Hästmänniskor och etik vid köp

kolblakkur

Trådstartare
En tanke har slagit mig många gånger. Hur många hästmänniskor tänker på vad de köper? Produkter från billiga hästaffärer kommer ofta från t.ex Indien. Om man t.ex köper ett träns i någon av dessa affärer:
- hur vet man att kon haft ett bra liv?
- vad vet man om slakten av kon?
- vad vet man om arbetsvillkoren för dem som sitter och syr tränset?
- vet man om det är ett barn som sitter och syr tränset?

Det verkar inte vara frågor som folk ställer sig när de köper tränset. Varför inte? Vill man inte veta? Är det inte dags att ställa krav även på hästaffärer?

Sv: Hästmänniskor och etik vid köp

Jag tycker det är en jättebra idé! Finns det inte träns/sadlar/tömmar/annan utrustning man kan tänkas använda, i fuskläder? Är inte väldigt insatt.
Jag använder gärna så lite produkter som möjligt där ett djur använts och inte haft ett bra liv. Till exempel skinn/läder, päls, saker som blivit testade på djur osv.

Men som du säger, barnarbete, arbetsvillkor.. sånt borde man veta så man kan välja vad man vill stödja eller inte!

Det har jag faktiskt inte tänkt på tidigare, men skulle väldigt gärna vilja veta.
Jag ska kontakta företaget jag ofta handlar ifrån, och se hur det ligget till där!

Jag tänker på det. Vad gäller läder så försöker jag att köpa vegetabiliskt garvat läder från märken som använder sig av riktiga hantverkare. Lädret känns lättast igen på att det har en yta som känns "levande" och dessutom har det den där underbara läderdoften. Det kostar mer, men sånt läder håller sig vackert och mjukt i flera decennier om man sköter det. Vill man uppdatera sin look så kan man ju ha flera pannremmar att byta mellan.

Vad gäller täcken så vet jag inte hur tillverkningsförhållandena är, men utgår ifrån att det i alla fall sker en viss miljöpåverkan med all syntet och impregnering. Därför köper jag helst kvalitetstäcken som håller många säsonger i stället för slit och släng-täcken i senaste modefärgen.

Jag är inte så bekymrad för djuren som lädret kommer ifrån, kvalitetsläder görs av de bästa hudarna och bra hudar får man från djur som mått bra. Dessutom är det djur som vi också använder till mat. Däremot skulle jag gärna vilja ha en garanti att fåren som fårskinnsprodukterna kommer ifrån har haft det bra. Det finns tydligen någon otäck procedur där man skär dem i baken av någon anledning.

Lilla Anna: Det finns sadlar, träns, tömmar och selar i konstläder. Wintec, Thorowgood och Zilco är exempel på märken.

Jättebra reflektion tycker jag. Visst är det dags att vi hästfolk börjar ställa krav på tillverkning, fraktsätt mm . Som alltid så är det en fråga om pengar, vad folk kan betala. Jag försöker att tänka på ursprung mm, men visst tycker jag att det är svårt ibland att göra det när budgeten är begränsad. Innan jag hade häst så hade jag (förstås) helt andra ekonomiska möjligheter och då hade jag råd att välja en vara enbart utifrån etiska/moraliska perspektiv. Det gör jag inte alltid nu. Är lite kluven till detta dock för då supportar jag ju handeln av billiga varor som inte alltför sällan har tveksamt ursprung.

*kl*
En annan vinkel är ju miljön. Jag äger själv en sele som tillverkats på följande sätt:
Lädret skickas från Holland till Indien. Där sys selen. Sedan skickas selen tillbaka till Holland, för att senare åka till Sverige. Vem som syr selen vet jag inte. Vad de har för arbetsvillkor vet jag inte. Däremot vet jag att miljöpåverkan är stor.

Jättebra, jag ska själv göra samma sak.

Någon borde ju annars nappa på idéen om en ekologisk och etisk hästbutik :angel:

:bow:

Det här tänker jag jätteofta på. Jag försöker att inte hålla på med slit-och-släng i stallet (man behöver inte nya schabrak hela tiden om man borstar av dem efter användning och tar väl hand om dem) men undrar ofta var lädret kommer ifrån och vilka processer det har genomgått innan det hamnade i butiken. Det skulle vara bra med en "innehållsförteckning" till våra hästprylar!

Ariat vill jag mena har en liten linje "återvända" ridkläder. Det är ridbyxor och ett par tunna jackor, har jag för mig. Kanske heter den till och med Ariat ECO? Jag får titta i butiken nästa gång.

KL

Puttar upp tråden igen, då jag tycker att den är konstant aktuell och jag hoppas att fler ser den och svarar :)

Och hur vet man att billigt importerat läder kommer från nöt? Kan lika gärna vara häst eller hund.

Vad tror ni billiga läderkläder o väskor kommer från för djur?

Ett exempel från senaste dagarna:
http://www.google.se/search?q="mård...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Vilket djurslag tror ni det är som pressas till billiga hundtuggisar som säljs i storpack på t ex ÖoB?

Vi minns väl alla dunskandalen här om året?

Det är bra att folk reagerar, det hjälper till att förändra livet/världen.
Persianpälsar har väl försvunnit från marknaden, o det är väl bara J Guillou som stoltserar i sälpäls?

Vi minns väl alla dunskandalen här om året?

Då jag är i farten att köpa en vinterkappa så har jag stött på problem. Hur vet jag att de djur vars dun jag (ev) använder har 1)haft det bra under sin levnad och 2)inte plågats när deras dun tas av. Förhoppningsvis har de då redan dödats på ett bra sätt.Någon deklaration på detta har i alla fall jag inte sett.
Alltså försöker jag hitta en lika varm kappa med annat foder. Inte helt lätt.
Jag tycker att de två stora, Hööks och Börjes bör gå i täten med deklarationer på sina varor.

Vad gäller hästprylar har jag inte hunnit lika långt i mitt tankesätt. Dock har jag under mina år som hästägare samlat på mig en hel del så jag behöver inte köpa så mycket.

*KL*

Ska det inte bli alltför mycket dubbelmoral bör man väl i princip bojkotta alla moderna elektronikprylar ifall man bojkottar hästtillbehör med tveksamt ursprung.

Det finns garanterat inte en mobiltelefon idag som inte innehåller delar som tillverkats i kina/indien i fabriker som behandlar sina anställda illa samt antagligen skitar ner/förgiftar miljön.

Det är inte bara billiga produkter man ska oroa sig för. Vi minns väl turerna kring Nike och Adidas, som betalade mindre än minst till sina arbetare?

Just selar har jag fått för mig är enklare att få tag i svenskproducerat. Det finns ett par garverier som gör hela processen själva. Har tänkt köpa en sån sele när jag har råd. De kostar ganska många gånger mer än budgetvarianterna, men man får vad man betalar för.

Syntetmaterial är inte ovanligt. Många träns säljs som "leather" men är inte "genuine leather" ;)

Jag tänker på det, i viss mån, men jag kollar inte maniskt upp det heller.

Jag fokuserar snarare på miljötänk; föredrar vegetabiliskt garvat läder (blir inga farliga slaggprodukter vid garvningen), köper främst utrustning från närliggande länder... En fördel med att vara hantverksnörd, ur denna synvinkeln, är att man blir lite mer kräsen när det kommer till lädret.
Jag kommer dock aldrig att ersätta mina läderprodukter med syntet. Jag använder läder av flera anledningar, bl.a. för hållbarhetens skull. Läder har egenskaper som plast (vilket "konstläder" trots allt är...) inte har. Ur miljösynpunkt: plast är inte heller jättebra för miljön.

När det kommer till djurhållningen av djuren som t.ex. lädret kommer ifrån. Hur bra koll har vi egentligen, ens på de hudar som kommer från Sverige?

Jag tror att en viktig del är att inte överkonsumera. Är utrustningen av läder av god kvalité, håller den länge och då behöver man inte femton träns per häst.

En tanke har slagit mig många gånger. Hur många hästmänniskor tänker på vad de köper? Produkter från billiga hästaffärer kommer ofta från t.ex Indien. Om man t.ex köper ett träns i någon av dessa affärer:
- hur vet man att kon haft ett bra liv?
- vad vet man om slakten av kon?
- vad vet man om arbetsvillkoren för dem som sitter och syr tränset?
- vet man om det är ett barn som sitter och syr tränset?

Det verkar inte vara frågor som folk ställer sig när de köper tränset. Varför inte? Vill man inte veta? Är det inte dags att ställa krav även på hästaffärer?

Indien...dom slaktar inga kor, det är ett heligt djur där.
Deras saker innehåller knappt något läder även om det säljs som det, i bästa fall innehåller det lite svinläder.

Angående arbetsvilkor gäller detta alla butiker man handlar i att man tänker till, det finns altid en orsak till det billiga priset..
Å andra sidan känner jag en här i sverige utan arbetstillstånd som jobbar hårt och svart för 20 kr i timmen vilket är dåliga arbetsförhållanden men utan detta arbete hade det inte gått ihop så ändå bra att möjligheten finns tror jag.
Bättre att en barn får arbete även om det är dåligt än att den tvingas stjäla och råna på gatan.
Jag tror inte vi kan rädda länder från dålig politik och korruption genom att välja varor med eftertanke tyvär.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 768
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 051
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation...
2
Svar
39
· Visningar
4 781
Senast: Ciccio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 903
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp