Hästpass & behandlingar?

J

julia_v

Jag har sett att det finns en massa trådar just om hästpass, men jag hittar inte den informatioen jag söker så jag gör en egen..

Detta med behandlingar, det ska ju tydligen stå med i passen,
men är det upp till hästägaren?

Jag tänker på om en häst är till salu och den har blivit
behandlad ett antal gånger med tex kortison, tuppkam
i lederna men ägaren väljer att inte säga detta till eventuella köpare..

Kan köparen då ta reda på det?
Eller står det med i passet?
Jag menar skriver veterinären in det?

Eller om passet har tillkommit efter att hästen blivit behandlad,
då kommer det väl inte med?

Jag undrar inte detta för min egen del, min har aldrig blivt
behandlad och hon ska inte säljas :smirk: Utan jag bara funderar..

tack på förhand!

Sv: Hästpass & behandlingar?

Jag tycker att det är en intressant fråga du ställer!

Min häst blev injecerad med just tuppkam och cortison, och hon fick också butta, men veterinären var inte intresserad av att skriva in detta i passet. Tog med det till första besöket, och fick till svar att det inte behövdes... Hästen blev behandlad sammanlagt tre gånger, och ingenstans frågades det om hennes pass.

Jag antar att om hästen blivit behandlad innan passet utfärdades, ja då vet ju inte fler än du vad som har gjorts med den.
Men om den behandlas när den har pass, då är det veterinären som gör fel om det inte fylls i.

Märkligt :confused:
Märkligt av den vetten tycker jag, vad är det då fär mening
att ens ha med en sådan sak i passen?

För om jag tex skulle köpa en häst så skulle jag vilja veta om den har blivit behandlad flertalet gånger..
och tyvärr så är inte alla säljare ärliga :mad:

Och det känns som om det även vore bra för "statistiken",
hur mycket behandlar vi våra hästar och för vad?
det borde även intressera veterinärer och forskare..

burton skrev:
Jag antar att om hästen blivit behandlad innan passet utfärdades, ja då vet ju inte fler än du vad som har gjorts med den.
Men om den behandlas när den har pass, då är det veterinären som gör fel om det inte fylls i.

Jo, det kan kanske tyckas som att vet gjort fel, men man bör också beakta det faktum att det flesta kliniker ännu ej har några rutiner för hur de ska hantera passen. Det finns ju andra regler att ta hänsyn till, t.ex. försäkringsbolag och annat. Vi var på Strömsholm, med vår förra häst, på ett antal behandlingar och utredningar och vi erbjöd passet varje gång. Vi fick till svar att de just inta har några rutiner för hur de ska fyll i passen än, men att de måste fylla i de vanliga journalerna som vanligt, och därför används inte passen.

Det känns ju lite fånigt när man ändå har ett pass och det står nästan ingeting i det, men jag förstår ju samtidigt veterinärer och kliniker måste följa vissa reglementen och policys.

Jag tror nog att detta kommer att ändras framöver dock. Meningen är ju att alla info ska finnas i passen och ingen annanstans.

//C

men som köpare nu då (hypotetiskt), hur vet man om hästen man tittar på har blivit behandlad en massa gånger om säljaren väljer att
inte tala om?

För visst är det så att man inte bara kan ringa tex ATG och fråga
om man inte själv äger hästen?

När jag köpte min häst hade jag fått säljarens tillåtelse att tala med klinik, men tror inte att man får det annars.

Jag har börjat fundera lite kring ifall veterinärer fått någon utbildning i hur passen ska fyllas i? Jag passade på att vaccinera min häst vid ett klinikbesök, och då tvingade jag vet att fylla i det i passet. Det var mycket undringar kring hur det skulle fyllas i.

Men det anser jag är konstigt, de måste väl för sjutton ha fått
info om hur man fyller i dem!!
Vad är det annars för mening?

Jag undrar hur man som köpare ska veta hur hästens "sjukdomshistorik" ser ut om man inte på något vis kan få fram information..?

Man har ju hört om fall där folk blivit lurade, där det kommit fram
en massa konstiga skador som inte säljaren talat om..

Visst man röntgar ju idag oftast hästen när man köper, men det visar ju kanske inte
allt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix