hamna på den summan ungefär jag också.
Min veterinär är godkänd kontrollant, så hon fyllde i ett sådant där konturdiagram när hon vaccinerade hästen. Vilket ju gjorde att det inte kostade ngt extra.

Men jag tycker synd om de med raser som får betala fantasipriser! Men har man en oregistrerad häst utan papper, då är det ju tyvärr synoymt med svindyrt i det här fallet! För de måste ju registreras ngnstans.

Mitt pass kom från ASVH i vanligt brev :smirk: Minns att jag reagerade på det eftersom det ju är en värdehandling!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka