Hästovan häst, hur hantera?

ch791022

Trådstartare
Kommer troligtvis bli gårdsköp här, men med på köpet följer deras stackars häst:o
Har fasiken hanterar man smartast det här, då han troligen inte gått med andra hästar sedan han gick vid mammas sida, ska ha gått med kor...
Han är född någon gång efter -94 på gården, är valack, kallblodskorsning(nordsvensk/shire enligt dom), men mer än så i koll har dom som bodde på gården inte...

Är visserligen i bra hull, ser ut att vara nöjd med livet där han lufsar runt. Men med mig kommer tre ytterligare hästar(mina två ston+ en inackorderad valack) till gården.
Att han inte kommer släppas ihop med våra direkt är för mig en självklarhet, men frågan är hur man introducerar hästarna smart till honom för att se om det ens finns en chans att det skulle gå att ha honom med dom andra utan att riskera varken hans eller deras hälsa?

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Låt dem gå jämte varandra och introducera sedan hästarna en och en, så det inte blir för mycket på en gång. Börja med den allra snällaste, var dock jätteförsiktig. en bekant tog hand om en sådan häst och var så försiktig för att den inte skulle bli skrämd och rädd. Den gick jämte hans två i flera månader, sen när han försökte släppa ihop dem var han lite orolig för att den skulle bli rädd, men det slutade med att hans egen kom genom staketet för den andre blev totalt vansinnig och förstod inte alls hur han skulle bete sej. Det tog lång tid innan de kunde gå ihop allihopa och det funkar fortfarande inte om hagen är modell mindre.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Låt dem gå jämte varandra och introducera sedan hästarna en och en, så det inte blir för mycket på en gång. Börja med den allra snällaste, var dock jätteförsiktig. en bekant tog hand om en sådan häst och var så försiktig för att den inte skulle bli skrämd och rädd. Den gick jämte hans två i flera månader, sen när han försökte släppa ihop dem var han lite orolig för att den skulle bli rädd, men det slutade med att hans egen kom genom staketet för den andre blev totalt vansinnig och förstod inte alls hur han skulle bete sej. Det tog lång tid innan de kunde gå ihop allihopa och det funkar fortfarande inte om hagen är modell mindre.

Mvh Domino_s

Är lite ett sådant fall som man får testa sig fram försiktigt för att undvika skador på alla parter, i värsta fall får han fortsätta till de evigt gröna ängarna. Men då har han i alla fall fått en chans och han har det garanterat bättre än idag.
Gå där helt själv i en hage, visserligen på 3 hektar, men ändå inte göra något överhuvudtaget, klappas på lite ibland och få lite godis. Och inte har dom haft insikt om att sköta hans hovar ordentligt heller, så dom ser ut som kriget :-(

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Är lite ett sådant fall som man får testa sig fram försiktigt för att undvika skador på alla parter, i värsta fall får han fortsätta till de evigt gröna ängarna. Men då har han i alla fall fått en chans och han har det garanterat bättre än idag.
Gå där helt själv i en hage, visserligen på 3 hektar, men ändå inte göra något överhuvudtaget, klappas på lite ibland och få lite godis. Och inte har dom haft insikt om att sköta hans hovar ordentligt heller, så dom ser ut som kriget :-(

/Camilla

Stackarn häst, det är inget liv. Jag håller tummarna för att den blir överlycklig över att få se andra hästar och kommer fungera i din flock. Nyckelorden är nog tid, tålamod och tänka smart. :)

Lycka till och glöm inte att uppdatera oss längre fram om hur det går!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Hejsan

Hade haft dem i hagarna bredvid varandra om bytet nu sker på sommaren.

Annars hade jag ställt dem i stallet boxar bredvid varandra på nätterna och sedan haft dem i hagarna bredvid varandra den första tiden..
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Stackarn häst, det är inget liv. Jag håller tummarna för att den blir överlycklig över att få se andra hästar och kommer fungera i din flock. Nyckelorden är nog tid, tålamod och tänka smart. :)

Lycka till och glöm inte att uppdatera oss längre fram om hur det går!

Mvh Domino_s

Håller också tummarna att det ska gå bra, speciellt att han skulle fungera med inackorderingens valack då han som det är idag får gå i egen hage då han inte kan låta bli att klättra på mina ston. Så har jag riktigt jäkla tur så kan jag ha två hästar som vinner på det :-)

Ska göra mitt bästa för att komma ihåg att uppdatera, annars får du påminna mig :-)

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Mitt råd är att du låter hästarna stå bredvid varandra i boxar första natten eller i alla fall 5-6 timmar, ensamhästen kanske blir fullkomligt överlycklig eller alldeles tokig och spränger staketet eller så blir det ett väldigt springande med i bästa fall några tappskor, i värsta fall värre skador.

Och sen kan ju en del valacker vara alldeles stotokiga så jag hade ställt valacken bredvid ensampojken först tills du ser hur han reagerar. Och sedan hagar brevid varandra en tid.
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

ha dem i hagar bredvid varandra ett bra tag, gärna så att det är några meter mellan hagarna också så det inte blir att nykomlingen går fram och vill nosa, han råkar säga ngt olämpligt och dina blir sura :p.
nosfritt avstånd tills de går avslappnat bredvid varandra sen kan de gå vägg i vägg. och slutligen släppas ihop. men jag hade låtit det gå ngn månad för att låta den nya bekanta sig ordentligt med din etablerade flock och få börja prata häst igen :p.

hoppas att ni får rätt på hovar, avmaskning och allt sånt med nya hästen så ni får glädje av varandra ^_^.
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Jag hade haft dem i åtskilda hagar, länge minst ett halvår eller så om den gått alldeles själv så länge.
Jag hade tänkt "rehabilitering" för en häst som varit ensam så länge och det är oklart hur pass länge den gått ensam.


Vid ett ev ihopsläpp endast en häst till den för att se hur det funkar och ha så en längre tid där den får lära sig av en individ.
Hästar som inte kan läsa andra hästars kroppsspråk i större grupp kan bli riktigt dåligt..Vi hade ett år på betet en häst som inte kunde läsa kroppsspråk alls och han åkte på stryk konstant. Han flyttade sig inte om någon varnade honom för han förstod inte..
Visst är det bra om de kan lära varandra/uppfostra varandra men det får inte gå till överstyr och det är stor skillnad på om de blir uppfostrade till flockliv som små eller som vuxna.

Så jag hade tagit det lugnt och tagit små, små steg i taget.
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Hmmm... Jag funderar på om det inte kunde vara värt att sätta upp ett ordentligt trästaket mellan hagarna så att möjligheten finns att hälsa på varandra lite bättre utan att riskera att fastna i eltrådar? Sedan håller jag med om att ett halvår eller så inte är någon dum idé att hålla hästarna åtskilda.
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Om de ska gå i hagar bredvid varann en längre tid, se då till att det är kräm i staketet. Det vore ju hemskt dumt om någon av dem går igenom O_o Förresten, jag hoppas vi får se gården sen! :D
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Hmmm... Jag funderar på om det inte kunde vara värt att sätta upp ett ordentligt trästaket mellan hagarna så att möjligheten finns att hälsa på varandra lite bättre utan att riskera att fastna i eltrådar? Sedan håller jag med om att ett halvår eller så inte är någon dum idé att hålla hästarna åtskilda.

Min fundering där är att eftersom han kommer stå i boxen bredvid den andra valacken, att ha helvägg mellan dom, men lämna öppet över en hyfsat hög boxfront så att dom kan hälsa där, för kan dom bara hälsa över fronten så är det enkelt för den andra att backa tillbaka in bakom helväggen. Om det sedan fungerar går det ju att sänka väggen mellan dom så att dom kommer åt att hälsa där över med.

Känns som det är enklare att bygga rejäla boxväggar än ett trästaket som tål lite för dom tycker jag går sönder för inget, och då har jag kanske helt plötsligt i samma hage :nailbiting:

/Camilla
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Om de ska gå i hagar bredvid varann en längre tid, se då till att det är kräm i staketet. Det vore ju hemskt dumt om någon av dem går igenom O_o Förresten, jag hoppas vi får se gården sen! :D

Japp, ska vara kräm i staketet. Tror han får ett eget agrigat, det starka...

Och bilder går att lösa bara det blir något av, papperna är inte skrivna ännu...
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Kommer troligtvis bli gårdsköp här, men med på köpet följer deras stackars häst:o
Har fasiken hanterar man smartast det här, då han troligen inte gått med andra hästar sedan han gick vid mammas sida, ska ha gått med kor...
Han är född någon gång efter -94 på gården, är valack, kallblodskorsning(nordsvensk/shire enligt dom), men mer än så i koll har dom som bodde på gården inte...

Är visserligen i bra hull, ser ut att vara nöjd med livet där han lufsar runt. Men med mig kommer tre ytterligare hästar(mina två ston+ en inackorderad valack) till gården.
Att han inte kommer släppas ihop med våra direkt är för mig en självklarhet, men frågan är hur man introducerar hästarna smart till honom för att se om det ens finns en chans att det skulle gå att ha honom med dom andra utan att riskera varken hans eller deras hälsa?

/Camilla


Men...det är väl lag på att hästar INTE får gå ensammaO_o:eek: eller:cautious:
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Men...det är väl lag på att hästar INTE får gå ensammaO_o:eek: eller:cautious:

Dom får inte gå ensamma... Hade visserligen en gris när vi var där, hade tydligen gått med kor tidigare, men ändå.
Hovarna ska skötas... Men var nog inte gjort det sista halvåret...
Dom ska ha pass...Du kan väl själv gissa hur många papper här finns...

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

Här kommer bilder i mängder på ny inköpet :)
Mycket att göra, men också mycket potential :)
Och jag har en känsla av att tidigare ägare tyckt om blått ;)

Framsidan:
534186_10151790825593428_1923803526_n.jpg

999816_10151790826608428_1344645750_n.jpg


Ladugården, blivande stallet:
1006273_10151790827763428_1541174163_n.jpg
 
Sv: Hästovan häst, hur hantera?

1374_10151790830223428_47008455_n.jpg

999152_10151790830283428_801529422_n.jpg

562988_10151790830293428_1581639751_n.jpg

971928_10151790830858428_1854938895_n.jpg

1016457_10151790830853428_209857389_n.jpg

971776_10151790830878428_306007628_n.jpg


Rum i en liten pigstuga som tyvärr kommer få rivas då den är i så pass dåligt skick, men planen är att det ska byggas upp en ny stuga där då vi redan har hyresgäst som bokat in sig där i så fall :-)
1095103_10151790830933428_1114019917_n.jpg


Och bilder på medföljande häst får komma senare då han fortfarande inte är förevigad av oss i alla fall :-)

/Camilla
 

Liknande trådar

L
Träning Birk har sedan vi flyttade till det nya stallet börjat gå ut ur hagen, vilket är ett stort problem. Historik: Birk 10 år, har...
2
Svar
22
· Visningar
2 449
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp