Hästmarknad

P

prince77

Är det någon här som har varit på någon av dom Ökända hästmarknader som fortfarande försikommer? Vore intressant att höra hur det går till.

nej det tycker jag inte eftersom jag vill ha reda på bla hur hästhanteringen på hästmarknader är.

vart hittar man mer info om dessa marknader ifall man skulle vilja åka dit?

Ja det var så man får sina fördomar bekräftade. Kolla in bilderna, det är första gången jag ser en fjording i det hullet, och fler uppdragna bukar syns bakom - finfina hästar sålda av seriösa hästhandlare.

howdee,
jag undrar om någon har erfarenhet utav att ha köpt en häst från en hästhandlare/hästmarknad ? jag är inte intresserad utav rykten eller en kompis kompis kompis kusin som man har hört... jag undrar om hästen var som hästhandlaren beskrev den och hur det har gått för er, jag har själv träffat på ca5 st hästar som alla köpts av hästhandlare o alla har varit hur gosiga och underbara att rida som helst, detta har bara varit på fritidsintressenivå o det är inga tävlingshästar jag pratar om.
glad sommar allihopa!! :banana:

Vad säger du? Jag såg inga bilder när jag hittade länken häromdagen! Ska genast gå in och kolla! :eek:

En tjej i mitt stll köpte sin häs häst från en hästhandlare han var utsvulten och vanvårdad.

hn är rädd för allt och alla typ. Ibörjan när hon skulle rida så stod han på 2 ben hela tiden.Han var inte lärd nånting typ. Bara inriden ungefär. (8 r var han när han kom) Hon ångrade sej jätet fort att hon köpt honom men hon visste att lämmnar jag tillbax han nu så går han till slakt.

Detta var ett år sen och nu är hästen jätte bra. Nervig och rädd. Men går fint i dressyren nu och kan hoppa rätt okej med. Så han har blitt en helt annan häst.

jag köper bara hästar från hästhandlare eftersom dom inte bryr sig vad jag gör med hästarna efteråt. Privatpersoner vill helst inte att man säljer hästen vidare. Jag ber inte om så mycket beskrivning om hästen eftersom den sällan stämmer. Vi sadlar och tränsar, provrider.
2 hästar har jag köpt utan att provrida(1 oinriden) och den andre tog jag bara.
en av hästarna gick inte att rida när vi kom hem, den frös fast i backen och vägrade ta ett steg, den slände sig bakåt och gick omkull med ryttare. Den hade nog fått rejält med stryk eftersom varje gång den stannade och vägrade gå så knep den samtidigt med rumpan. Vi körde med att vänta ut den och gosade och smekte den över hals och öron, den började gå framåt och idag är den en underbar häst(såld)
Mysigare sto än henne får man leta efter.
en annan häst jag köpte tog jag utan att ens ta ut den från lastbilen. Den fick stå på bil eftersom den inte gick att hantera(direkt inport från eng) fattades hår från ansikte och rumpa(stora fält, kanske bortslaget av slag?) hästen var livrädd så när jag kom hem fick jag med nöd och näppe kolla om det var sto/hingst eller valack jag köpt :)
Den är inriden men går nu med föl vid sidan om :)
En annan häst som jag köpt hade så långa hovar att dom börjat böja sig uppåt. Den gick absolut INTE att ta hovarna på,värsta exemplaret jag någonsin skådat. Sparkade som en dåre och träffade mig en gång. Den hästen går nu att sko och ta hovarna på utan problem. Var munskygg så jag var tvungen att vänja den vid att ta i tungan efter att första vet.bes misslyckats. En häst som spände sig varje gång sadeln kom på rygg och började med att stegra innan man kunde hoppa upp. Där handlade det om att spänna ytters lite och idag är hon en kanonhäst som hanteras av ungarna. Super trevlig att rida och personlig.

Jag köpte min ena fjording av en hästhandlare, utan att ens provrida först (fick dock ha henne på prov i två veckor).
Hon hade fin stam och visade sig vara en jättefin häst. Så allt har gått bra, även om jag aldrig hade suttit på en häst innan jag köpte henne! :crazy:
Min mamma köpte sin häst av samma hästhandlare och även det har gått jättebra! Så visst finns det seriösa hästhandlare också. :)

Alla är inte solskenshistorier när det gäller att köpa häst på hästmarknad. Har en nära bekant som ville vara snäll och köpa en ponny till sitt barnbarn. Såg själv ponnyn på marknaden och misstänkte det var något fel då den stod mest och bara såg frånvarande ut. Visste inte att min bekant köpte denna då. De tyckte den var så lugn och snäll!

Dagen efter marknaden var ponnyn väldigt pigg och stod på bakbenen när de ledde ut den från stallet därefter sprängde den ett staket och var helvild. Får ju vara glad att det inte hände barnbarnet ngt mer än en skråma.
De gav sedan bort den till en annan familj med mkt mer hästvana men även dom hade rejäla bekymmer med den.

Idag travar den omkring i Trapalanda!

Den var säkert drogad. Det går ju rykten om att hästhandlare på marknader drogar hästarna för att de ska stå ut att vara bland så mycket folk o fä och för att spekulanter ska kunna komma nära och titta. Sen när någon köpt dem och kommer hem så försvinner ju de lugnande medlen och helt plötsligt är det en helt annan häst. Måste ju vara jättekul för köparna. Inte. :crazy:

Jag kan inte förstå de som köper ponny till sina ungar från en marknad. Ofta verkar de ju inte ha nån som helst kunskap, utan bara är ute efter billig pålle. Sånt straffar sig rätt snabbt.

Däremot kan jag förstå de som med stor hästkunskap vill rädda nåt stackars ök! De vet i alla fall vad de ger sig in på och blir förmodligen inte lika besvikna om det inte funkar.

Jag har aldrig varit på en hästmarknad själv, bara hört talas om dem. Mina föräldrar vägrade köra till såna när jag var liten och det fanns häst/djurmarknader överallt i Skåne. Däremot har jag köpt lite höns på en djurmarknad en gång för två år sen! Men det är ju en helt annan sak. :o

Ja kommer nog att välja att åka till ulrika den 9 september. Det är närmare och då har förhoppningsvis sambon klarat ce körkortet så vi kan köra tungt släp hem om vi nu skulle hitta nått vi vill ha. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Snubbelfot
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 926
Senast: Badger
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 371
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar