jag köper bara hästar från hästhandlare eftersom dom inte bryr sig vad jag gör med hästarna efteråt. Privatpersoner vill helst inte att man säljer hästen vidare. Jag ber inte om så mycket beskrivning om hästen eftersom den sällan stämmer. Vi sadlar och tränsar, provrider.
2 hästar har jag köpt utan att provrida(1 oinriden) och den andre tog jag bara.
en av hästarna gick inte att rida när vi kom hem, den frös fast i backen och vägrade ta ett steg, den slände sig bakåt och gick omkull med ryttare. Den hade nog fått rejält med stryk eftersom varje gång den stannade och vägrade gå så knep den samtidigt med rumpan. Vi körde med att vänta ut den och gosade och smekte den över hals och öron, den började gå framåt och idag är den en underbar häst(såld)
Mysigare sto än henne får man leta efter.
en annan häst jag köpte tog jag utan att ens ta ut den från lastbilen. Den fick stå på bil eftersom den inte gick att hantera(direkt inport från eng) fattades hår från ansikte och rumpa(stora fält, kanske bortslaget av slag?) hästen var livrädd så när jag kom hem fick jag med nöd och näppe kolla om det var sto/hingst eller valack jag köpt
Den är inriden men går nu med föl vid sidan om
En annan häst som jag köpt hade så långa hovar att dom börjat böja sig uppåt. Den gick absolut INTE att ta hovarna på,värsta exemplaret jag någonsin skådat. Sparkade som en dåre och träffade mig en gång. Den hästen går nu att sko och ta hovarna på utan problem. Var munskygg så jag var tvungen att vänja den vid att ta i tungan efter att första vet.bes misslyckats. En häst som spände sig varje gång sadeln kom på rygg och började med att stegra innan man kunde hoppa upp. Där handlade det om att spänna ytters lite och idag är hon en kanonhäst som hanteras av ungarna. Super trevlig att rida och personlig.