hästpass för travare.

zilla

Trådstartare
har en häst som jag leasar...ägarn påstår att han har pass till honom..e det samma pass som kommer att gälla från 2005...Det nya systemet om att alla hästar måste ha pass. :confused: :bow: :banana:

någon här kanske vet hur man gör med sina "halvgamla" hästar, utan pass. ska man ansöka via stc om det eller går det bra med en "vanlig" id-kontrollant, som sysslar med andra raser?
vad jag förstår blir det ganska viktigt i det ögonblick hästen ska på slakteri om ett antal år. man måste tydligen ha pass då?
är det någon som vet?

jag sökte mitt pass hos min veterinär, han är utbildad id konterolant för travhästar och även islandshästar. han skötte allt åt mig, jag behövde bara skriva på ett pappar som sedan skickades till stc... ja jag har hört att när det är passkrav får du inte slakta den utan pass. så det kan ju va bra att skaffa det!!!

Om hästen du leasar har pass tycker jag att du ska be ägaren om att få det. Det är en handling som ska följa hästen om den leasas ut, säljs eller sätts i träning. Annars kan du ansöka om ett nytt, gå in på STCs hemsida, sök på hästpass. Då får du upp de av STC utbildade personer som ritar konturdiagram på travare. Annars , om det inte finns någon i dina trakter kan såklart även veterinär ordna det.

Du beställer blankett från STC "Ansökan om hästpass" sen ska en STC-godkänd idntifierare eller svensk veterinär (behöver inte gått någon speciell kurs, vanlig veterinär går bra) fylla i och skriva under. Du skickar in papper till STC, får ett pass och en räkning på 500 pix.

Tänk dock på att det bara är den registrerade ägaren som får lov att ansöka om pass på travarna! Om hästen redan har ett pass så finns det ingen anledning att ansöka om ett nytt och som sagt är det bara ägaren som kan göra det.

Har för mig att passet är en ID-handling som ska följa hästen, oavsett om man leasar eller vad man gör. Där ska ju tex fyllas i vaccinationer o andra behandlingar! Man har ett löst A4papper där det står vem som är ägare som man stoppar i en ficka i passet och där borde man även stoppa i leasingpapperna antar jag.

Så se du till att få ut passet från ägaren! När du lämnar tillbaka hästen så lämnar du ju tillbaka passet. Ett passinnehav är INTE detsamma som att äga hästen mao.

Jag har pratat med stc ...jag har löst ut ett pass åt hästen.
Jag är ansvarig för att hästen har ett pass..¨så det var enklare att lösa ut ett pass än att "bråka" med ägaren.

Bra att det löste sig! När man leasar en travare så står man under leasingtiden som ägare va? Men jag trodde inte att STC gjorde dubletter sådär bara...? Jag kanske har missat något i din berättelse? Bra för dig i alla fall!

Min ena har två pass, då det ena var på irrvägar pga Postverket ett tag. Så var det när jag fick henne, egentligen skulle jag väl makulera det ena.

Men det jämnar ut sig då jag inte har några papper alls på den andra. :crazy: (Har inte kommit mig för att fixa pass åt resten av gänget ännu)

/// ghost

Sv: Re: hästpass för travare.

Krims skrev:
Du beställer blankett från STC "Ansökan om hästpass" sen ska en STC-godkänd idntifierare eller svensk veterinär (behöver inte gått någon speciell kurs, vanlig veterinär går bra) fylla i och skriva under. Du skickar in papper till STC, får ett pass och en räkning på 500 pix.

ska vet ha betalt också? det blir mycket pengar ...

Sv: Re: hästpass för travare.

Jag använde en STC-identifierare i april, det kostade 200+moms. Då tog hon ingen reseersättning för hon hade så nära... Annars får du ju räkna med en liten slant för det också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Ramona
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka