Hästmarknad

Var ligger Ulrika? Det e väl inte så långt från oss???? :) :confused: Ligger inte det mot Boxholm eller är jag ute och cyklar nu IGEN??? ;)

Ulrika ligger om du åker till Kisa så står det skyltat hela vägen :)

Min mormor bor i Ulrika och jag har varit på hästmarknaderna så länge jag kna minnas, de är kvällen före den riktiga marknaden.
Vissa hästar är riktigt risiga och vissa hästar är faktiskt riktigt snygga.

Kvaliten varierar. Hittade ett sto förra året. Hon var så mager den stackars kraken. Hon var två år och renrasigt halvblod, enligt dom papprena gubben hade med sig. Hon skulle isf. varit efter Bernstein.
Vet inte om hon blev såld eller inte :(

OK!! Tack!! :bow:

Jo, jag har oxå köpt en häst som kom ifrån en hästhandlare. En 3 -årig korsning mellan nordsvensk /halvblod.
Den bästa häst jag har haft!!
Har tyvärr ingen scanner. Annars hade jag satt in ett kort på honom..Min älskade "lilla" Pontus.
Jag red in honom när jag fått hem honom och han var helt fantastisk!
:love: :love:
Men den hästhandlaren hade skräckexemplar oxå..
En travar-hingst som stod i en box med gödsel upp till knäna. Han högg i gallret så fort någon ens öppnade stalldörren..De kunde mao inte ens mocka åt honom
Hur det hade gått till att få in honom i boxen vill jag inte ens föreställa mig...
Men när jag stått en stund och pratat med honom genom gallret så jippade faktiskt öronen fram lite och han pillade på min hand med mulen... :love:
(jag var bara 14 år då)

Jag försökte få hästhandlaren att låta mig få köpa hingsten, men han vägrade. Han hävdade att hingsten var folk-ilsk och han skulle slaktas dagen därpå.. *suck*
Det var han verkligen inte, men han hade ett sargat förtroende till människor, om man säger så..
Däremot försökte han sälja ett litet brunt,näpet halvblodssto på 10 år till mig..
Jag provred och kände då att hon inte gick rent på ett enda ben... :(
Men när jag sa det så kunde jag ju minsann få henne betäckt med den "folk-ilskne" hingsten på köpet.. :mad:
Grrrr... Kanske det hade varit bättre att låta det stackars trötta stoet få somna istället?? :( :(
För med en kastrering på hingsten och ett gott hem med massor av omsorg så tror jag inte det hade varit minsta problem..
Fast å andra sidan, hade hästhandlaren låtit mig köpa hingsten så hade nog mina föräldrar satt sig på tvären. För han såg verkligen skräckinjagande ut..
Men men.. Endast ett minne blott...

Jag vet inte nu, ska jag säga..
Det här var ju alltså.. *räknar efter*..-91/-92 nån ggn.
Men då fick man nog betala typ 4-5.ooo för en häst har jag för mig..
Jag tror inte de e så billiga hästhandlare idag.. Kanske om de vet med sig att det är nåt fel på hästen eller i alla fall om det är nåt som syns.
Jag kan inte svara på det, tyvärr.. :crazy:
Den hästhandlare vi hade här gick bort -94/-95 eller nåt sånt..

Jag kan säga att det är inte trevligt på marknader.
En kompis och jag åkte på en del då det var i Vrigstad.
Vi hyrde en ggn ett rum där och stannade över natten. Vid 23-tiden började det likna ett rikigt otäckt ställe..
Du kan ju tänka dig 20 vuxna karlar som dricker ren sprit och står och gör högljudda affärer sins emellan. . Hästarna står uppbundna lite här och var mellan lastbilarna och en del står vid lodräta telestolpar som används för att utgöra en provisorisk uppbindningsplats.
I ett hörn råkar 4 gubbar i luven på varann vilket slutar med att en åker på en rak höger och tumlar in bland hästarna som står uppbundna. Det bildar ju naturligtvis panik hos hästarna som studsar åt sidan vilket gör ju att den ena flyger rakt in i grann-hästen som blir lika rädd den..Det bildar ett mindre tumult och en av hästarna sliter sig loss. Och då utbrister kaos.
Alla hingstar blir som galna och hönorna kacklar värre än nånsin när alla bubbar börja rusa vilt omkring för att fånga den stackars hästen som irrar runt på området i ren panik..
I ett annat hörn står det en liten mager shettis och ropar hjärtskärande efter sin kompis som just blev såld till lastbilen 4 parkeringar längre bort.. Men lugn lille vän, det kommer snart en ersättare.. :(
I ett tredje hörn står en häst som är gammal, mager och sliten .. han har varit med länge nu. Antagligen en häst som ingen "utomstående" vill ha och därför har han blivit härdad utav sin eviga vandring från hästhandlare till hästhandlare...En vandringspokal ungefär och fast i "skiten"..
Jag kan se att det är ett halvblod och han har en ggn varit vacker, det syns.. Han var stor. Minst 1.70 i manken..
Glimten i ögat är borta för längesen och öronen spetsas inte så ofta längre.
Jag tar ett steg närmre och upptäcker att hästen står och ordagrant LUTAR sig emot en gammal lastbil..
Jag går dit och han lägger genast huvudet i min famn och rufsar i mitt hår.
Men när jag sänker blicken så grusas allt hopp... Mina ögon tåras och jag känner en panik komma vällandes.
Hästens ben är helt feldemolerade.. Helt vanställd..
Går inte ens att beskriva. Kotorna är som fotbollar både vid knä- och kotled både fram och bak..
+ att benen i sig är liksom.. skruvade på nåt konstigt sätt..
Jag tittade på hästens ögon och insåg i samma ögonblick att det var hela anledningen med att han stod bunden vid en lastbil. han kunde helt enkelt inte röra sig knappt. hade nån backat bort lastbilen så hade han vält... :cry: :cry:
Jag backade bort därifrån och sprang... det är det sista jag minns av Vrigstad marknad..

Jag vet att det fortfarande finns hästhandlare. Och jag kan inte säga om jag tycker det är bra eller dåligt att inte hästmarkanderna är kvar..
För då trädde de åtminstone fram och man kunde gallra ur de där hästarna som var illa däran.. Men idag så ser man ju inte de hästarna.. man vet inte vart de finns..
Och hästhandlarna har ingen som helst koll på sig..

Men en sak är säker: Jag kommer aldrig glömma den där stora fuxen med bläs och 4 vita strumpor...
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag har köpt hästar på Ulrika markand vid ett par tillfällen och vet flera andra som också har gjort det som blivit nöjda.
De ponnyer jag köpte var fulla med löss och såg för bedrövliga ut. Men de var unga och friska i grund och botten, så efter en avlusning, bad och ordentligt med mat blev de väldigt fina. Efter lite tillridning sålde jag dem som ridponnyer till trevliga familjer.
Min allra första häst köpte jag också genom en hästhandlare och han var det magraste jag har sett i hela mitt liv. Dumt köp, men t o m mina föräldrar som inte gillar varken hästar eller andra djur ansåg att vi var tvungna att ta hem honom. Ett skelett med ett skinn över... Han hade sår överallt, både skavsår och sår som han fått pga att han var så skitig, som exem. Men han blev med tiden en riktigt fin häst han också. Tyvärr var han livsfarlig att rida, stod på bakbenen med jämna mellanrum, dock gick det alldeles utmärkt att köra honom för alla slags vagnar. Så här i efterhand kan jag ju ana att han hade ont någonstans eftersom han inte betedde sig på detta sätt jämt. Han var annars mycket snäll och trevlig att hantera och verkade inte ha fått några men efter sin tid innan han kom till oss.
Ska man handla häst av hästhandlare bör man nog ha rejält med erfarenhet av hästar och kunna se "genom" ett lager med skit och löss för att kunna bedöma om man kan göra häst av den med lite omtanke och foder. Ev papper och upplysningar om hästen får man ta med en nypa salt. Det är viktigt att försöka kontrollera åldern på hästen, för den stämmer förmodligen aldrig.
Jag ska åka till Ulrika marknad i år och se på hästarna. Hittar jag någon som ser lovande ut så kan det hända att jag köper den. Då har man förhoppningsvis räddat en från att köras runt i lastbil landet runt för att sedan gå vidare mot södra europa..

Jag kan faktiskt inte hålla med dig fullt ut. Jag har åkt på marknader hela mitt liv, vi åkte heltid fram tills jag började skolan och efter det ca 40-50 marknader per år.
När jag hade väl börjat skolan var jag bara med på sommaren, jobbade inte särskilt mycket där det var hästmarknader, då klappade jag mest på hästarna.
För 10-15 år sedan kunde man se misskötta hästar, dom senaste ären tycker jag det har varit betydligt bättre. Visst har det funnits riktigt risiga hästar men de flera är faktisk välmående, det är bara det yttre som ser lite halvdant ut, tvättar man dem och borstar och klipper dom så ser 9 av 10 ut som hästar igen. Sen är oftast avmasking och verkning behövligt men det kan man hitta i så fall lika många "misskötta" hästar i stallar i svergie, hästar som inte avmaskas eller verkas i tid allstå.
Hästarna får hö och vatten flera gånger om dagen.

Jag tycker de var trevligt med hästmarknader och jag tycker de borde fått vara kvar, dock kunde man ju ha några slags regler att följa, exempelvis måste alla hästar ha några slags papper, vara id-märkta och veterinärbesiktigade eller och ha en veterinär som tittar på dem under dagen så det är i dugligt skick.

Jag köpte min två första ponny av en hästhandlare dock ej på en marknad, när hon blev för lite bytte jag in henne mot en större. Den sista ponnyn hade handlaren själv importerat och sa redan när jag köpte honom att den vill jag gärna köpa tillbaka när du ska sälja den, sagt och gjort jag fick bra betalt för min ponny när jag bytte mot mitt nuvarande sto.
Jag har haft 30 dgr bytesrätt och de har vart vet. besiktigade. Jag har varit nöjd med mina hästar och vet att mina ponny har kommit till bra ställen. Jag har enbart positiva erfarenheter av hästhandlare, även andra än den jag gjort affärer med, har exempel vart uppstallad i ett försäljningstall en period. Dock ska man ta allt de säger med en nypa salt och våga ställa lite krav på dem.
Ska jag sälja någon av mina hästar skulle jag inte tveka att kontakta hästhandlaren jag köpt 3 av mina hästar ifrån.
Visst finns det skitstövlar och skojare, men vilken bransch finns inte det i?

På hästvedamarkand kollas alla hästarn av veterinär innan dom släpps ut ur transporterna. Hästen på bilden var väl inget hemskat att se. Finns andra privat hästar som inte ägs av "hästhandlare" som ser värre ut.
Det är så hemskt att se hästarna uppbundna... det har man hört så många gånger men hur är det med tävlingshästar som står i en transport hela dagarna på tävling?! :confused: Så jäkla mycket bättre har dom det inte.

Jag och min dottrer har köpt en ponny av en häst handlare.
Men nu är det ganska så länge sedan.
Vi var bara ute och åkte och fick då se en liten c-ponny. Svart och lite vit, min flicka som då var 10 år blev upprörd och vi kollade upp henne lite. Det visade sig att hon och en massa andra hästar skulle åka lastbil till Belgien för att där skulle de slaktas.
Jag åkte hem med en gråtande flicka.
Dagen efter så kom en lastbil med en liten c-ponny jag köpte henne.
OM man nu köper en häst utan att veta vad man gör så är det inte bara roligt. Hon var inte tam .det tog oss nog 4 v innan vi kunde komma fram och bara klappa henne. osv. osv. :o men i dag är hon 9år och bor i Stockholm tävlas ganska så högt och hon mår bar och livet går vidare för henne. Jag och min dotter äger inte henne nu men följer henne med god aptit. så allt är möjligt bara man ger hästen kärlek. :love:

Vrigstads hästmarknad har man ju varit på ett par gånger. Tycker dock Ulrikas marknad är bättre skött än den som var i Vrigstad.

Hej!
Halvblodet gav vi 12000 (tror jag) för 1985. Han var då 4 år. De två ponnyerna kommer jag faktiskt inte ihåg vad de kostade. Det var iallafall ett paketpris och det var billigt, kanske 5000 kr för båda. Detta var i slutet av 80-talet, så det säger inte så mycket. Jag hade dem kvar till sommaren efter, alltså knappt ett år. Då var båda jättefina och trevliga på alla sätt. Jag fick bra betalt för dem och tjänade en slant. De var stora kat C har jag för mig. Förmodligen var det korsningar, kanske importer och enligt uppgift var de 4 år, fast de såg ut som 2 år när jag köpte dem.. Veterinären som besiktade dem vid försäljningen bekräftade också att åldern 5 år stämde vid försäljningstillfället.

*lånar knapp*

På den ridskola där jag rider har vi en häst från Sjöbo marknad (ja det står så på namnskylten iaf). Han är urtrevlig och går nu LA/LA med placering.

Nä, ofta har de ju inte så taskigt hull som man kan tro.. Vissa kan ha det men långtifrån alla.
Men det jag skrev här ovanför har faktiskt jag varit med om att få erfara. Varenda liten detalj som stod där om fuxen och det andra har hänt..
Däremot min korsning jag köpte från hästhandlaren såg helt okej ut. Han var i gott hull och hade inga andra skavanker. Visst, han var inte välborstad. Men han var heller inte onormalt skitig.
Den hästhandlaren som bodde här var inte så elak vid sina hästar som de kan vara heller.
För jag menar, hur ofta har man inte gått på Vrigstad marknad och sett hur en häst har fått sig en spark i magen m.m?
Djuren har ju hö och dylkit näör de står där, men ändå..
Jag har gjort många affärer med denna hästhandlaren och jag har bara blivit missnöjd en ggn. (ett nordis-sto)
Visst, hon tävlade i hoppning efter en sommar hos mig, men hon brakade upp på en murken rännebro, rusade rakt över en järnväg och över en stor landsväg med mig på.
Dessutom stack hon med mig en ggn och då sprang vi ifatt en blå volvo kombi.. :rofl: :rofl: :rofl:
Och henne lämnade jag faktiskt tillbaka till hästhandlaren och det var då jag hittade Pontus.
Jag tycker oxå det är synd att marknaderna har försvunnit nästan. Det var ju ett sätt för hästarna att få hjälp om de mådde akut dåligt och det var ju faktiskt lite trevligt att gå där och se djuren (så länge de mår bra)
Har även köpt lite höns på djurmarknad.

Så jag håller delvis med dig, men man kan inte säga att det inte existerar vanvård och undernärda djur på såna marknader. Det gör det.. :(
Det går inte att förneka.. Jag har sett hästar som sett ut som riktiga spjälstaket...tyvärr..
Men jag har även sett hästar som hade kunnat vara mina drömhästar..!

Jag tycker man ser ganska mycket prickiga hästar av olika storlekar.
I alla fall de senaste marknader jag varit på..
Och shettisar som du säger.
Några ardennrar och andra kallblod.

Fast jag tycker faktiskt att man INTE skall handla med dem - för utan efterfrågan så borde det inte bli någon marknad. Visst förstår jag att man kanske köper av medlidande, men varje affär blir också ett godkännande/ rättfärdigande av handelssättet - även om du som köpare inte ser det så.

Kanske läge för ett bidrag till SHV i stället?!

vet att de flesta hästhandlare drogar sina hästar när dom är på marknaden så dom är cool lugna. sen finns det dom som drogar dom hemma och tar dit spekulanter som får provrida dom fastän dom inte är inridna. på hästveda så får man räckna medn att betala ca a-ponnyer 2000-6000kr b-ponnyer 3000-11000kr c-ponnyer 6000-15000 d-ponnyer 6000-18000kr stora hästar ca 8000-13000kr kallblod ca 4000-11000kr sen ligger åringar på ca 2000-7000kr av alla kat,. så nu förtiden så är det inte så billigt att köpa där. min förra häst stog där men ingen köpte han så då skulle han gå till italien. efter att han inte hade haft mat och vatten på ca 1månad. hur mkt skulle han få betalt i italien för en ardenner som såg ut som ett hbl????

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Snubbelfot
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 926
Senast: Badger
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 371
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar