Sv: Hästpass innan 2005!!!
Vad är din häst för typ av häst? är det en häst av "halvblodstyp" så ska den reggas i ASVH.
Du tar ut en id-kontrollant som gör en signalements beskrivning av hästen (tecken, virvlar etc) och chipsmärker hästen om du vill. Idag finns inget krav på att märka hästen inom ASVH men det kommer säkert inom några år så du kan ju avgöra om du vill lägga dom pengarna nu eller sen. Signalements beskr. brukar kosta 100kr + mil ersättning ungefär, vad märkningen kostar vet jag inte.
Kontrollanter hittar du på
www.svehast.se
sedan måste du ha kopia på kvitto eller köpekontrakt så du bevisar att du äger hästen samt ett veterinärintyg på hur gammal hästen är.
Ev. så kan du behöva skicka in ett betäckningsbevis också men om du inte vet vem uppfödaren är osv så tror jag inte du behöver det.
Själva registreringen och passet kostar 2500:- för en häst med okänd härstamning.
och du måste ha passet senast 31/12 2005.
Vad som händer om man inte har pass efter det finns (vad jag vet) inget bestämt ännu men det har pratats om att det blir extra avgifter vid veterinärbesök etc
Tips är att du fixar ålders intyget vid samband med vaccinering etc så slipper du massa extra att betala till veterinären kolla med några andra i stallet om ni kan dela på milersättningen till kontrollanten, kanske fler som måste ordna pass!