Hästmänniskor alltså

Sv: Hästmänniskor alltså

Men är det verkligen så? Tänk efter.

Har man inte samma klädval som vissa människor, så är/blir man inte kompisar. Delar man inte samma intressen, är det inte lika intressant att vara kompisar. Delar man inte samma uppfattningar och åsikter, är man inte kompisar.

Men så kommer den där som har samma uppfattning, samma typ av klädval och samma intressen. Då är det roligare att vara kompis med varann, det är enklare att ha gemensamma intressen med en kompis, eller hur?

Jo, jag har kompisar som inte är som jag.

Jag tror det beror på vilket stall man är i. Jag har haft medryttarhäst i snobbstall där jag inte skulle våga stå med egen häst och så har jag varit medryttare i avslappnade stall där alla kommer överens. Oftast så har de "bra" stallen inte haft några tävlingsekipage på hög nivå eller superduperdyra hästar. Ju lägre ambitionerna är i ett stall, ju trevligare verkar det vara. Säger inte att det är tävlingsmänniskorna det är fel på men avundsjuka eller snobberi frodas lätt i sådana miljöer.

Jag har faktiskt aldrig träffat på ett gäng människor inom något annat område som är så förtjusta i att tala om för andra att de har fel, och hävda att de själva kan och vet allt, än just hästmänniskor. Speciellt här på Buke faktiskt. :D

Men herregud!
Visste du inte att det är ett medlemskrav? Suck.

(;))

Det är väl självklart... Man kan inte hata hästar och samtidigt vara gift med en ridtjej :) Hästvärlden var bara en så otroligt ny upplevelse att jag blev tvungen att börja blogga om fenomenet...

Jag tycker om hästar (även om jag fortfarande är rädd), jag gillar de flesta av människorna i stallet, men jag är inte alltid överrens om alla dessa märkliga fenomen inom hästvärlden :)

Jag har stor erfarenhet av ett ridskolestall där jag ridit hela mitt liv och även vart stallvärdinna. Mina erfarenheter säger mig att på en ridskola så ger man inte varann nedlåtande komentarer utan där är det SKITSNACK som gäller! I ena sekunden är man bästa vänner och i andra stunden står man i ett hörn eller sitter på läktarn och pratar om hur fel den som inte är där gör. Det här märkte jag framför allt bland stallvärdinnorna som ska vara de mindre barnens förebilder. Bara för att just de var utvalda att rida i ponnyträningsgruppen och få vara stallvärdinna så var de också självklart mycket bättre än alla andra. Ibland nästan bättre än instruktören själv.

På samma anläggning har vi också ett privat stall. Där stallhyran är svindyr, hästarna kostar mer än vad man någonsin kommer att ha råd med och tjejerna där uppe tävlar minst LA eller är på väg uppåt med ambitioner mot de högre klasserna. Kortsagt ett riktigt snobbstall! Där uppe handlar tjaffsen om vem som har dyrast sadel och att man knappast kan ha ridbyxor för under 1000 kr.

Nej tacka vet jag att ha ett litet stall på gården med bara familjens hästar. Här har vi inte ihjäl varann mer än vad vi skulle ha haft även om vi inte hade hästarna =)

KL

hehe.. alla vi hästmänniskor är galna.
Jag är lååångt ifrån fläckfri, speciellt när det gäller vissa saker inom annan ridning, men mycket har jag lärt mig tolerera.. XD
Det är svårt att ha starka åsikter och tänka själv och samtidigt inte säga nåt:P Man får försöka hitta något bra.. även om det blir bra lamt ibland ''uhm.. fint träns, är det nytt?'' XD

Men jag har träffat några få individer av detta släkte som är trevliga trots att man inte hanterar sin häst på deras sätt :P Och försöker själv vara öppen och tolerant. x)

Men är det verkligen så? Tänk efter.

Har man inte samma klädval som vissa människor, så är/blir man inte kompisar. Delar man inte samma intressen, är det inte lika intressant att vara kompisar. Delar man inte samma uppfattningar och åsikter, är man inte kompisar.

Men så kommer den där som har samma uppfattning, samma typ av klädval och samma intressen. Då är det roligare att vara kompis med varann, det är enklare att ha gemensamma intressen med en kompis, eller hur?

Ja, det är så.. det är ju inte bara att man inte är vänner, det är ju snarare ren fientlighet i många, många fall:P
Och jag har kompisar som är annorlunda:P Men gudnåde de som inte håller med mig när det gäller hästen.. sen får de gärna tycka att jag klär mig fult, inte kan rita, kör dåligt, har dålig smak på underhållmimh, you name it. x)

Hehe, det där känner jag igen mig i :D Man vill så gärna säga något snällt till någon, så blir det bara något platt "Å, vad bra din häst.. eeh.. klär i grönt?"

Men det är klart, jag tycker ju många (typ de två personer som red i samma stall förr :angel:) i min omgivning är lite småkorkade. Och de tyckte samma sak om mig. Det liksom två läger:
"Varför ha häst om man inte kan rida ordentligt, på banan, hoppa, träna dressyr, bara lulla runt i skogen och aldrig lära sig nåt? Vad ska man ha en sån ful liten skit till? Vifta med rep är ju kul.. Not."

"Varför ha en häst som är alldeles för stor, som man inte kan hantera, som inte fungerar alls ute i skogen och som knappt kan umgås normalt i hagen med andra hästar? Varför skaffa häst om man inte vill leka och ha skoj med den?"

Behöver det tilläggas att jag är PNH-are och westernwannabe som trivs bäst med flera mil skog och grusväg runt mig, medan stallkompisarna trivdes bäst på banan med en tränare i mitten som gav order till en häst som följde fyrkantsspåret av sig själv? :grin:¨

Nä, jag brukar försöka att inte pracka på andra mina åsikter om de inte verkar intresserade, men ibland blir det lätt att man pratar med andra som om de är lite småkorkade.. Ibland tror jag att folk fattar mindre än vad de egentligen gör (gäller iofs inte bara i hästvärlden. Besserwiesser born to be :angel:)

hehe, precis:P

(fast jag gillar ju när RÄTT instruktör ger order också. Inte bara skogslallande och kontaktskapande x)

Egentligen gillar jag dressyr.. om bara alla dressyrmänniskor lärde sig rida :angel: nädå, inte fördomsfull och har full tolerans...

Här har vi anledningen till att jag noggrant talar om för folk att jag är minsann en DJURmänniska och häst är absoluuut inte mitt favoritdjur. Jag är så trött på hästfolk som inte kan lära sig av varandra.

(för att dra alla över en kam :p )

TRÅDKAP!!

Bäddade sängen-tillbaks o läsa. Plockade ur diskmaskinen-tillbaks o läsa. Vek lite tvätt-tillbaks och läsa....

Har läst din blogg (som jag inte kommer att länka till) och det var det roligaste jag läst på länge :rofl::rofl::rofl:

Vilken iakttagelseförmåga och träffsäkerhet :bow::bow::bow::bow:

Fortsätt!!!

Ärligt talat så upplever jag att det är ungefär samma sak med hundfolk, kattfolk samt föräldrar. ;) Alla har sina åsikter om vad som är "rätt" vad gäller uppfostran, mat/foder osv.

(Många hästmänniskor har ju dessutom både hund, katt och ungar...:D)

Ja, överallt där folk kan ha olika inriktningar och där man håller på med ngt som kan länkas tillbaka till en själv om man skulle "misslyckas" så snackas det..

Det är synd att vi människor inte är lika öppensinnade som de underbara djur som vi håller på med!

Tänk så roligt vi skulle ha då och hur mkt som vi skulle lära utav varandra.

Är det någon mer som har tänkt på att hästmänniskor är fruktansvärt störande? :rofl:

Rötägg finns det ju inom alla grenar, alla sporter, alla sammanhang, men så värst många är de väl inte? Det är ju isf bara att slå dövörat till och spela dum ;) (vilket jag kanske blivit väldigt bra på efter ett antal år :angel::D)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar