Sv: Hästmannen fick djurförbud
Jag tänker på dom betesutsläpp som sker hos så många kobönder varje vår. Enligt dig så borde dom bli vansinnigt sjuka! Hur stämmer det med verkligheten, för jag tror inte bönder generellt är ovetande om kornas förmåga att klara "förändringar i vardan".
Förefaller mig som att du pläderar för kornas "bästa" utifrån deras kapacitet för mjölkproduktion?
Är maximaltproducerande ett mått på kons välbefinnande? Är det inte snarare så att mjölföretagaren väljer det optimala vad gäller kohållning, utfodring mm utan att ta hänsyn till vad kon föredrar?
Har du varit med om betesutsäppen jag skrev om i början, vilket jag antar du har, så vet du också vilket korna väljer mellan att stå uppbundna och vara ute i hagen.
LIA
PS! Vad är dåligt väder?
Ja visst är det härligt att se dem skutta lyckliga ut på beten en dag i maj då vädret är trevligt
det tycker jag med
Och till PL jag vet inte var du bor
men här där jag bor är det jättestora bromsar bla i Juli som ger fula sår och stora bullar. Vet här har skurit upp och tagit hand om mer än en varböld i sommar... Sedan är det väldigt kuperat och blöta marker, korna dricker vatten i på dessa platser särskilt en sommar som detta vilket resulterar i ökat antal mastiter mm.
Nej det är sällan problem i maj och Juni men Juli- augusti är inte roliga. Och nej jag förespråkar inte enbart hög mjölkproduktion men om man vet hur en mjölkko fungerar så vet man också att om kon tappar 10-liter mjölk från en dag till en annan så är det en indikation på att ngt inte är bra och just värme, temperaturväxlingar, stress, foderbyten mm kan påverka detta liksom celltalen. Om en ko får höjda celltal kan det betyda att den håller på att bli sjuk i bla mastit. Jag tror att bönderna är väl medvetna om allt vad som gäller, nej jag VET att de är det men det påverkas också av var man bor, vad man har för mark och byggnader mm. Jag har turen att arbeta både i en nybyggd lösdriftsladugård, uppbundet, gammal lösdrift, krav och konventionellt så jag anser mig faktiskt hyffsat insatt i för och nackdelar med de olika systemen. Jag har även varit aktiv i Lokalavdelningens LRF grupp och suttit med i styrelsen och där följt olika typer av diskussioner. Jag är som person emot "djurfabriker" oavsett djurslag,jag vill att djuren ska ha det bra och må bra, Det många glömmer är att Det är oekonomiskt att inte se till att djuren mår bra på deras villkor i den mån det går. Jag har även sett de skador och sjukdomar som blir vanligare i en modern lösdriftsladugård (invigdes förra året, innan uppbundet), men för den skull inte sagt att det var bättre i den gamla men man ska inte tro att det alltid blir bättre för att man har en ny fin lokal...
Och vad gäller känslighet hos tävlingshästar så är det väl av samma anledning som mänskliga idrottsmän en ringa infektion kan bla ge upphov till hjärtmuskelinflamation, stress, foderbyten mm påverkar presstationen och märks mycket mer på dessa individer som kräver mycket mer vaksamhet, känsla och omvårdnad för att må bra...
PS, vad som är dåligt väder bestämmer korna
om man känner dem så märker man när de inte trivs...