Jag kan säga att det är inte trevligt på marknader.
En kompis och jag åkte på en del då det var i Vrigstad.
Vi hyrde en ggn ett rum där och stannade över natten. Vid 23-tiden började det likna ett rikigt otäckt ställe..
Du kan ju tänka dig 20 vuxna karlar som dricker ren sprit och står och gör högljudda affärer sins emellan. . Hästarna står uppbundna lite här och var mellan lastbilarna och en del står vid lodräta telestolpar som används för att utgöra en provisorisk uppbindningsplats.
I ett hörn råkar 4 gubbar i luven på varann vilket slutar med att en åker på en rak höger och tumlar in bland hästarna som står uppbundna. Det bildar ju naturligtvis panik hos hästarna som studsar åt sidan vilket gör ju att den ena flyger rakt in i grann-hästen som blir lika rädd den..Det bildar ett mindre tumult och en av hästarna sliter sig loss. Och då utbrister kaos.
Alla hingstar blir som galna och hönorna kacklar värre än nånsin när alla bubbar börja rusa vilt omkring för att fånga den stackars hästen som irrar runt på området i ren panik..
I ett annat hörn står det en liten mager shettis och ropar hjärtskärande efter sin kompis som just blev såld till lastbilen 4 parkeringar längre bort.. Men lugn lille vän, det kommer snart en ersättare..
I ett tredje hörn står en häst som är gammal, mager och sliten .. han har varit med länge nu. Antagligen en häst som ingen "utomstående" vill ha och därför har han blivit härdad utav sin eviga vandring från hästhandlare till hästhandlare...En vandringspokal ungefär och fast i "skiten"..
Jag kan se att det är ett halvblod och han har en ggn varit vacker, det syns.. Han var stor. Minst 1.70 i manken..
Glimten i ögat är borta för längesen och öronen spetsas inte så ofta längre.
Jag tar ett steg närmre och upptäcker att hästen står och ordagrant LUTAR sig emot en gammal lastbil..
Jag går dit och han lägger genast huvudet i min famn och rufsar i mitt hår.
Men när jag sänker blicken så grusas allt hopp... Mina ögon tåras och jag känner en panik komma vällandes.
Hästens ben är helt feldemolerade.. Helt vanställd..
Går inte ens att beskriva. Kotorna är som fotbollar både vid knä- och kotled både fram och bak..
+ att benen i sig är liksom.. skruvade på nåt konstigt sätt..
Jag tittade på hästens ögon och insåg i samma ögonblick att det var hela anledningen med att han stod bunden vid en lastbil. han kunde helt enkelt inte röra sig knappt. hade nån backat bort lastbilen så hade han vält...
Jag backade bort därifrån och sprang... det är det sista jag minns av Vrigstad marknad..
Jag vet att det fortfarande finns hästhandlare. Och jag kan inte säga om jag tycker det är bra eller dåligt att inte hästmarkanderna är kvar..
För då trädde de åtminstone fram och man kunde gallra ur de där hästarna som var illa däran.. Men idag så ser man ju inte de hästarna.. man vet inte vart de finns..
Och hästhandlarna har ingen som helst koll på sig..
Men en sak är säker: Jag kommer aldrig glömma den där stora fuxen med bläs och 4 vita strumpor...