Hästpass innan 2005!!!

E

Elina Andersson

Någon som vet hur man ska gå tillväga för att skaffa hästpass? Jag har läst att alla hästar ska ha pass innan 2005...det börjar närma sig. Vad kostar det? Min häst har ingen stamtavla och är inte registrerad -hur gör de då? :confused:

Sv: Hästpass innan 2005!!!

Alla hästar ska inneha pass innan årsskiftet 05/06.
Du har alltså ett år på dig...

MVH/

Jo0ssan

Vad är din häst för typ av häst? är det en häst av "halvblodstyp" så ska den reggas i ASVH.

Du tar ut en id-kontrollant som gör en signalements beskrivning av hästen (tecken, virvlar etc) och chipsmärker hästen om du vill. Idag finns inget krav på att märka hästen inom ASVH men det kommer säkert inom några år så du kan ju avgöra om du vill lägga dom pengarna nu eller sen. Signalements beskr. brukar kosta 100kr + mil ersättning ungefär, vad märkningen kostar vet jag inte.
Kontrollanter hittar du på www.svehast.se

sedan måste du ha kopia på kvitto eller köpekontrakt så du bevisar att du äger hästen samt ett veterinärintyg på hur gammal hästen är.
Ev. så kan du behöva skicka in ett betäckningsbevis också men om du inte vet vem uppfödaren är osv så tror jag inte du behöver det.

Själva registreringen och passet kostar 2500:- för en häst med okänd härstamning.

och du måste ha passet senast 31/12 2005.
Vad som händer om man inte har pass efter det finns (vad jag vet) inget bestämt ännu men det har pratats om att det blir extra avgifter vid veterinärbesök etc

Tips är att du fixar ålders intyget vid samband med vaccinering etc så slipper du massa extra att betala till veterinären kolla med några andra i stallet om ni kan dela på milersättningen till kontrollanten, kanske fler som måste ordna pass!

Själva registreringen och passet kostar 2500:- för en häst med okänd härstamning

-Var görs själva registreringen?

Tack för ditt svar QuickStar :)

Elina Andersson skrev:
Någon som vet hur man ska gå tillväga för att skaffa hästpass? Jag har läst att alla hästar ska ha pass innan 2005...det börjar närma sig. Vad kostar det? Min häst har ingen stamtavla och är inte registrerad -hur gör de då? :confused:

jag tar till mina ponnier utan härstammning ut en som signalements beskriver + shipmärker och det kostar 500kr, sen skickar jag in dom papperna tillsammans med bes.papper där åldern bevisas.
Skickar inte med något mer som tex bevis att jag står som ägare.
Sen löser jag pass, så när jag har mitt pass i handen har det kostat mig 900kr/ponny

Vart skickar du dom papprena till för att sedan få lösa hästpasset??

Mvh Bella :)

QuickStar skrev:
Själva registreringen och passet kostar 2500:- för en häst med okänd härstamning.
Hoppas du skämtar :crazy: . Hade veterinären ute för snart två veckor sen för att fixa allt från chipmärkning till åldersintyg....och fick tidigare på dagen veta att jag skulle få betala 400:- för skruttans pass (pratat med svenska hästavelsförbundet..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar