Hästmisshandel??

M

Miss_mellan

Det här är första gången jag är inne på forumet så vet inte om jag ska skriva detta här men. För ca ett år sedan köpte våran familj en grand prix utbildad häst. Han hade konstigt lynne och var svår att hantera... Varför??
Jo, förra ägaren till denna häst red honom med kandar och sylvassa sporrar som fyraåring. Ärren i sidorna är förskräckliga och hela munnen var förstörd och sårig. Han hade även borelia och hög feber utan att ägaren lagt märke till detta. När man red honom i början gick han mer "bakåt" än framåt. Han tog skänkeln som att samla och gick hela tiden in i piaff eller passage trots att man inte bad honom. Ägaren påstod att denna häst inte gick att ha på tävling ( eftersom han bara stegrade sig) men vad ska en häst göra när någon sparkar med sylvassa sporrar och samtidigt drar med kandar i munnen?? det finns bara ett ställe att ta vägen...uppåt. Nu mår min lilla älskling suveränt och han har lärt sig att lita på oss här hemma. Jag (tretton år...var tolv då) har varit ute och tävlat honom lite smått nu(169 cm) och det har gått suveränt. Fattar inte hur man kna behandla en häst på det här viset. Tror också att han har blivit straffryggad då han blir upprörd när man ber honom rygga. Fattar inte hur mycket stryk den här hästen har fått! I början när ,man galopperade med honom på ängar kunde han inte släppa loss och springa istället gick han i en lugn samlad galopp och det gick inte att få fram honom(han var nog rädd att göra fel annars)..Tre ryggkotor satt också ihop och en massör massreade ut dom..man såg hur hela hästen slappnade av och en suck hördes(jag överdriver inte).. Hur f*n kan man behandla en häst så??!! Vet att han fortfarande rider sina fyraåringar med kandar... det är ju då man ska börja rida dom lite smått!!!!

Sv: Hästmisshandel??

Anmäl den f.d. ägaren?
Annars är det väl bara ännu en påhittad "Min Häst"-tråd...

en häst som går gp tror jag man kollar upp om den har jättehög feber och borelia.. annars är det illa...... en häst som är värd så mkt och så mkt pengar lags ner på "skiter" man inte i

Är det ngn som vet hur jag kan få fram pollen min i traven? Han är bättre nu men går inte fram så bra, får ingen riktig arbetstrav i honom och vill gjärna få upp honom i mellantrav, jag rider med "nybörjarsporrar" och tänker inte ta till hårdare. Har ett spå också men han är ganska skänkeldöd efter vad han har genomgått...

Ta råd av en duktig tränare är mitt tips!

Men om dom förra ägarna har ridit med hårda hjälper som vassa sporrar varför rider du då med sporrar :confused: det kan ju omöjligt vara bra, nu säger du ju att du har tävlat honom men att han nästan är skänkel död får inte detta att gå ihop :smirk:
Du har haft honom i ett år som jag förstod då har det gått fort att få upp den hästens förtroende ändå.
Jag skulle låta den hästen få gå o vara häst ett tag promenad ridas ett tag framöver en häst som har blivit behandlad så mår nog inte så bra hästar glömmer inte så lätt.....

Det spelar nog ingen "roll" om man rider med sporrar eller inte, utan hur man använder sig av dom. Så länge man använder dom till att förfina sina hjälper och inte som ett plågoredskap, för andra bekymmer så är det väl OK.

Om detta verkligen hänt och du verkligen är 13 år, ta hjälp av en tränare!

Nån som inte har ambitionen att få dig ut på tävlingsbanan inom ett år...

kicki71 skrev:
Det spelar nog ingen "roll" om man rider med sporrar eller inte, utan hur man använder sig av dom. Så länge man använder dom till att förfina sina hjälper och inte som ett plågoredskap, för andra bekymmer så är det väl OK.

Jovisst är det så men om hästen har blivit fel behandlad av sporrar så verkar det lite konstigt att fortsätta andvända dom iaf i mitt stilla sinne.

Ärligt talat har jag aldrig hört talas om en häst som går Grand Prix som 4-åring och om hästen har en sådan potential (om ytterligare ett par år) så säljer man den inte till en tolvåring :devil:, utan för ett par hundra tusen kronor till någon som har råd.

du har nog inte läst riktigt vad tjejen skriver...hästen gick inte gp som 4år, den blev riden med kandar o sporrar då och den blev såld till familjen, inte till flickebarnet. Och om ditt sätt att besvara det här är ngn slags norm för hur man tar emot nya besökare här, då skäms jag å dina vägnar eftersom du inte verkar ha förstånd till det själv.

ingenstans står det att hon har fortsatt rida hästen med sporrar; eller har jag blivit märkligt blind?/tillägg; nybörjarsporrar är små, rundade och avsedda att förstärka skänkeln, du måste vara ytterst brutal för att göra illa hästen med sådana.

Senast ändrad av en moderator:

:idea: du måste använda dig av vikthjälper mycket mera. förmodligen är det här en ganska trög herre med svag framåtbjudning och vad du kan göra är att rida mycket tempoväxlingar för att öka framåtbjudningen, lek mera! ut o galoppa och låt honom busa till det mellan varven..

För ca ett år sedan köpte våran familj en grand prix utbildad häst. Han hade konstigt lynne och var svår att hantera... Varför??

Du får gärna precisera konstigt lynne och svår att hantera?

Jo, förra ägaren till denna häst red honom med kandar och sylvassa sporrar som fyraåring.
Och det vet du hur?

Ärren i sidorna är förskräckliga och hela munnen var förstörd och sårig. Han hade även borelia och hög feber utan att ägaren lagt märke till detta.

Du menar att h*n säljer en GP-häst, med den HÖGA prislapp som dessa medför, men hästen hade hög feber och såriga mungipor och såldes inte gick igenom en vetbesiktning (som ni väl gjorde hoppas jag)??

När man red honom i början gick han mer "bakåt" än framåt. Han tog skänkeln som att samla och gick hela tiden in i piaff eller passage trots att man inte bad honom.

När du (som tolvåring) red eller när erfaren ryttare red? Jag har aldrig känt mig så KASS som ryttare första ggn jag satt på en GP-utbildad häst. Samtidigt som jag aldrig känt mig så FANTASTISKT BRA som ryttare när jag lärt mig trycka på rätt knappar.. Sådär högt utbildade hästar gör oftast exakt vad man säger åt dem, bara det att man säger och gör en massa man inte är medveten om som 'amatörryttare', som hästar på lägre nivå oftast är mer överseende med och förlåtande för.

Tex kan man på de flesta hästar kolla sig över axeln för att se om det kom en bil eller ej utan att nåt händer. På GP-herren fick jag en piruett och höll på att hamna i buskarna i pur förvåning :o

Ägaren påstod att denna häst inte gick att ha på tävling ( eftersom han bara stegrade sig) men vad ska en häst göra när någon sparkar med sylvassa sporrar och samtidigt drar med kandar i munnen??
Det blir man utesluten för, spec på den nivån du talar om..

Tror också att han har blivit straffryggad då han blir upprörd när man ber honom rygga.

Då lär han inte varit så himla framgångsrik i de högre klasserna eftersom motstånd vid ryggning döms ner rätt hårt, och man inte har 'råd' med några neddömningar av den kalibern om man ska vara med och slås som placeringarna på den där nivån..

I början när ,man galopperade med honom på ängar kunde han inte släppa loss och springa istället gick han i en lugn samlad galopp och det gick inte att få fram honom(han var nog rädd att göra fel annars)..

Snarare ovan. Min absolut omisshandlade valack var åtta år innan han lärde sig att man kunde busrejsa på ängarna. Innan dess kunde jag sitta på lösa tyglar och han rullade fram i lugn, sansad galopp. Anledningen? Han hade aldrig LÄRT sig att man kunde rejsa, jag hade aldrig gjort det med honom eftersom jag inte ansåg det önskvärt. Så i hans värld innebär galopp lugn, fin galopp tills matte säger annat. Oavsett om man är på en ridvolt eller på en äng. Och oavsett om matte håller i tyglarna eller ej.

Tre ryggkotor satt också ihop och en massör massreade ut dom..

Du menar att en MASSÖR lyckades massera loss SKELETTET på hästen, dessutom krävs det mer än handkraft för att separera sammanväxta kotor.. Och veterinären som vetbesiktade ansåg ryggen var UA eller?

Vet att han fortfarande rider sina fyraåringar med kandar... det är ju då man ska börja rida dom lite smått!!!![/

Det spelar ingen roll om du rider en fyraåring på kandar eller på tränsbett, det är handen som håller i tyglarna som avgör skärpan.

Och man 'börjar rida dem så smått' när de får in på sitt tredje levnadsår, om du talar om sv hbl. De går ofta treårstestet som treåring (innefattar skritt, trav och galopp under ryttare) och kvalitets som fyraåringar. Eller iaf siktar man dit. Så en fyraåring är i normalfallet riden 'mer än lite smått' och skall så vara enligt mig med..

hästmisshandel
Alexandra_W skrev:
Du får gärna precisera konstigt lynne och svår att hantera?

Och det vet du hur?
:angel: dom kanske känner säljaren väldigt väl...?

Du menar att h*n säljer en GP-häst, med den HÖGA prislapp som dessa medför, men hästen hade hög feber och såriga mungipor och såldes inte gick igenom en vetbesiktning (som ni väl gjorde hoppas jag)?? :angel: en tanke bara: om jag har en häst som jag har klassat som oduglig i GP, och gett upp för länge sedan kan det ju tänkas att jag inte lägger ner alltför stor energi på den, vare sig i ridning eller annars/ obs jag säger inte att det är så här man gör men jag är gammal nog att veta hur en del folk är/ jag kanske till o med blir elak på den..och rycker o sliter i munnen /har jag sett en massa "fint" folk göra både på tävling o träning../ och jag kanske sänker prislappen då oxå?? för jag kan inte se att jäntan har talat om hur mycket de betalade för hästen..? själv köpte jag för 2 år sedan en valack som bevisligen tävlat intermediare för det facila priset av 1000:-, till min dotter att ha som promenadhäst, han är 11 år och i fin författning men blir nervsjuk på tävlingar och klarar inte resor och säljaren är en mycket god vän till oss. så kan det bli... :cool:

När du (som tolvåring) red eller när erfaren ryttare red? Jag har aldrig känt mig så KASS som ryttare första ggn jag satt på en GP-utbildad häst. Samtidigt som jag aldrig känt mig så FANTASTISKT BRA som ryttare när jag lärt mig trycka på rätt knappar.. Sådär högt utbildade hästar gör oftast exakt vad man säger åt dem, bara det att man säger och gör en massa man inte är medveten om som 'amatörryttare', som hästar på lägre nivå oftast är mer överseende med och förlåtande för.
ja, alla är vi olika duktiga, en del kan till o med rida innan de föds...
Tex kan man på de flesta hästar kolla sig över axeln för att se om det kom en bil eller ej utan att nåt händer. På GP-herren fick jag en piruett och höll på att hamna i buskarna i pur förvåning :o

Det blir man utesluten för, spec på den nivån du talar om..
ja det kanske han blev också?...

Då lär han inte varit så himla framgångsrik i de högre klasserna eftersom motstånd vid ryggning döms ner rätt hårt, och man inte har 'råd' med några neddömningar av den kalibern om man ska vara med och slås som placeringarna på den där nivån..

ännu större skäl att sälja och få ut åtminstone något av det man lagt ner på hästen?

Snarare ovan. Min absolut omisshandlade valack var åtta år innan han lärde sig att man kunde busrejsa på ängarna. Innan dess kunde jag sitta på lösa tyglar och han rullade fram i lugn, sansad galopp. Anledningen? Han hade aldrig LÄRT sig att man kunde rejsa, jag hade aldrig gjort det med honom eftersom jag inte ansåg det önskvärt. Så i hans värld innebär galopp lugn, fin galopp tills matte säger annat. Oavsett om man är på en ridvolt eller på en äng. Och oavsett om matte håller i tyglarna eller ej.

Du menar att en MASSÖR lyckades massera loss SKELETTET på hästen, dessutom krävs det mer än handkraft för att separera sammanväxta kotor.. Och veterinären som vetbesiktade ansåg ryggen var UA eller?
jag har sålt o köpt en hel del hästar och det har hänt mig flera ggr att vet.besiktning har missat en hel del..vet. är ju inga gudar o kan ha fel samt också missa en massa. xpel; sto, 4 år som kom med transport från Göteborg visade enligt vet. inga hältor samt var i ua skick. vid longering kraftigt halt vä. bak - equiteapeut upptäcker skada uppe vid svansroten som behandlades. hon hade dessutom kraftig inflammation i tandköttet orsakat av avslagen tand. det var bara ett xmpel....

Det spelar ingen roll om du rider en fyraåring på kandar eller på tränsbett, det är handen som håller i tyglarna som avgör skärpan.
Visst spelar det roll. Annars skulle du ju kunna ha vilket bett som helst på hästen eller hur? Hur pass känslig hästen är i munnen spelar oxå roll..visst är handen viktig men det är inte bara det som avgör/ för små bett är vassa som fn i hästmunnen oavsett hur fin du är i handen..?
Och man 'börjar rida dem så smått' när de får in på sitt tredje levnadsår, om du talar om sv hbl. De går ofta treårstestet som treåring (innefattar skritt, trav och galopp under ryttare) och kvalitets som fyraåringar. Eller iaf siktar man dit. Så en fyraåring är i normalfallet riden 'mer än lite smått' och skall så vara enligt mig med..

Ciazon skrev:
Ärligt talat har jag aldrig hört talas om en häst som går Grand Prix som 4-åring och om hästen har en sådan potential (om ytterligare ett par år) så säljer man den inte till en tolvåring :devil:, utan för ett par hundra tusen kronor till någon som har råd.

Eller ett par milijoner som de brukar kosta :angel:

Är det bara jag som tänker att om man har en häst som är väldigt knepig i humöret så kanske det är lätt att hamna i sitsen att man rider den med kandar och sporrar eller inte alls???

Eftersom ägaren utbildade hästen till grand prix måste h*n ju faktiskt ha lyckats ganska bra med utbildningen trots alla fel...

jag ser att jag har lyckats röra till det ordentligt i mitt svar till A_W - begriper inte riktigt funktionerna härinne än, hoppas att det går fram i alla fall vad jag är ute efter.
ett tillägg bara; utgår man alltid från att inlägg här är påhittade osv? för om det nu skulle vara så att det är 1:a gången flickebarnet skriver här och om det nu skulle vara precis som hon skriver; varför är ni så elaka o insinuerar en massa dumheter?
livet är fullt av underligheter och en av dessa är att det finns lika många experter som hästägare...det är ju rätt så kul att se det svart på vitt. I de fall man skriver o frågar om råd erkänner man ju faktiskt att man inte är expert - och det hedrar skribenten för härinne krävs det tydligen en massa mod för att våga fråga.
jag tycker att ni bemöter den här tjejen väldigt illa; skäms ni inte?

trolljahn skrev:
du har nog inte läst riktigt vad tjejen skriver...hästen gick inte gp som 4år, den blev riden med kandar o sporrar då och den blev såld till familjen, inte till flickebarnet. Och om ditt sätt att besvara det här är ngn slags norm för hur man tar emot nya besökare här, då skäms jag å dina vägnar eftersom du inte verkar ha förstånd till det själv.
OK, jag kanske inte har läst ordentligt, men min första reaktion på den här historien är att den inte känns direkt trovärdig. Hur gick hästen igenom besiktningen tex. den har både borrelia, sår och feber? Om man skall betala flera hundra tusen (eller ännu mer) för en GP-utbildad häst, vilket de borde ha gjort för en så utbildad häst, köper man då en med skador?? Det borde ligga i säljarens intresse att ta väl hand om sina välutbildade hästar, och även om de då är felridna (enligt hennes tråd) så borde de inte ha borrelia eller sårskador helst inte om man försöker sälja hästen. Det låter ju som hästen stått på ett försäljningsstall.

Miss_mellan skrev:
Det här är första gången jag är inne på forumet så vet inte om jag ska skriva detta här men. För ca ett år sedan köpte våran familj en grand prix utbildad häst. Han hade konstigt lynne och var svår att hantera... Varför??
Jo, förra ägaren till denna häst red honom med kandar och sylvassa sporrar som fyraåring. Ärren i sidorna är förskräckliga och hela munnen var förstörd och sårig. Han hade även borelia och hög feber utan att ägaren lagt märke till detta. När man red honom i början gick han mer "bakåt" än framåt. Han tog skänkeln som att samla och gick hela tiden in i piaff eller passage trots att man inte bad honom. Ägaren påstod att denna häst inte gick att ha på tävling ( eftersom han bara stegrade sig) men vad ska en häst göra när någon sparkar med sylvassa sporrar och samtidigt drar med kandar i munnen?? det finns bara ett ställe att ta vägen...uppåt. Nu mår min lilla älskling suveränt och han har lärt sig att lita på oss här hemma. Jag (tretton år...var tolv då) har varit ute och tävlat honom lite smått nu(169 cm) och det har gått suveränt. Fattar inte hur man kna behandla en häst på det här viset. Tror också att han har blivit straffryggad då han blir upprörd när man ber honom rygga. Fattar inte hur mycket stryk den här hästen har fått! I början när ,man galopperade med honom på ängar kunde han inte släppa loss och springa istället gick han i en lugn samlad galopp och det gick inte att få fram honom(han var nog rädd att göra fel annars)..Tre ryggkotor satt också ihop och en massör massreade ut dom..man såg hur hela hästen slappnade av och en suck hördes(jag överdriver inte).. Hur f*n kan man behandla en häst så??!! Vet att han fortfarande rider sina fyraåringar med kandar... det är ju då man ska börja rida dom lite smått!!!!

Hej!

Hur gammal är hästen nu? Är den tävlad GP eller "enbart" utbildad?

Det finns inte någon bra tränare du kan rida för? Att den inte går framåt kan ju vara att den är spänd vid ridning pga den behandling den har fått. Men så länge du inte har någon brådska så kommer knutarna alla gånger att lösa sig. Så med gott om tid och utan stress så skall du se att det löser sig!

Men jag får hålla med övriga på tråden om att det låter lite lustigt att en veterinär släpper igenom en häst UA med ärr, sårig mun och hög feber. En GP häst kostar en hel del och du måste visa att den är OK för att få lösa en försäkring på den.

// Åska

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 882
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka