Hästmarknad

min ridskola köper endast från hästhandlare. Inga papper följer med hästarna, utan dom kommer samtidigt som nästa hästlass.

Vi har tex fått:
* 3 årig (tinker), dom sa att han var 5 år och blev riden som en sån... Han var förmodligen knappt inriden, och gick lektioner för han var så snäll, var oxå med och busgalopperade
* D-ponny 5 år, rädd för ALLT!!
* 6-årigt sto som var i "tråtsåldern" i några år stegrade för skänkeln (min bäbis :love: som är snällare nu)
* 6-årigt sto som springer som en tok, skickades tillbaka
* 6-årigt sto som igentligen bara var 4-år
* ponny sto som var livrädd för väggarna i ridhuset
* 8-årigt sto som senare blev 6 år :confused:

Så jag har inte så bra erfarenheter från hästhandlare...

*lånar knapp*

Hur går det till rent praktiskt? Åker man dit med transporten och x-tusen på fickan ifall man hittar något?Tar man med egen sadel och träns och provrider? Finns vet. på plats fall man vill besiktiga?
/T

Mitt inlägg blev raderat pga att jag inte tänkte mig för.
Men jag kan ju nämna att jag ger bidrag och är medlem i Shv så...
;)Inte lätt när förnuftet säger ett och hjärtat ett annat. :( :cry:
Men jag har inte köpt någon häst från marknader ännu, men hjärtat skriker de få gånger man har vart på djurmarknaderna. :cry:

Hmm, ja det är anledningen till att jag som vuxen ännu inte besökt någon hästmarknad. Jag tror inte jag skulle klara av det! Vill förmodligen ta med mig alla hem...vilket min käre make inte skulle uppskatta. Vi har ju redan tre... Så jag vet inte om det blir av att jag/vi åker till Hästveda i år...det tär nog för mycket på lilla hjärtat är jag rädd. :(

Jag har aldrig varit på någon men skulle gärna åka till en.
Får väll försöka hinna innan dom sista stängs....

Det är också lätt att glömma att varje gång någon köper en häst av en mindre nogräknad hästhandlare, så bidrar h*n till att hanteringen blir lönsam. Om ingen köpte magra ovårdade krakar, så skulle de inte heller finnas till salu

Den här tråden förvånar mig lite - jag trodde inte att hästmarknader förekom här i Sverige längre. Naivt, jag vet... :o Å andra sidan har jag varit på hästauktioner som inte varit ett dugg bättre vad gäller behandlingen av, eller skicket djuren befunnit sig i (eller handlarnas alkoholpromillehalt, för den delen). Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att det är bra att de djur som är i sämst skick "visas upp" så att de kan få hjälp. Får de verkligen det? Finns det tvångsveterinärvård? Är inte risken överhängande att "vraken" bara åker vidare? Hu, jag ryser i hela kroppen vid tanken på vad vi människor utsätter de oskyldiga djuren för. :mad:

Nä, jag tycker att man borde avskaffa hästmarknader, men samtidigt så träder ju hästarna fram för allmänheten.
När de går kanske på en ödslig gård nånstans där en hästhandlare befinner sig, så är det ju ingen som egentligen vet hur hästarna har det.
Och jag vet att det är hästar som har blivit akut omhändertagna på djurmarknader. Just för att de har varit i så illa skick.
Och hade det inte varit några marknader så hade ju ingen sett de hästarna. För hästhandlare kommer alltid att finnas... tyvärr.
De blir bara lite mer "svåra att spåra" som det är nu...
Jag har letat , men just nu så vet jag inte om en enda. Trots ihärdigt sökande.
Precis som att de gömmer sig. Och `SHV vill inte tala om vart de finns heller.
Letade häst för ca 2 år sen och ville köpt en "häst-handlar-häst" men jag hittade ingen då...
*som bortblåsta*

man åker dit med transport tittar på vilken häst man tycker om sen så får du leta i ca 20min efter den som äger hästen då dom oftas aldrig står vid sina hästar utan pratar med sina hästhandlar kompisar. ibland så finns det möjlighet till att provrida men oftas inte. sen är det bara till att han men tusenlappar ocg betala sen får du ta med hästen hem.

Fast jag tycker faktiskt att man INTE skall handla med dem - för utan efterfrågan så borde det inte bli någon marknad. Visst förstår jag att man kanske köper av medlidande, men varje affär blir också ett godkännande/ rättfärdigande av handelssättet - även om du som köpare inte ser det så.

Kanske läge för ett bidrag till SHV i stället?!

Vad jag har kunnat förstå, har varit på Vrigstad Marknad en gång, så säljs dem flesta hästarna sinsemellan hästhandlarna, och då hjälper det ju inte så mycket om man som privatperson slutar att handla med dom.
Finns även info på SHV hemsida, som tyder på det, eller om det var i tidningen. :confused:

Att fösrsöka rädda en vanvårdad häst kan väl aldig vara fel, oavsett vem man köper av.

Då tycker jag din ridskola kan börja med att ta dit en veterinär eller någon som kan se på hästens tänder hur gammal den är, så slipper ni rida treåringar som femåringar :mad:. Tips!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Snubbelfot
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 926
Senast: Badger
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 371
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar