Hästmänniskor alltså

Sv: Hästmänniskor alltså

Där jag red en häst som går på bete, var det med en tjej från ett annat stall och skulle släppa ut en häst efter ridning.

Vi släpper alltid hästarna i grinden på denna gård, och det har fungerat i åratals. Men nu så är inte dessa hennes rutiner, och då fick jag en himla utskällning av henne -_-

Jovisst finns det mycket åsikter och synpunkter i hästvärlden. Människor som står på läktaren och är "expertkommentatorer", människor som har haft synpunkter på hur lång min hästs man har varit, på vilken färg ryktboxen skall ha i deras stall :crazy:, rykten om att mina hästar har varit galna och mycket mer.

Jag tror att hästvärlden hade mått bättre av lite fler män, det hade blivit mindre skitsnack då. Själv trivs jag väldigt bra bland fälttävlansmänniskor som jag generellt tycker är mindre snobbiga, hjälps åt och unnar varann framgångar. Dessutom har de en mitt tycke varierad och sund hästhållning där hästarna även tillåts ha roligt :) Lär av varann, lär varann, tänk på att en hobby är till för att ha roligt, sprid komplimanger och goa skratt!

Det är inte bara hästfolk som beter sej på detta vis, så fort det kommer djur med i bilden så blir människor precis så som du beskriver. Fast skillnaden är väll i mångt och mycket att med hundmännsikor händer det först om man börjar tävla nånting (utställning eller lydnad eller...ja, vadsomhelst...), och jag kan tänka mej att det är likadant bland katt-folket... Men med hästfolket händer det typ så fort man kommer i närheten av en häst :D

Personligen brukar jag för det mesta hålla käften och låta andra sköta sitt, ger dom mej "goda" råd skiter jag i dem och sen brukar jag och mamma snacka lite skit om det sen ;):angel:

Håller helt med dig i det du skriver :) Sj så följer jag buke lite anonymt så att säga e väl lite feg å skriva vad man tycker men det är för jag orkar inte med det tjaffs som finns att den ene e bättre än den andre å bättre häst bättre bla bla bla.... Sj så tycker jag att man ska göra som man tycker är bäst för "sin" häst det funkar alltid... Alla behöver inte tävla eller tycka som alla andra inom hästvärlden man ska göra d man mår bäst av å ta hjälp av riktigt utbildade människor om man behöver hjälp för alla var inte perfekta i början så att säga å alla är inte rika så man kan köpa det nyaste å dyraste.... Men där i mot har jag lärt mig att man får ta olika go bitar här på buke å inte följa alla råd slaviskt :) Men det är så jag tycker i allafall :) Kjam

Jo du, det har jag upplevt många gånger - speciellt när jag hade hästen i stall där det förekom många tävlingsmänniskor. :)

Nu står jag tack och lov i ett litet stall där ingen har några större ambitioner än att hästen ska ha det så bra som möjligt dvs bra mat, motion och lagom träning för kropp och själ.

Var och en sköter sin häst som den vill (givetvis på ett sunt sätt :laugh:!) och ingen försöker pådyvla de andra något som de inte är intresserade av. Vi har olika erfarenheter och olika lång erfarenhet men ingen är för god för att lyssna på den andre. Toppen tycker jag! :bump:

Åh, jag har träffat på så många av det hemska hästsläktet. Jag menar, många bara kommer med någon kommentar och givetvis får man gå in i diskussioner ibland. Det är ju så man lär sig!

Men så finns det de andra... de riktigt elaka. När jag var 10-13 år vart jag så jävla sågad i fotknölarna. På ridskolan var jag ridlärarens hackkyckling och alla privatryttare såg ner på mig, trots att jag också var privatryttare. Men det räknades inte att jag hade 3 hästar och de 1 häst. För jag tävlade inte, så jag var skit värd. :cool:

I mitt eget stall blev jag nertryckt av en ca 10 år äldre tjej, för inget dög förutom hennes hästhållning. Hon la sig i ALLT och jag kunde inte fatta egna beslut. Jag kunde vända i dörren om jag såg att hon kom med sin bil, trots att jag var fullt stallklädd och hade planerat ridturer osv. Dolde allt för mina föräldrar å det längsta. :crazy:

Jag förstår inte varför hästmänniskor har behov av att trycka ner, speciellt inte då jag var så ung vid den tiden och borde ha fått HJÄLP och stöttning!
Nu var det längesedan jag träffade någon så genuint elak och översittande, men t.ex. här på buke frodas ju besserwissarna och det är många gånger jag "bitit mig i tungan" när jag postat en tråd och ganska snabbt insett att jag får försvara mig eller hänvisa till att jag inte kommer svara mer i tråden, för det blir sån kalabalik när man gör något annorlunda.

Men detta är ju knappast något som kommer att förändras så lika bra att lära sig att leva med det.

Håller med, och jag har hästar, 4 barn, 5 katter, 1 hund och 9 får :D

Jag håller mej mest på min kant med allt och disskuterar inte så mkt med folk om sånt, men jag tror hästarna e det som kan framkalla mest åsikter , kan ju vara pga att man använder så många "redskap" bett, sadel, mm som gör att man kan ha 1000 olika åsikter.

Själv bryr jag mej inte så mkt om vad andra gör eller vad dom har för saker, så länge det funkar bra för mej så e jag nöjd. Men jag har eget stall på landet och behöver inte bry mej så mkt heller =)

Jag läser nästan bara uteslutande på buke, har slutat nästan helt att svara i trådar eller lägga upp bilder.

Alla har sin åsikt & aviker man så blir man fullständigt idiotförklarad, går inte ha en normal disskution på buke utan den spårar ur pga besserwissers som egentligen inte vet vad dom pratar om i grunden utan bara kacklar för kacklandets skull.

Finns andra trevligare forum att diskutera på.

Jag känner VÄL igen det du skriver!:mad:
Men försök att inte bry dej,du har häst på det sätt du trivs med,och
av den anledning du tycker...
Precis så som är rätt för dej:)
Man kan aldrig va och bli likadan som alla andra och tur är väl det?!
Jag själv delar ochså stall med en gubbe som har en massa travhästar. Hästar ska köras och inte ridas(j...a påfund)tycker han!
Jag daltar och klemar för mkt,ger fel foder mm,mm.
Har lärt mej göra vad jag anser vara rätt och nu ignorerar jag mest det han säger.Vi kommer ändå aldrig ha samma åsikter om häshållning!
Njut av din häst,på det sätt du vill och (som sagt)försök att inte bry dej;)

Håller med dej! Det är därför jag har mina hästar hemma på gården och då slipper jag folk som lägger sej i och får en att må dåligt!
Det är tråkigt att det ska vara så, när det är ett o samma intresse man har.
Men visst, hittar man någon med samma filosofi som en själv, då känns det skönt.
Själv lägger jag mej inte i vad andra gör och hur de sköter sina djur, så länge de inte gör något som skadar hästen.

Ja man behöver inte alltid säga saker utan vissa bara gör saker. Jag följer stallregler och sopar och håller rent i kollektivet jag står i och är rätt ny. Då kom en av de "gamla" tjejerna som faktiskt kunnat vara min dotter och kastade in hästskit i min hästs nyskurande box samt lade en stor hög utanför dörren resten av stallet var välssopat sedan dagen innan. Inget erkännande och ingen ursäkt. Jag är uppfostrad att hålla rent i stall för allas trevnad och ur säkerhetssynpunkt och när blev det fel att sopa och förresten stänga dörren när hästarna är i stallet och det är korsdrag?
Jag har aldrig haft problem med folk men denna tös har ju problem med dom flesta som inte dansar efter hennes pipa, jag gör det inte.
Hoppas ni står i ett trevligare stall:)
Mvh Anna.

kl. Jo det är helt underbart att ha eget stall.. Är väl så att alla vet bäst och jag har hört dom mest patetiska saker ibland, både om mina hästar och andras hästar. Det verkar som att nån annan måste tryckas ner för att personen i fråga ska få känna sig lite duktig. "Roligaste" gnället hitills är nog att grannen inte kunde förstå varför shettisen gick oskodd... varför sko en 2-årig shetlandsponny som aldrig haft skor och bara gick som sällskap...?

Jag tror det beror på vilket stall man är i. Jag har haft medryttarhäst i snobbstall där jag inte skulle våga stå med egen häst och så har jag varit medryttare i avslappnade stall där alla kommer överens. Oftast så har de "bra" stallen inte haft några tävlingsekipage på hög nivå eller superduperdyra hästar. Ju lägre ambitionerna är i ett stall, ju trevligare verkar det vara. Säger inte att det är tävlingsmänniskorna det är fel på men avundsjuka eller snobberi frodas lätt i sådana miljöer.

struntprat. fördomar.
jag står i tävlingstall med ryttare med fina hästar och som tävlar och tränar jättemycket och seriöst. Inga snobberier över huvud taget, inget skitsnack över huvud taget utan mycket positiv stämning där alla stöttar och peppar varandra. Har även stått i skogsmulle stall där det inte fanns ände på folks åsikter om hur man ska hantera hästar och med hur mycket skitsnack och fördomar som helst runt andra.

Till skillnad från vad flera skrivit här, så tycker jag nog att folks öppenhet för att det finns fler sätt en ett sätt (mitt sätt) ökar med erfarenhet , kunskap och rutin. När man varit med länge och sett en hel del, så ökar förståelsen för att man alltid har mer att lära, och att det finns många möjliga tillvägagångssätt och scenarios.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar