Hästovan häst, hur hantera?

Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Har ni flyttat in ännu?

Ang den där hästen...har för mig att det gått och skrotat en ponny i knähöjd där också?
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Har ni flyttat in ännu?

Ang den där hästen...har för mig att det gått och skrotat en ponny i knähöjd där också?

Tillträde här i månadsskiftet, alldeles för långt bort om du frågar mig ;-)

Vet inte om där varit någon ponny tidigare, men inte enligt de vi köper av. Enligt dom så ska han inte alls gått med hästar utan bara kor periodvis.

Eftersom du har koll på stället så gissar jag att även du är boende i trakterna?

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Förstår att det är spännande:D

JAg har tidigare bott i både Baskarp och Rödån. Nu bor jag i själva Habo.

Gubben min har garaget kvar ute i rödån så vid enstaka tillfällen passerar vi.


hoppas allt går bra för er i flytten.
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Vad fint! Är det här i närheten? Om jag får säga det själv; mycket bättre än där ni bor nu :) Hur är markerna med hagar och ridvägar?
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Håller helt klart med om att det är bättre än där vi bor idag, bättre hus, mer mark, mycket bättre hagar. Ridvägar och liknande har jag inte riktigt koll på ännu men borde inte vara några problem av hur det ser ut runt om :)
Nackdelen är väl sämre stall, då det inte är inrett ännu så det får göras FORT, och kommer därmed bli lite provisoriskt denna vinter, fast å andra sidan kommer jag ha ett stall med mycket bättre luft och när det är klart precis så som jag vill ha det :)

Har adress Härja, ligger längs "gamlagamla" tidaholmsvägen, typ vid gustav adolf.

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Och idag fick vi tillträde så stället har blivit invigt med lite staketbygge och grillkväll med vänner :D

Men det är bra udda folk som bott där innan... Lämnar en katt med 5 st 3-veckors kattungar, en gris och en häst... Hästen frågade dom om den fick bo kvar, och katten fast då utan ungar... men nu blir den tydligen kvar med ungar och även ungarna blir vårt ansvar fram tills det dyker upp folk som ska hämta dom den 29/9 vilket är för tidigt för att ta kattungarna från sin mamma...
Och frågade jag när vi satt och skrev de sista papperna om den var kvar i lösdriften eller om dom flyttat den, fick till svar:
-Flyttat grisen?! Så nära kommer jag den inte...
Så den bara lämnade dom, precis dom hade gjort med ett halvår/ett års gödsel i lösdriften om jag inte insett vad dom var på väg att göra...

Jag kan inte förstå varför man ska hålla på att samla på sig en massa djur som man inte sköter :-(
Men nu är det vårt så inga fler lidande och missköta djur på gården så länge vi är kvar i alla fall, vilket förhoppningsvis blir länge :-)

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Roligt att ni kommit på plats!
Jag hoppas verkligen att det inte dyker upp fler "överraskningar".
Vore jag ni så skulle jag nagelfara fastigheten än en gång för att se om det inte ligger något gammal bilvrak överväxt i gräset eller annat som de "glömt" att ta bort innan flytten.
Jag har en känsla av att det kan bli stora problem att få dem att göra rätt för sig framöver om något skulle dyka upp.

Så ni fick en förvildad gris på köpet.......lycka till med att tämja den!
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Bilder på gård, häst och kattungar är obligatoriskt nu :p,

Hoppas att allt kommer att gå bra nu med era bonus djur och gården ^_^.
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Jag skulle som tur är varken kalla hästen eller grisen förvildade.
Hästen är snäll som få, men har i stora drag inte gjort mer än gått i hagen, ska tydligen vara tömkörd. Men ingen som vet hur mycket eller när senast...
Och grisen har jag flera gånger varit framme och kliat bakom örat så den är inte särskilt otam den heller så jag vet inte varför han inte kommer till den, eller om han bara inte gett ta itu med det...
Ungefär som han/dom tydligen inte orkat ta itu med att se till att det fanns vatten. Det var inte konstigt att jag tyckt att grisen verkade extremt trött, den hade ju inte tillgång till vatten utan dom hade väl ställt ner en skål då och då när dom orkade/kom ihåg... Så nu när jag gav den försvann en hel skål i typ tre klunkar, och helt plötsligt var den mycket piggare.
Hästen hade dom ställt ett badkar vid ena ladugårdsväggen som med hjälp av en konstruktion skulle fyllas på med regnvatten, och som nog inte var rengjort detta året. Där var visserligen vatten i det så hästen var ju inte så törstig, även om den glatt drack ett par klunkar när den insåg att det var färskt vatten där.

Och jag, min idiot tog ju för givet att det måste finnas tillgång till naturligt vatten ute i hagen då jag inte sett något vatten/eller behållare att ha vatten i stå hos någon av djuren de gånger vi varit på gården. Men idag frågade sambon om jag kollat ute i hagen så det verkligen var vatten där, vilket det inte var för när vi letade och hittade bäckfåran som nog har vatten resten av året var den ju torrlagd nu.

Men här är bild på Bamse nyaste hästen i hushållet :-)

1151077_10151846204613428_1379739614_n.jpg


Och här fick vår egen kattung som ska följa med till gården också fastna på bild, då det blev för mörkt att fota dom små där ute och jag vill fortfarande inte lyfta för mycket i dom då dom är så små ännu.

1170934_10151846251778428_1876106991_n.jpg


/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Roligt att ni kommit på plats!
Jag hoppas verkligen att det inte dyker upp fler "överraskningar".
Vore jag ni så skulle jag nagelfara fastigheten än en gång för att se om det inte ligger något gammal bilvrak överväxt i gräset eller annat som de "glömt" att ta bort innan flytten.
Jag har en känsla av att det kan bli stora problem att få dem att göra rätt för sig framöver om något skulle dyka upp.

Så ni fick en förvildad gris på köpet.......lycka till med att tämja den!

Vi har börjat med lien i hästens hage idag, men det är mycket mark att täcka. Men Bamse kommer få gå kvar där så länge även om vi håller på och röja där, då han kunnat gå där så här länge utan att skada sig. Men våra egna kommer få gå på det dom hade som hövall till en början, då dom är mer vana att vara "inlindade i bomull" än Bamse, plus att jag så klart inte vill ha dom i samma hage ännu på ett bra tag.
Räknar kallt med att hitta överraskningar lite överallt på det här stället, så mycket röjning kommer att behövas överallt och många överraskningar hittas... Så lär vara boende i ett pågående projekt ett antal år framöver :o

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Hästen såg ju riktigt trevlig ut i alla fall, hoppas du kan släppa ihop dem sen inom sinom tid :D Du måste ju visa oss bilder på blivande stall och hur du planerar! Blir det drömstallet nu? ;)
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Hästen såg ju riktigt trevlig ut i alla fall, hoppas du kan släppa ihop dem sen inom sinom tid :D Du måste ju visa oss bilder på blivande stall och hur du planerar! Blir det drömstallet nu? ;)

Han är väldigt trevlig så här långt, vad jag sett :-)
Han har stått och hållit oss sällskap nu när vi byggt staket och rensat upp en del i hans hage med, men han bli väldigt stressad när han märker att vi är på väg att ge oss iväg :-(
Så jag tror faktiskt inte jag är så nervös att han inte kommer vara snäll mot övriga hästar i slutändan utan att vi inte kommer kunna ta iväg någon av dom andra när han äntligen fått en flock igen.

Har helt ärligt inte riktigt kommit fram till hur jag planerar ännu... Vi hittar hela tiden saker som förändrar våra förutsättningar, rent byggnadsmässigt, i det som är tänkt som boxdel/stall.
Det som är klart är att det måste bli 4 boxar och minst 3 av dom måste vara 3*3.5, helst lite större men det blir nog svårt. Det kommer bli kallstall, vill inte ha något annat heller, men hoppas få ihop det så att jag kan göra kombinerad sadelkammare/skötselrum som är uppvärmt istället, sen kommer det bli ligghall/vindskydd ute i "vagnsboden", någon gång i framtiden.
Och lite är det så just nu att det gäller bara att fixa så att hästarna har boxar/ligghall, sedan kommer huset prioriteras först då det är en del saker som behöver göras ganska omgående för att huset inte ska ta skada.

Grisen konstaterade jag idag att den kommer få vandra vidare, det känns som ett för stort projekt att få den i ett bra skick igen om det ens går. Den ska tydligen vara 8-9 år gammal enligt tidigare ägare. Det går ju tyvärr inte att ta hand om alla djur man träffar på längs vägen, och ett dött djur lider i alla fall inte :-(

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

varför inte bara släppa ihop med och låta dem göra upp? så brukar det bli bra sen!
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Följt tråden och vill ge dig eloge . Otroligt sunt och dessutom genuint tänkt och agerat , både empatiskt , vettigt och realistiskt i fråga om djuren . Tack för att du rapporterar vidare så aktivt i din tråd !
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

varför inte bara släppa ihop med och låta dem göra upp? så brukar det bli bra sen!

Seriöst ? Har du läst tråden eller förstår komplexiteten med en sån häst eller har sett några hag skador i mycket mindre komplicerade fall ?
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

varför inte bara släppa ihop med och låta dem göra upp? så brukar det bli bra sen!

Om jag förstått det som skrivits i tråden rätt så handlar det om en häst som gått ensam LÄNGE. Ingen vet hur den kommer att reagera när den träffar hästar igen, om den ens förstår hästspråk igen.
Det kan blir väldigt tråkiga följder vid ogenomtänkta ihopsläpp. Jag tycker TS resonerar sunt.

edit. Mackan var snabbare =)
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Ja, just det. Djur är djur och kan kampa på liv och död. Vilket man vet om man är minsta kunnig i djur.
 

Liknande trådar

L
Träning Birk har sedan vi flyttade till det nya stallet börjat gå ut ur hagen, vilket är ett stort problem. Historik: Birk 10 år, har...
2
Svar
22
· Visningar
2 449
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp